Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med konverter!

Produkter
(logga in för att koppla)

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Hjälp!

Idag fick jag hem en begagnad 2x konverter från Sakar. Den var 14 år gammal och från den analoga tiden men jag trodde inte det spelade någon roll eftersom det bara var speglarna och glasen som gjorde det. Och den funkade. Eller, när man kollade i "hålet" så kunde man zooma in och visst kom man mycket närmare. Så den funkade! Men... sedan när jag stängde på kameran så går det inte att fota, det står bara vid infot. "Inget objektiv anslutet" Jag kan fota om jag går till manuellt, men det blir bara helsvarta bilder. Vad ska jag göra? Finns det något att göra, eller var det 500 spänn slängda i sjön...?

Hej Rasmus, objektiv du använder har säkert elkontakter som överför information mellan kamerahuset och objektivet. Så du behöver ha en konverter som har likadana kontakter. Det finns Kenko, Sigma och Nikon. Konverter du köpte skulle kunna fungera i manuelläge om du skulle ha objektiv med bländarring så att du kan ställa bländare manuellt. Jag tittade i din kameraväska och ditt Sigma 70-300 har inte en sådan. Så nu återstår att antingen skaffa något äldre objektiv med bländarring och fota i M-läge med en del bilder som blir misslyckade eftersom du måste gissa inställningar eller att sälja konverter för att få pengarna tillbaka och köpa någon som passar din utrustning.
hälsningar
//Stanislav Snäll

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto