Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med extern blixt till d80

Produkter
(logga in för att koppla)

Taszh

Ny medlem
Nu är det så trevligt att jag har införskaffat en Metz 48 blixt till min Nikon d80. Jätte kul!

Mindre roligt är att jag inte lyckas få Sk*ten att fungera...
EFtersom att jag är helt ny på det här med blixtar, och inte väldans erfaren med inställningar på kameran, så skulle jag behöva lite hjälp av någon erfaren.

Om någon har koll på hur kameran och blixten ska ställas in så hade det varit guld värt! Jag har kollat i manualen, men hittar inget begripligt. Och innan någon frågar: Ja, blixten är gjord för Nikon.

Varför i hela friden köpte du inte original blixt, t.ex. SB-600/SB-800/SB-900? Då hade allt inkl "trådlöst på riktigt" fungerat med bara några få inställningar.

Sb-600 kostar som svenksåld från 2300kr, en Metz 48 kostar ju lika dant, och då stöder den inte "trådlös på riktigt" utan bara slav tändning som det verkar.

Adam

Grattis, du har säkert köpt en finfin blixt. Metz är ju en av de allra bästa. Det är inte så knepigt. Kontakta mig via mail så kan jag ringa dig och försöka lotsa dig igenom hur det funkar. Bästa hälsningar

Varför i hela friden köpte du inte original blixt, t.ex. SB-600/SB-800/SB-900? Då hade allt inkl "trådlöst på riktigt" fungerat med bara några få inställningar.

Sb-600 kostar som svenksåld från 2300kr, en Metz 48 kostar ju lika dant, och då stöder den inte "trådlös på riktigt" utan bara slav tändning som det verkar.

Adam
Är det så? hm, det visste jag faktiskt inte... Jag utgår från att jag har kvar min ångerrätt, så om det är så som du säger så är det nog aktuellt att byta till Sb-600. Är du helt säker på att Metz inte fungerar med alla funktioner som orginalblixtarna gör?

Grattis, du har säkert köpt en finfin blixt. Metz är ju en av de allra bästa. Det är inte så knepigt. Kontakta mig via mail så kan jag ringa dig och försöka lotsa dig igenom hur det funkar. Bästa hälsningar
Mycket vänligt av dig :)
Ska bara klura ut ifall jag ska byta blixten först!

Om någon vet huruvida den stödjer alla funktioner som nikons orginalblixtar gör eller inte, så hojta till. Gärna om ni har prövat blixten också.

Adam
Bump

hur kommer det sig att du tror detta?

Jag känner att jag måste ställa en massa dumma frågor nu, för jag blir inte klok på det här...
Så jag bara slänger ut alla frågor jag har och hoppas att någon orkar ta sig tid och svarar! :)

En slav blixt är när en blixt styrs av en annan? Den blixten som inte är slav blixt bestämmer vad slavblixten ska ha för inställningar? Eller?

Den blixten som styr slav blixten är en Commander? Vad heter det på svenska?

Och vad är en blixt som är inställd på remote?

om min metz 48 är inställd att vara slavblixt, så är den det under den inbyggda blixten på min d80, eller hur?
Ska jag inte då kunna ställa in så att metz blixten känner av (eller hämtar information) om hur mycket blixt den ska använda för att få ett korrekt exponerat kort?

Och kan Nikons Sb-600 vara den blixten som bestämmer hur mycket blixt den inbyggda ska använda? Samma med min Metz?

När sb-600 används trådlöst, är den en slav blixt då eller vad kallas den för då?

Väldigt ostrukturerat och konstigt, men det är nog så min hjärna ser ut nu...

Jag känner att jag måste ställa en massa dumma frågor nu, för jag blir inte klok på det här...
Så jag bara slänger ut alla frågor jag har och hoppas att någon orkar ta sig tid och svarar! :)

En slav blixt är när en blixt styrs av en annan? Den blixten som inte är slav blixt bestämmer vad slavblixten ska ha för inställningar? Eller?

Den blixten som styr slav blixten är en Commander? Vad heter det på svenska?

Och vad är en blixt som är inställd på remote?

om min metz 48 är inställd att vara slavblixt, så är den det under den inbyggda blixten på min d80, eller hur?
Ska jag inte då kunna ställa in så att metz blixten känner av (eller hämtar information) om hur mycket blixt den ska använda för att få ett korrekt exponerat kort?

Och kan Nikons Sb-600 vara den blixten som bestämmer hur mycket blixt den inbyggda ska använda? Samma med min Metz?

När sb-600 används trådlöst, är den en slav blixt då eller vad kallas den för då?

Väldigt ostrukturerat och konstigt, men det är nog så min hjärna ser ut nu...

Nej, din Metz stöder inte Nikons alla features fullt ut. Det den stöder är en ren slavtändning. (Det är fortfarande en väldigt bra blixt). En slavblixt löser bara ut med de inställningar du manuellt ställt in på blixten. Du kan inte styra den.

Nej, SB-600 kan inte vara "Commander". Då behöver du SB800 eller den inbygda poppublixten.

När SB-400/600/800/900 används trådlöst så kallas det CLS (Creative Lightning System) och det är en proprietär Nikonteknik som jag personligen är LÖJLIGT förtjust i.

Me too

Jag har liknande problem.Jag har en D80 kamera och en SB600 blixt.Den fungerade bra när jag satte den på kaeran, men jag vill använda den på ett eget stativ. Jag fattar bara inte hur jag ska få den att göra som jag vill.
Jag har lyckets att få det att fungera som slav till den inbyggda blixten men bilden blir mycket underexponerad. Jag vill att den ska fungera så automatiskt som möjligt, så att jag kan fokusera på själva fotandet.Jag är inte dum, och jag är mycket kunnig om bländre, slutartider mm.

Jag har liknande problem.Jag har en D80 kamera och en SB600 blixt.Den fungerade bra när jag satte den på kaeran, men jag vill använda den på ett eget stativ. Jag fattar bara inte hur jag ska få den att göra som jag vill.
Jag har lyckets att få det att fungera som slav till den inbyggda blixten men bilden blir mycket underexponerad. Jag vill att den ska fungera så automatiskt som möjligt, så att jag kan fokusera på själva fotandet.Jag är inte dum, och jag är mycket kunnig om bländre, slutartider mm.

D80 skall du ställa in så att "Internal Flash" är ställd som "Commander". Notera även vilken "channel" som är vald.

Ställ sedan din SB600 på "Remote" (Jag vet inte hur man gör det på 600, Men jag fann en instruktion här http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm ) och se till att du har valt samma channel. Samt att du sätter gruppen till "A"

Sedan väljer du på kameran om du vill styra blixten, du väljer för Group A och kan nu välja TTL, M, A osv osv.

Är det möjligen så att du har valt läge "SU-4" på din SB600? Det är isåfall fel, eftersom du då bara får en dum slavtändning.

Varför inte ringa Nikons support? 08-59410900, brukar gå utmärkt tycker jag.
Varför springa över ån efter vatten?

Adam

Är det möjligen så att du har valt läge "SU-4" på din SB600? Det är isåfall fel, eftersom du då bara får en dum slavtändning.

Förlåt mig för att jag stjäl tråden lite men finns det ett sådant läge på SB600? Jag har kollat manualen men kan inte riktigt förstå hur man kan få blixten att bara fungera som "dum" slav. Det skulle kunna vara användbart tillsammans med studioblixtar.

/Patrik

Förlåt mig för att jag stjäl tråden lite men finns det ett sådant läge på SB600? Jag har kollat manualen men kan inte riktigt förstå hur man kan få blixten att bara fungera som "dum" slav. Det skulle kunna vara användbart tillsammans med studioblixtar.

Oj, förlåt. Det kanske inte finns på SB600? Jag bara gissade att ett "dumt" läge skulle finnas på alla SB-blixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar