Oooops - hoppas mitt inlägg inte fick dig att tappa lusten att fotografera (men det tror jag i och för sig inte). Och visst kan man köpa nya grejer för att få inspiration, men man kan intre köpa grejer för att få "proffsiga bilder". Så här kommer några tips vad som kan vara utvecklande och inspirerande:
Titta på andras bilder och köp/låna fotoböcker eller fototidningar. Fotosidan Magasin har en bra blandning av teknik och bilder med analys och kritik. Du hittar den
här.
På YouTube finns hur mycket som helst att titta på. Både ren teknik, tester och om "hur man tar bra bilder". Här några länkar (men det finns hur mycket som helst):
Ramelli,
Adorama och
Rudnyk
Skaffa ett bra redigeringsprogram om du inte redan har ett. Lightroom är bra, men kostar en del. Det finns gratisalternativ, t ex Gimp". Tutorials finns YouTube för alla sådana program (antar jag). Eller Nikons eget "Capture NX-D" som både är gratis och bra. Hittas
här.
Prova att fota i RAW om du inte redan gör det. Capture NX-D fungerar bra med RAW (precis som flera andra redigeringsprogram).
Köp ett nytt objektiv när suget blir för stort