Annons

Behöver hjälp med ett objektiv AF-S NIKKOR 18-135/3,5-5,6 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Clumber

Aktiv medlem
Hej

Jag ska köpa en Nikon d80 med detta objektiv AF-S NIKKOR 18-135MM 1:3,5-5,6G
att brännvidden är 18-135 o ljusstyrkan är 1:3,5-5 men passar det till kameran och vad står det andra för, och hur är objektivet i allmänhet????

Tacksam för allt som kan sägas/skrivas

MVH Clumber

Hej

Jag ska köpa en Nikon d80 med detta objektiv AF-S NIKKOR 18-135MM 1:3,5-5,6G
att brännvidden är 18-135 o ljusstyrkan är 1:3,5-5 men passar det till kameran och vad står det andra för, och hur är objektivet i allmänhet????

Tacksam för allt som kan sägas/skrivas

MVH Clumber

Jag ägde den här gluggen för nästan 4 år sedan och den var faktiskt ganska bra. Det beror väl givetvis på vad man jämför med å andra sidan men jag hade den även på en D80 och var riktigt nöjd med den då. G står för att det är en ny version som inte funkar på analoga kameror. Rätta mig om jag har fel.

Är priset OK är det bara att slå till!

Alla Nikon-objektiv som är nyare än 30 år funkar på en D80. Vissa funktioner på jättegamla gluggar kanske inte funkar fullt ut, men det är ju inte aktuellt nu.

AF-S betyder att den har inbyggd foksmotor så de inte använder kamerahusets motor. Jag antar att den egentligen heter AF-S DX, DX betyder att den inte fungerar på FX-kameror som D700 och D3-serien. Alla andra med den mindre DX-sensorn fungerar den på.

Var det något förutom det du undrade över?

Alla Nikon-objektiv som är nyare än 30 år funkar på en D80. Vissa funktioner på jättegamla gluggar kanske inte funkar fullt ut, men det är ju inte aktuellt nu.

AF-S betyder att den har inbyggd foksmotor så de inte använder kamerahusets motor. Jag antar att den egentligen heter AF-S DX, DX betyder att den inte fungerar på FX-kameror som D700 och D3-serien. Alla andra med den mindre DX-sensorn fungerar den på.

Var det något förutom det du undrade över?

Jag skulle inte påstå att manuella objektiv fungerar fullt ut även om de passar. D80 har ju ingen AI-avkännare så exponeringsmätningen fungerar bara med autofokusobjektiv och de ovanliga manuellt fokuserade med chip.

Däremot fungerar det aktuella objektivet garanterat. Det är till och med kitobjektivet som introducerades ihop med D80. Hur det presterar vet jag inte.

Jag behöver HJÄLP med att köpa min första digitala systemkamer med objektiv

har startat en tråd Nikon D80 eller Canon 450D

Det blir ju så att man läser det ena och det andra så tillslut går det bara runt i skallen

Har varit o känt på nya nikon och andra kameror.

Men har ju inte råd att köpa det som alltid rekomenderas

Därför tittar ag på beg kameror,för ny canon 1000d har skippat med priset ca 3800kr

Hade en D80+AF-S NIKKOR 18-135MM 1:3,5-5,6G på gång men hoppade av för det var inte vr-objektiv.

Kanske var jag dum

Jag behöver HJÄLP med att köpa min första digitala systemkamer med objektiv

har startat en tråd Nikon D80 eller Canon 450D

Det blir ju så att man läser det ena och det andra så tillslut går det bara runt i skallen

Har varit o känt på nya nikon och andra kameror.

Men har ju inte råd att köpa det som alltid rekomenderas

Därför tittar ag på beg kameror,för ny canon 1000d har skippat med priset ca 3800kr

Hade en D80+AF-S NIKKOR 18-135MM 1:3,5-5,6G på gång men hoppade av för det var inte vr-objektiv.

Kanske var jag dum

Njaa dum och dum... Har du inte budget till ett objektiv med VR är det ju så enkelt. Den optiska kvalitén behöver ju inte vara sämre för att det är VR och VR gör bara verklig nytta när det är sådär precis inte tillräckligt ljust. Speciellt på så korta brännvidder.

T.ex. på kvällen när solen går ned är det inte lång stund från det att det är såpass ljust att VR inte behövs till att det är så mörkt att VR inte längre räcker till. En grej är dock om du tar t.ex. landskapsfotografi och vill blända ned för att få skärpedjup, då kan du blända ned mer med VR och fortfarande kunna handhålla.

Jag skulle inte påstå att manuella objektiv fungerar fullt ut även om de passar. D80 har ju ingen AI-avkännare så exponeringsmätningen fungerar bara med autofokusobjektiv och de ovanliga manuellt fokuserade med chip.
Nej, det var ju det jag skrev att de inte gjorde :)

Nej, det var ju det jag skrev att de inte gjorde :)
Det beror på hur man läser det du skrev.
Jag hursomhelst skulle vilja påstå att det är helt säkert att det inte fungerar. Det är inte frågan om något kanske och dessutom talade du inte om vilka objektiv det var frågan om. Vidare så behöver AI-objektiven inte vara jättegamla. Även om de oftast är gamla så går det att köpa nya fortfarande... ;)

Ett förtydligande bara: G står för att objektivet inte har någon bländarring, och därför kräver att kameran kan styra bländaren. Vilket alla kameror med bländarautomatik kan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar