Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp crt eller laptop skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Hejsan alla.
Jag fick med mig en Crt skärm hem från jobbet idag(gratis) vanligtvis så har jag en laptop med en ganska sunkig skärm.Jag tänkte att crt skärmen borde vara bättre än laptopens skärm,mycket riktigt så var det bättre bild på crt skärmen tyckte jag,Men när jag redigerat färdigt en bild genom crt skärmen och skulle titta på den via laptopen så såg bilden helt katastrofal ut.När jag sen sedan redigerar samma bild fast via laptopen så ser bilden ut som skit på crt skärmen.

jag blir lite frusterad när jag ser detta,vilken skärm ska jag redigera efter?Jag menar alla bilder jag redigerar via laptopen som jag tycker blir bra kanske folk tycker ser ut som fan?!Är en crt skärm bättre en en vanlig laptop skärm?

Jag lägger in 2 test bilder som ag tog för att testa.
Jag redigerade först via laptopen så att bilden såg bra ut och sedan redigerade jag samma bild igen via crt skärmen tills jag tyckte den såg bra ut.

Nu är jag helt ny inom foto så bryr er inte om motivet utan bara säg vilken bild som ser bäst ut
Vilken är ljusast/mörkast mm mm..

/Danne

Bilagor

• blomma crt.jpg
    blomma crt.jpg
    69 KB · Visningar: 418
Här kommer nästa bild från Lcd skärmen

/Danne

Bilagor

• blomma lcd.jpg
    blomma lcd.jpg
    53.7 KB · Visningar: 417
Jag skulle säga att du vill ha nått mitt emellan, bara för att krångla till det för dig. =)

Blommans detaljer i den första bilden är lite utfrätta av ljuset. Den andra bilden har betydligt mer detaljer kvar, men på tok för mörkt.

Den undre bilden är mörkare. Den övre har lite mer färgmättnad. Sen kan jag ju inte veta vilken av bilderna som för dig är den "rätta".
Sen vad gäller dina andra frågor är det väl så att crt-skärmar än så länge ger bättre bildkvalitet än plattskärmar. Framförallt bättre än laptopskärmar. Många som jobbar med professionell bildbehandling belastar fortfarande sina skrivbord med tunga glasskärmar just därför. Om man ska jobba seriöst med bildbehandling på en platt lcd-skärm kostar det skjortan att uppnå samma kvalitet som med en crt.
Att dina skärmar genererar olika bilder beror på att skärmarna inte är kalibrerade. Om du kalibrerar skärmarna likadant kommer de återge färger, kontraster och ljus på samma sätt. Då kommer du inte uppleva detta problem.

/jer.

Ja det där med att kalibrera det vekar så svårt!?
Finns det nån bra och lätt tolkad manual som förklarar hur man kalibrerar en skärm.?!

/Danne

Jag upplevar den nedre bilden som ok men det var mer än ok när jag redigerat färdigt den på crt skärmen,men när jag surfar runt och kollar på bilder så använder jag laptop skärmen och då ser bilden som jag redigerat på crt skärmen som skit.

Bild nummer ett ser klart bäst ut. Den undre är underexponerad och färglös. Jag lyfte in den övre bilden i photoshop och den är inte utfrätt, jag skulle vilja säga att den är alldeles precis lagom.

Jewster skrev:
Sen vad gäller dina andra frågor är det väl så att crt-skärmar än så länge ger bättre bildkvalitet än plattskärmar.

Överge din kunskap och lär dig att plattskärmarna numera ger bättre kvalité än CRT-skärmar och vi snackar inte stora summor pengar. Definitivt om CRT-skärmen har några år på nacken och jag förmodar att i detta fallet så handlar det om en högst moderat kontorsskärm.

Måste faktiskt hålla med, jag använder i och för sig fortfarande en del CRT-skärmar men nästa gång det blir nya så kommer jag definitivt byta ut CRTerna. En bra TFT är betydligt billigare än BRA CRT.

Nått man får se upp med är som du säger att CRT-skärmar förändras, ibland ganska radikalt, när dom börjar få ett par år på nacken.

Jeppe skrev:
Överge din kunskap och lär dig...

...är ju också en inledning på ett inlägg om man vill göra sig dryg över andra.
Annars tar jag till mig av det du och Magnus säger. Mina senaste besök på reklambyråer och dyligt där man jobbar professionellt med digital bildbehandling var det crt-skärmar på borden, därav mina okunniga antaganden. Men de skärmarna kan ju sjunga på sista versen. Tack för att du undervisar mig Jesper.

PS.
Jesper. På din personliga sida står att du som forumvärd "hjälper redaktionen med att hålla upp stämning och nivå". Då kanske en ödmjukare framtoning hos forumvärden är att föreslå.
Ds.

Senast ändrad:
Ber om ursäkt att du uppfattade mitt inlägg som drygt. Det jag menade var att det som innan var sanning gäller inte idag. Det var mer det jag menade, med att överge din kunskap, lite klumpigt uttrykt.

Reklambyråer och andra som jobbar med digitala bilder har fetdyra skärmar (vi snackar 40-50kkr) Då är det inte ekonomiskt lönsamt att byta ut dessa, bara för att LCD-tekniken är bättre. Man måste vänta tills värdet är lågt eller helt avskrivet för att få ekonomi i det.

Så, jag ber igen om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som läxande, det var verkligen inte meningen. Viss kunskap är färskvara och oftast gäller detta då det rör tekinska prylar, där utvecklingen går snabbt framåt. Då måste man vara beredd på att tänka om - tänka nytt.

Mvh
Jeppe

Ps. Kan tilläggas att båda bilderna ser underexponerade ut, här på min okalibrerade jobbskärm av CRT-typ. Vikten av en bra, kalibrerad skärm när man håller på med bilder skall inte underskattas. En kedja är inte starkare än den svagaste länken ;)

Första bilden är klart bäst av de två.

Sedan till den numera eviga frågan om TFT eller CRT. Laptopsskärmar är i sammanhanget rena skämten i jämförelse, åtminstonde de jag sett.

Jag tycker, att om priset för skärmen understiger typ 5k så är det absolut värt att kolla in en CRT istället. Jag tycker personligen att min CRT för ca 2k är bättre än skolans TFT för 5k. Inte på allt men totalt sett passar den mig bättre.

Enligt de jag har talat med så bör man inte lägga mer än 4-5k på en TFT om man inte är beredd att satsa mycket mer som 12-15k. De säger att skärmarna som ligger mellan 5-12k inte är särskilt prisvärda i regel. Finns säkert nått undantag. "De" i sammanhanget är min nördige lärare. Han har, förutom sin egen åsikt, pratat med några andra digniteter på området.

Själv har jag inte kollat alls, men jag vet att jag inte skulle köpa skolans skärmar för 5k iaf. Det är för övrigt Eizo FlexScan av nått slag.

Mvh
Maverick

Jag kollade upp vad skärmen som jag fick från jobbet kostade,3500 kr och den är mindre än ett år gammal..

Men nu är allt löst (hoppas jag) nästa vecka kommer en arbetskompis hit med en såndär sugpropp och ska kalibrera min skärm..=)

/Danne

LEXrasta skrev:

...
Men nu är allt löst (hoppas jag) nästa vecka kommer en arbetskompis hit med en såndär sugpropp och ska kalibrera min skärm..

Naturligtvis helt i överenstämmelse med licensvillkoren för kompisens programvara...

alfin skrev:
Naturligtvis helt i överenstämmelse med licensvillkoren för kompisens programvara...

Naturligtvis, eftersom man bara kan använda kalibratorn på en dator i taget. När profilen är skapad, kan man avinstallera programmet igen..

Själv körde jag 10 km för fort på vägen hem från jobbet idag....

Jeppe skrev:
Naturligtvis, eftersom man bara kan använda kalibratorn på en dator i taget. När profilen är skapad, kan man avinstallera programmet igen..

Själv körde jag 10 km för fort på vägen hem från jobbet idag....

I alla fall för en Windowsapplikation krävs programvaran även efter kalibreringstillfället för att ladda skärmprofilen.

Men, det är ju bra att vi nu fått bekräftat att Fotosidan, representerad av forumvärden Jesper Ekvall, supportar och ställer sig bakom piratkopiering av programvaror för bildbehandling!

alfin skrev:
I alla fall för en Windowsapplikation krävs programvaran även efter kalibreringstillfället för att ladda skärmprofilen.

Men, det är ju bra att vi nu fått bekräftat att Fotosidan, representerad av forumvärden Jesper Ekvall, supportar och ställer sig bakom piratkopiering av programvaror för bildbehandling!
Nu är det inte självklart att licensvillkoren är utformade så att det blir en piratkopiering. Beträffande GretagMacBeths program kan den installeras på hur många datorer som helst enligt deras licensvillkor, men du kan bara starta programmet om du har kalibratorn ansluten. Andra program kräver en licens per dator.

Stefan

Jag tycker den översta ser klart bäst ut på båda mina skärmar. Min bärbara dator med lcd-skärm och min sidoskärm av typ crt visar i stort sett denna bild lika.

Problemet med billiga lcd-skärmar tror jag är att dom visar bara 16,5 milj färger och speciellt dessa som sitter på billigare bärbara datorer. 16,7 milj färger ska en nog bra lcd-skärm klara för bra bildbehandling...förutom en massa andra parametrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar