ANNONS
Annons

Behöver hjälp med att välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Har bett om hjälp i en liknande tråd men vi kom inte fram till något slutresultat där. Så jag försöker igen. Alla som blir trötta kan sluta läsa här !

Tack !

Nå, jag har en D90 med ett 18-135 Objektiv.
Tycker inte om de objektivet för de saknar VR.
Jag vill få ut de bästa av min D90 så jag undrar vilken glugg jag ska köpa för att åstakomma detta ?
Vill såklart att objektivet ska ha VR.
Kan ni komma med smarta lösningar på hur jag ska göra ?
Min budget är rätt tajt men kan väl lägga ut ca 3000 loppor.
Så det bästa med de pengarna helt enkelt...
Jag fotar allt kan man seja så jag vill helst ha ett objektiv som ger bra bildkvalite samt har en schysst brännvidd. Men dock ej nikons 18-200mm den är för dyr. Men nån liknande kanske skulle funka.
En till liten fråga. Skiljer det mycket i bildkvalite mot en 18-135 vs 18-105 ?

Mvh

Antar att det egentligen är en superzoom du vill ha, men eftersom du säger att du vill få ut det mesta av din D90 så skulle jag nog hellre satsa på typ en 35mm f1.8. Ljusstyrka är roligt, och optiskt så är den betydligt bättre än vilken random superzoomare som helst. Billig är den också!

Antar att det egentligen är en superzoom du vill ha, men eftersom du säger att du vill få ut det mesta av din D90 så skulle jag nog hellre satsa på typ en 35mm f1.8. Ljusstyrka är roligt, och optiskt så är den betydligt bättre än vilken random superzoomare som helst. Billig är den också!

kan du länka?

VR är ju dock inte lösning på allt. Kanske ett stativ kan vara en bättre lösning om du har möjlighet att använda det? För det verkar inte som det är snabba slutartider du är ute efter med ljusstarka objektiv?

har du läst de jag skrivit?
Vill ha VR !

Spydigt jävla svar ger du. Varför är det så nödvändigt med VR? Enda objektiven som kostar under 3000:- som har VR är väl kassa normalzoomar, och dom har så korta brännvidder så att man sällan ens har användning för't. Hade jag haft 3 laxar över så hade jag köpt ett billigare makroobjektiv eller kanske ett roligt fisheye. Alternativt sparat ihop mer och köpt ett rejält telezoom, superzoom eller liknande.

Spydigt jävla svar ger du. Varför är det så nödvändigt med VR? Enda objektiven som kostar under 3000:- som har VR är väl kassa normalzoomar, och dom har så korta brännvidder så att man sällan ens har användning för't. Hade jag haft 3 laxar över så hade jag köpt ett billigare makroobjektiv eller kanske ett roligt fisheye. Alternativt sparat ihop mer och köpt ett rejält telezoom, superzoom eller liknande.

Man får samma nytta/skillnad med VR på en normalzoom som med en telezoom, med den skillnaden att man kan handhålla ÄNNU längre tider. Med 18-55VR på 18mm kan jag handhålla tider på 0.5-1s och få rätt hög "hit rate" vad gäller skärpa (inte 100% skarpt varje gång på 1s, men nästan alltid hyggligt skarpt).

Jag tycker dock åxå att nyttan av VR, generellt, är väldigt överdriven och jag skulle utan att tveka en sekund välja ljusstyrka före VR, men man har ju olika behov...

Sen skulle jag inte säga att vare sig 18-55VR eller 18-105VR är kassa.

Har bett om hjälp i en liknande tråd men vi kom inte fram till något slutresultat där. Så jag försöker igen. Alla som blir trötta kan sluta läsa här !

Tack !

Nå, jag har en D90 med ett 18-135 Objektiv.
Tycker inte om de objektivet för de saknar VR.
Jag vill få ut de bästa av min D90 så jag undrar vilken glugg jag ska köpa för att åstakomma detta ?
Vill såklart att objektivet ska ha VR.
Kan ni komma med smarta lösningar på hur jag ska göra ?
Min budget är rätt tajt men kan väl lägga ut ca 3000 loppor.
Så det bästa med de pengarna helt enkelt...
Jag fotar allt kan man seja så jag vill helst ha ett objektiv som ger bra bildkvalite samt har en schysst brännvidd. Men dock ej nikons 18-200mm den är för dyr. Men nån liknande kanske skulle funka.
En till liten fråga. Skiljer det mycket i bildkvalite mot en 18-135 vs 18-105 ?

Mvh

16-85 VR är den som du skull bli mest nöjd med, men inte får du det under 3000 kr, tyvärr. Inte ens om du säljer din 18-135 räcker 3000.
Köp ljusstarka fasta objektiv istället.

Länk till 35/1.8

Vad är det du vill fota som du inte kan med ditt nuvvarande objektiv?

Även det fasta 50mm är underbart att fota med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875
Vill du ha ut det bästa av din D90 så tror jag detta är svårslaget i förhållande till pengarna.
Fick precis ett sådant till min D90 och jag vill inte ta av det från kameran! Använder nu mera fötterna som zoom för det mesta :) Och VR behövs inte på detta.
Nackdelen är att det är 50 mm och lite svåranvänt om man vill fota familjen vid middagsbordet tex. Men för porträtt och ute funkar det bra.

Om du har 3000 kr så kan du ju köpa ett fast objektiv och en blixt (SB-400)...

Vill du ha VR och zoom så har du ju 55-200 för 2200-2500 kr... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar