Annons

Behöver hjälp/köpråd för canon 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer-

Aktiv medlem
Läget är följande, har fått erbjudande om att köpa canon 300d med deras eget objektiv 18-55mm, extra batteri, uv-skydd, 64mb minneskort för 5 000:-

Den som säljer känner jag väl och jag vet att den är ömt vårdad.

Personligen tycker jag att 5 000:- är mycket pengar för mig själv, även om jag vet att priset för kameran är helt okej. Finns något dyrare och något billigare, men på de stora taget rätt ok ändå.

Steget upp i nästa prisklass säg för en 350d dvs ca 10 000:- är ett steg som känns omöjligt för mig att ta.

Har inte fotat så mycket tidigare, några rullar systemkamera och några timmar i mörkrum under högstadie tiden (för länge sedan med andra ord).

Vad tycker ni, bör man köpa en 300d eller ska man gå på en mera avancerad kompaktkamera?
 
Om du vill ha systemkamera och inte kan lägga mer än 5000 så är det väl inte mycket att välja på. 300 d är enligt mig en mkt bra kamera så länge man inte pratar yrkesanvänding.
Alternativen torde vara en beg 10D men om du känner säljaren och vet kamernas historia så skulle jag gått på det.
Sen kan di säkert få tag på 350D kittet lite billigare än 10000 men det blir ju i alla fall ett par tusen till. Mitt råd är köp. ( och lägg till några hundra så du får 512 MB minne eller mer)
Stefan
 
Hej,

Du har tidigare fotat med systemkamera och hållit på lite i mörkrum, så jag tycker absolut du ska satsa på en digital systemkamera. Personligen blev det ett lyft när jag för några år sedan köpte min första, Canon D30.

300D är också en bra kamera, som står sig, och gör du inte större förstoringar än 20x30 tvivlar jag på att man ser någon skillnad mot den nyare 350d.

Har hört att 18-55:an inte ska vara så bra, men objektiv kan du alltid köpa nya senare om man vill. Jag tycker annars det kan vara bra att börja med en billig optik som 18-55, för först när man börjat fotografera, märker man vilka brännvidder man behöver, och kan rikta in sig mot dom vid nyköp.

Om du dessutom känner personen du köper kameran av och vet att han varit rädd om den, är det bara att slå till.
 
Sen kan du faktiskt göra som många andra när du har tröttnat på din kamera. Sälj enbart kameran utan linser och köp en ny utan linser :)

Men jag tror att du kommer bli mycket nöjd med 300d:n Den är en mycket bra kamera och det många inte tänker på är att för att få bra bilder kräver två saker:
1. En bra lins
2. Ett bra motiv

Självklart gör kameran sin del med, men jag tror ovanstående saker är viktigare...

/ Marcus
 
Du blir nog nöjd med 300D som första DSLR.
Dock tycker jag priset inte direkt är ett kompispris, snarare lite i överkant när så lite minne ingår. 64 mb är för lite för den kameran, du behöver köpa till ett större minne på helst 512 mb eller mer.
 
300D är en härlig kamera enligt mitt tycke. Jag kanvänder 2 x 512 megs kort och tycker det e i minsta laget.
 
Jag tycker definitivt att du ska köpa en 300D med den budgeten.
Om du tidigare haft systemkamera är det svårt att bli nöjd med en kompakt.
Jag köpte en beg 300D med 18-55 för 4500 kr för ca 2 mån sen och den funkar kalas. Minneskortet du får med är alldeles för litet, jag ska köpa mig 1Gb snart, har 256 nu.
Pruta lite på den, det är lite för dyrt för att köpa av en kompis tycker jag, de är inte såååå lättsålda på Blocket o dy och att sälja den till dig är ju väldigt smidigt för din kompis. Batteri kan man köpa för under 100-lappen på Tradera och minneskortet är inget värt.
 
Fasen vad snabba ni är på att svara ;) Hade ont om tid när jag skrev första inlägget och tänkte de är lugnt jag hinner göra en edit innan någon hinner svara, men så blev det inte.

Jo, har inte ägt en systemkamera tidigare, lånat en från skolan och fotat mycket lite. Vi gick en kurs på högstadiet som hette bild och kommunikation (är 27 år nu), där man fick lite mörkrumsvana och fota några svartvita rullar.

Min funderingar är:

1) Hur står sig andra kompakta kameror nya för ca 5 000 -> 7 000:- (till exempel konica z5 eller dylikt) mot en renodlad systemkamera. Ta även med i era tankar/resonemang hur dem är att ha med sig rent praktiskt.

Kan tänka mig att med en systemkamera så blir de mindre att den följer med ut spontant,just för att man är rädd om den och att de är lite bökigare.

2) Service, reparationer, piller: Vad kan de vara aktuellt med för reparationer på en 350d eller dylik systemkamera. Vad kan snabbt dra iväg i pris? Vad får man räkna med? Går de oftast att reparera eller står man med skägget i brevlådan?

3) Vad vill man ha för tillbehör till systemkamera och ungefärlig budget: Klarar man sig utan extra blixt, stativ, filter, mellanringar, batterigrepp. etc. etc. etc.? Eller är det ofta så att efter man köpt kameran så blir man sugen på att köpa till grejjer.

De var vad jag kom på för tillfället, får passa på att tacka för alla svar. Läsvärda och nyttiga tips. :)

Till er som ids, titta gärna in på min sida på fotosidan och skriv en rad.
 
1. de avancerade kompaktkamerorna är lika "JOBBIGA" att bära på. Jag har ett flertal kompisar som köpt avancerade kompaktkameror, och ALLA har ångrat sig. Främst pga av att de aldrig kan slå en systemkameras autofocus, men även 1000 andra skäl.
Mitt tips, glöm "avancerade kompaktkameror", köp en 300 d och du blir GARANTERAT nöjd.

2.En systemkamera lagar man, det gör man väl inte med en "avancerad kompaktkamera"? Objektivet på en kompakt kan gå sönder, då e du rökt. Har du en systemkamera, då kan man byta optik!

3. Tillbehör vill man alltid ha mera av, och det kan man ju faktiskt köpa till en systemkamera, finns massor begagnat. Men försök köpa tillbehör till en 3 år gammal kompaktkamera....det går ju nästan inte, de försvinner ut från marknaden efter 1 år.

Jagf kan inte säga det nog många gånger, köp en system!!

Jag köpte en 5mpix kompaktkamera, en Minolta dimage F300 för 4000:- i april 2004. I MAJ, en månad senare var jag "tvungen" att köpa en systemkamera, för den där kokmpaktkameran suger fett, precis som alla de flesta kompaktkameror. Försök ta kort på en hund eller ett barn, det blir jättesvårt att "hinna med" eftersom autofocusen är skit.
Jag ångrar bittert att jag köpte en kompakt variant, det är verkligen pengarna i sjön.

Det är inte jobbigt att ta med en systemkamera på resan. Det är kul!
 
Fredrik Grahs>> Jo, har en kompaktkamera (minolta e 323, den babyblåa 3mp, 3x zoom). Har tagit en hel bra bilder med den, men nästan alltid på stillastående objekt i utomhusmiljö. I övrigt lämnar den ju en hel del att önska för att uttrycka sig milt.

Minolta e 323 -> http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4944

Men den fyller ju sin funktion oxå, enkel att ha med sig och den tål en hel del misshandel.
 
1. Bra kompakter tar tekniskt bra bilder, det är inget snack om det. Nackdelen är att en 10x zoom är dålig någonstans, det är bara att hoppas att det inte är inom ditt favoritområde. Med en systemkamera kan man ju välja var man vill kompromissa. Sedan kommer ju sådant som lägre tillgänglig ISO osv. Det är ju ofta sådant som gör att man kan ta den där bilden som ingen annan lyckades med.

Är du mer rädd om en systemkamera för 5000:- än en kompakt för 5000:-? Ser heller ingen skillnad i bökighet. En 300D med en mindre normalzoom går ner i en stor jackficka. Kamerorna är mer robusta än vad man tror. Det som går sönder först är motljusskydd och sådant, men det är ju samma skit oavsett kompakt eller system.

2. Elektroniska saker har ju den trista egenheten att de oftast endera är hela eller döda bortom räddning. Så på det stora hela är det nog ingen skillnad mellan kompakt och system.
Men, ja de mekaniska saker som kan gå sönder går att laga. Canon ska ha credit för att de fortfarande skruvar ihop sina kameror så i vissa fall kan man även fixa småfel själv. Blixtskor är en sådan sak som kan ge sig, men är lätt att fixa.
Man läser ju ofta om fel på kameror här på FS, så det är ju lätt att tro att de är ständigt trasiga, men de flesta felen är ju av typen RTFM.

3. Vad man behöver för tillbehör beror ju helt på vad man ska fotografera. Med kamerahus + normalzoom har du ju samma möjligheter som med en kompakt, så det räcker ju uppenbarligen att börja med. Själv har jag endast ett gäng objektiv och en kortläsare som tillbehör, för andra är blixt eller stativ oumbärligt. Men det finns inget man "måste" ha. Men sugen på grejer finns det ju en stor risk att du blir...

Stod själv i valet mellan en avancerad kompakt och en begagnad systemkamera för ett tag sedan. Är väldigt glad att jag valde systemkameran för möjligheten att bygga den kamera jag behöver för dagen.

Om du kan hålla dig lite och leta runt så kan du nog hitta billigare systemkamera än 5000:-.
 
Senast ändrad:
en 350D med kit kostar 7500 kr inkl frakt från tyskland. då får du en helt ny kamera som är bättre på alla sätt o vis (storleken råder det dock skilda meningar om) + garanti (det får du inte om du köper begagnat, oftast) + mer minne (enbart 256 visserligen)

JAG tycker helt klart det är värt 2500 kr extra, men om man inte har de extra 2500 kronorna så har man inte.

jag hade inte betalt mer än 4000 kr inkl kit för en 300D, och det finns det inte många som säljer för.
 
Du kommer att bli mycket nöjd med en 300D med kit.
Vad jag förstår vill du inte satsa på att köpa en massa kringutrusning till att börja med. Det enda du absolut måste satsa på är åtminstone 512 MB minne helst 1GB.

Du bör dessutom lära dig fota i RAW därför då öppnas en massa möjligheter och du kan t.ex. gratis kompensera dom bilder som blir underexponerade p.g.a. du inte har proffsobjektiv när ljuset inte är så bra.

Här några tips på bra gratisgrejer:

1 Skaffa Rawshooter essentials programvaran, den är gratis. Lär dig den ordentligt.
Med den kan du kompensera upp till 3 bländarsteg i underexponering. Proffsen skakar naturligtvis på huvudet men strunt i det, bilderna blir amatörmässigt bra även med kitobjektiv.

2 På kvällen avslöjas kitobjektivet. Det klarar inte dåligt ljus lika bra som proffsobjektiv, men då skaffar du Rysshacket. Med det kan du t.o.m. få ISO 3200 i 300:an och kan ta kvällsbilder i hygglig innebelysning utan blixt. Dessutom kan du kompensera den inbyggda blixten så att den ger mer.

3 Nu kommer en del att opponera sig och säga att ISO 3200 i 300:an ger alltför mycket brus. Men då skaffar du Noiseware Community Edition, som också är gratis. Den tvättar bort bruset i dina kvällsbilder så bra att dom blir jämförbara med otvättade såna tagna med ISO 400 och 800.

Om du börjar så här, som jag har gjort, lär du dig mycket och håller kostnaderna nere och det blir lite av sport att fixa till bilderna mot alla odds.

Slösa med testbilder av alla slag. När lärotiden är över då vet du också vad du vill satsa på.

Behåll din lilla Minolta att ha när det är obekvämt att ta fram stora kameran t.ex på fester, middagar etc.
 
Tips: Istället för rysshacks iso gör såhär: Plåta i iso1600 och underexponera 1steg. Sedan drar du upp det 1steg i rawshootern. Exakt samma effekt som rysshackets... bara bättre imo.

PS: detta var ett instick som tips till Christer (och alla andra som bryr sig) och inte menat som något annat.

Peace out.
 
*bump*

Fler eos 300d ägare får gärna skriva i tråden...

Lite nya uppgifter har tillkommit:

* Priset är nere på 4700:-
* Ett minne på 256mb tillkommit.

För min egen del lutar det åt att jag blir ägare inom kort... dock ska väl finansieringen pressas in i den närmaste tidens budget för utgifter.

Någon som är bra på kreativ personlig bokföring? ^^
 
Kristofer- skrev:
*bump*

Fler eos 300d ägare får gärna skriva i tråden...

Lite nya uppgifter har tillkommit:

* Priset är nere på 4700:-
* Ett minne på 256mb tillkommit.

För min egen del lutar det åt att jag blir ägare inom kort... dock ska väl finansieringen pressas in i den närmaste tidens budget för utgifter.

Någon som är bra på kreativ personlig bokföring? ^^

SLÅ till! Ju längre du väntar desto längre tid är du utan kamera... Det är inte huset för sig som gör bildkvaliten utan glasen är minst lika viktiga (mycket viktigare imo).

Exempel: 350d + kitzoom = 8500kr och 300d + sigma 18-50/2.8 = 8500kr. Det andra exemplet vinner med hästlängder.

Kolla in Eva blixman här på fs. Där ser du hur viktigt så kallad boke är för bilden.
 
slå till säger jag också, billit som attans!
men omn du e tveksam så kolla om du kan låna kameran över nån dag, då vet du om du vill ha den eller inte senare på kvällen :)
 
Ja, då är man medlem i canonfamiljen då... Blev köp ikväll och på torsdag börjar tre veckors ledighet så då ska man väl hinna ta en bild eller två ;)
 
Grattis till kameran, till det priset med det extra minnet var det en OK affär för båda parter.
 
Jag köpte en begagnad 300d med för 5000:- är supernöjd och har ruskigt roligt med den. (Bytade upp mig från en minolta z1 och tycker knappt det går att jämföra en kompakt med en slr)

Välkommen ;)

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.