Annons

Behöver hjälp ej foto kunnig PRESENT

Produkter
(logga in för att koppla)

hoppsan80

Ny medlem
Hej jag har endast blivit medlem för att jag behöver hjälp med att köpa en bra digital kamera till min sambo som fyller år nästa månad.

Vad skulle ni köpa för något till någon som älskar att fota Naturen. Havet, skogarna och djur. Han brukar även fota mycket kvällstid.

Vad behövs för objektiv mm

Behöver verkligen hjälp

Ps vad ligger priset på ca

/hoppsan80
 
Det är svårt att ge dig råd utan att veta hur mycket du tänker spendera. 2000 kr? 20 000 kr? 200 000 kr?
 
Kvällstid betyder att det är mindre ljus och då behöver man ett bra objektiv till kameran. Detta kan vara rätt dyrt. Allt beror på vad du har för budget; utan detta är det svårt att sätta gränser på vad det skall vara för utrustning. Ska det vara system eller kompakt? Och är du ute efter just en Canon? (detta är ju trots allt canon-forumet) ^^
 
För det priset får man typ en instegskamera med ett kitobjektiv kanske. Detta kan vara en bra början om han senare i framtiden skall skaffa lite bättre objektiv och börja fota på allvar. Annars för den budgeten så bör du titta på en sjysst kompaktkamera; dessa har jag dock ingen aning om.
 
zwc skrev:
Kvällstid betyder att det är mindre ljus och då behöver man ett bra objektiv till kameran. Detta kan vara rätt dyrt. Allt beror på vad du har för budget; utan detta är det svårt att sätta gränser på vad det skall vara för utrustning. Ska det vara system eller kompakt? Och är du ute efter just en Canon? (detta är ju trots allt canon-forumet) ^^

Han hade en canon förut. Vet att han har kollat på dom. det ända jag har att gå på.
 
hoppsan80 skrev:
typ 4000-6000
Jag skulle försöka hitta en begagnad SLR och köpa till ett 50/1.8 (Canon) objektiv. Det är skarpt, billigt och ljustarkt.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095
Om du inte vill köpa begagnat så fanns Canon 400D med 18-55mm för 4800 på Expert (iaf i Skellefteå). Köp sedan till ett 50/1.8.

Annars Nikon D60 och deras 50/1.8.
OBS Nikons 50/1.8 fungerar INTE med D40 eller D40x

Båda paketen hamnar på runt 6000-6500kr.
 
Senast ändrad:
Titta på tex Canon 450D eller 1000D.
Gå till en butik, men kom ihåg att det lätt "drar iväg" beträffande tillbehör som blixtar, minneskort osv, de är ofta duktiga säljare, kanske särskilt till personer som inte vet exakt vad de vill ha.
Kanske fördomsfullt att skriva så, men det är iaf min åsikt.

Lycka till.

Gabbe
 
hoppsan80 skrev:
Han hade en canon förut. Vet att han har kollat på dom. det ända jag har att gå på.

400D eller 450D med din budget. Du får kit objektiv med. 450D är nyare och har bättre objektiv. Men spräcker eventuellt din budget. Tänk på att du lär köpa minneskort också om det ska bli några bilder :)
 
Tycker Daniels idé om presentkort var bästa idén!
Jag tycker att det ibland kan kännas lite tråkigt att ge bara ett litet kuvert. Vill du göra det lit roligare så kan fråga någon butik om displaymaterial i kartong i storformat för digitala kameror och sätta kuvertet på en sån, blir ofta kul att få.
/Gabbe
 
Ta en tur till en butik och välj presentkort efter din budget. Skulle jag få ett presentkort på 5 000 kr i present skulle ja åka genom taket av lycka!

Gabbe
 
hoppsan80 skrev:
Hur mycket skulle vara presentkortet vara på för att det ska räcka? Så att han kan få det han vill ha?

Svårt och veta när man inte vet vad han vill ha :).

Är det så att han vill ha en Canon men har tittat på en 40D så blir det dyrare. Men då får han väl lägga till det sista själv. Risken med att du köper en kamera och det inte är vad han vill ha, är att den bara blir liggandes.

Ett tips som alla brukar slänga sig med här när man ska inhandla sin första systemkamera är att köpa en man tycker är bekväm att arbeta med. Det är huvudsaken, du kan inte veta vad han tycker är bekvämt tyvärr.
 
jonasforsgren skrev:
Jag skulle försöka hitta en begagnad SLR och köpa till ett 50/1.8 (Canon) objektiv. Det är skarpt, billigt och ljustarkt.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095
Om du inte vill köpa begagnat så fanns Canon 400D med 18-55mm för 4800 på Expert (iaf i Skellefteå). Köp sedan till ett 50/1.8.

Annars Nikon D60 och deras 50/1.8.
OBS Nikons 50/1.8 fungerar INTE med D40 eller D40x

Båda paketen hamnar på runt 6000-6500kr.
så d60 har af motor?
 
Fast är 50/1.8 så bra att fota natur och djur i skogen? Då behöver man nog snabba ben om man skall springa ifatt dem och plåta dem ... kanske dom små på backen då, fast då blir det roligare att köra ett macroobjektiv istället, eller?
 
hoppsan80 skrev:
Hur mycket skulle vara presentkortet vara på för att det ska räcka? Så att han kan få det han vill ha?
20 000 räcker till ett ganska bra kit om man börjar från scratch...
5 000 räcker typ till billigaste kameran med billigaste objektivet...

5 000 är ju en fin present och jag skulle bli skitglad för 5 000 men det räcker alltså inte till speciellt mycket när man snackar systemkameror...
 
bah, D60 + 18-55vr plus underbara SB-400 går att ta huuur fina bilder med som helst =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.