Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med bildskärm/laptop... akut!

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaH

Medlem
Har idag inhandlat en bärbar dator. Jätteskönt tänkte jag, nu kan man sitta och pula med hemsidan precis vart man känner för det. Ända tills jag upptäckte att den i det närmaste suger (ursäkta uttrycket) när det kommer till att visa bilder. Vid vanlig surfning ser sidorna klara och fina ut, men när det kommer till att visa/redigera bilder (särskilt s/v bilder!) klarar den inte av att återge bilderna vidare bra. Det blir gryningt, men framför allt så återger den färgerna väldigt dåligt.

Min fråga är nu om det är ett vanligt problem om laptops? Kanske någon som har tips på dator som klarar detta bättre? (Min är en hp pavilion zv5479 om det är till någon nytta) Kan jag göra något själv med inställningarna? Har försökt lite själv, men utan någon vidare framgång.

Tack så länge.

//Hälsningar från en aningens deppig Lisa...

Hmm, låter lite konstigt, men kolla så att du verkligen har 32bitars färg inställt, windows verkar tro att laptopar bara klarar 16bitars.

Hoppas det löser sig!

Hej Lisa.

Jag antar att du redan kollat färgkvalitetinställningarna på skärmen? Du hittar dem genom att högerklicka på skrivbordet och välja "egenskaper". Välj därefter fliken "inställningar". Där finner du en nedrullningslist med "färgkvalitet". Du bör välja det högsta som går. Som du ser (hoppas jag för bilden är lite liten...) har jag valt 32 bitar på min dator och det funkar kanon.

Normalt skall det inte vara något problem med färgerna på en bärbar dator, din är väl dessutom flång ny? Jag har en 4-5 år gammal bärbar dator och på den ser bilderna bra ut. På vissa bärbara, de flesta antar jag, så kan det se lite mysko ut beroende på vilken vinkel man betraktar skärmen från.

Jag skall också tillägga att jag just nu inte sitter på en bärbar dator.

Hoppas det löser sig!

Bilagor

• skarm.jpg
    skarm.jpg
    41.9 KB · Visningar: 862
Hej! Tack för era snabba svar! Jo, jag har 32-bitars färg inställd. Har även varit och lekt lite med inställningarna under själva "grafikkortsfliken" men jag har inte lyckats få något vidare bättre resultat, tyvärr.

När det gäller s/v kort är det ungefär som om den inte återger alla nyanser. Dom är bitvis väldigt mörka...

Har det med bildskärmen eller med grafikkortet att göra?

/Lisa

Alla notebooks har sin optimala upplösning där grafikkortet är anpassat för att arbeta i. Jag har en Asus LG5800 och den ser skitt ut i alla upplösningar förutom 1400x1050 pixlar. Väljer jag 1024x768 t ex så blir det bara en massa grötigt.

Jag har tre olika upplösningar att välja på och den nuvarande, 1200x800, är den enda som är någorlunda bra.

Tack för alla förslag, jag hoppas verkligen på att hitta en lösning till det här!

I övrigt är datorn kanon, men kan jag inte redigera bilder så är det väldigt trist...

/lisa

Det kan ju vara så enkelt att du bara behöver kalibrera skärmen för att få rätt toner.

Om du kör photoshop (elements vet jag inget om kanske samma där) så öppnar du Adobe gamma i Kontrollpanelen och följer instruktionerna.

Finns säkert andra program att fixa det här med, jag är dock inte så haj på det, kanske nån annan som kan. Är man riktigt petig så behöver man hårdvara för att kalibrera skärmen rätt, men så kostar det också.

Hoppas att det här hjälper för att bättra på din gråskala lite.

/Kalle

Det du beskriver är ett inte helt ovanligt fenomen på bärbara datorer.. Skärmarna och grafikkorten på "billiga" bärbara är sällan av någon högre kvalitet, dom funkar för kontorsprogram men är generellt usla på att visa bilder.. Jag har ännu inte sett en bärbar (i rimlig prisklass) med en bildkvalitet som är acceptabel för bildbehandling, betraktningsvinkeln är dålig, dom har en tendens att ge färgstick i mörka grå partier och dom saknar ofta teckning i de mörkare partierna i bilden.. Det man kan göra är dock att kalibrera skärmen och det brukar faktiskt hjälpa en hel del, nackdelen är att det är svårt att göra detta utan rätt utrustning.. Jag använder en Spyder 2 Pro till detta och jag tycker att det fungerar mycket bra, visst det finns bättre och dyrare prylar, men för en hemmapulare funkar det 8 dar i veckan.. Det första man bör göra är dock att kolla så att det inte är någon inställning som spökar, tex, fel upplösning, fel färgdjup e.dyl.. Skärmen på din dator har en fysisk upplösning (står i specen till maskinen) och man bör använda denna eftersom det blir överlägset bäst bild med "rätt" upplösning. Kör du sen Adobe PS på maskinen kan det vara värt att testa att kalibrera skärmen med hjälp av Adobe gamma som ger en gott resultat med små medlel, men det bästa är att använda någon form av hårdvarukalibrering.. En riktig profil för skärmen kan göra underverk med hur den visar bilder..

Vet inte om mitt inlägg hjälper dig så värst, men ändå.. Lycka till med datorn..

/Peter

EDIT: Karl hann före :)

Lisa, välj alltid den upplösning och färgupplösning som är skärmens normala standardläge. Hämta (om det inte ingick) ett kalibreringsprogram och kalibrera skärmen (finns gratis). Men generellt så är det så att TFT-skärmar (platta) inte kan återge färger lika bra som CRT. Exempelvis finns det inga TFT:er, utom en svindyr Eizo, som kan återge hela AdobeRGB-1998-rymden och det brukar vara i det gröna området det blir lite vajsing. Men det borde trots allt funka ganska bra med din skärm - jag använder ibland själv min laptop (IBM Thinkpad T42) till bildredigering och det brukar bli bra. Fortsätter problemen kan du kanske specificera exakt vad det är som fallerar. Är det riktigt dåligt tycker att du ska reklamera datorn - då är det helt enkelt fel på den.

//Lasse

Jag kör en färgprofilen som heter Trinitron 2.2, den är anpassad till Gamma 2.2 och ger ett hyfsat resultat...

dobos skrev:
Lisa, välj alltid den upplösning och färgupplösning som är skärmens normala standardläge. Hämta (om det inte ingick) ett kalibreringsprogram och kalibrera skärmen (finns gratis). Men generellt så är det så att TFT-skärmar (platta) inte kan återge färger lika bra som CRT. Exempelvis finns det inga TFT:er, utom en svindyr Eizo, som kan återge hela AdobeRGB-1998-rymden och det brukar vara i det gröna området det blir lite vajsing. Men det borde trots allt funka ganska bra med din skärm - jag använder ibland själv min laptop (IBM Thinkpad T42) till bildredigering och det brukar bli bra. Fortsätter problemen kan du kanske specificera exakt vad det är som fallerar. Är det riktigt dåligt tycker att du ska reklamera datorn - då är det helt enkelt fel på den.

//Lasse

hej ursäkta att jag kapar tråden, men jag har två frågor, kan man verkligen kalibrera en laptop (pc) min dator en Medion ca 1år gammal (13000kr) går inte att kalibrera ,tror jag iaf?
om man kör adobegamma måste man ändra kontrast och det går ju inte vad jag vet, färger kan man inte heller ändra på, eller kan man det?

och om det nu skulle gå är jag lite nyfiken på var man kan finna dessa gratis kalibreringsprogram?

min skärm visar bilder ganska bra, men det skiljer lite i kontrast och färger jämfört med mina printar så de skulle vara trevligt om de fanns en lösning tills jag har råd med en extra dator.

/Tim

Tim:

Eftersom du inte kan justera alla bildskärmar ang ljus och kontrast på notebooks så kan du i alla fall ha en färgprofil kopplad till den som anpassar dess färgrymd så den matchar in i ditt workflow. På så vis kan du tänja lite på parametrarna så färgskärmen visar klart mycket sannare färger och tonskala. Ett knep är att använda en Spyder som Peter talade om tidigare och skapa en egen profil men de flesta notebooks går rätt schysst på den profil jag nämnde tidigare. Under förutsättning att du kör Windows XP, kan inte svara på hur det ser ut i Mac m fl.

Deagol skrev:
Tim:

Eftersom du inte kan justera alla bildskärmar ang ljus och kontrast på notebooks så kan du i alla fall ha en färgprofil kopplad till den som anpassar dess färgrymd så den matchar in i ditt workflow. På så vis kan du tänja lite på parametrarna så färgskärmen visar klart mycket sannare färger och tonskala. Ett knep är att använda en Spyder som Peter talade om tidigare och skapa en egen profil men de flesta notebooks går rätt schysst på den profil jag nämnde tidigare. Under förutsättning att du kör Windows XP, kan inte svara på hur det ser ut i Mac m fl.

Ok eftersom jag är väldigt dålig på detta undrar jag var jag får tag på den profilen du nämner(går den att ladda ner?),,,,lägger man in profilen i "lägg till profilassociation?

och om jag lägger in denna profil kommer detta påverka profiler i photoshop(har photoshop inställt på adobergb)?

Tim:

Kolla ftp://jlennart.mine.nu/Profiles där ligger en för gamma 1.8 och en för gamma 2.2 testa om det blir bättre resultat med dessa.

Dom ska kopieras in i mappen
C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color

När dom ligger där så associerar du dom bara med din bildskärm genom att högerklicka på profilen och välj associera i menyn.

Skulle det inte förbättra resultatet så kan du alltid ta bort associationen inne på grafikkortets egenskaper igen.

/Lennart

OBS, om du skapar en egen profil med en Spyder t ex så blir resultatet garanterat ännu bättre...

Tusen tack till alla er som skrivit mig långa och informativa svar så här mitt i natten :)

Ska se till att jag har grundinställningarna på datorn och sedan försöka skaffa något slags kalibrerings/profilerings program. Har någon några tips på bra gratisprogram så länge?

Om det fortfarande inte fungerar som jag vill kollar jag nog närmare på en spyder.

/Lisa

Fotograf OCH datanörd, det innebär att man inte har nåt liv ju utan sitter uppe hela nätter och svarar på frågor och ställer frågor ;) Nämen jag hoppas det löser sig för dig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar