Annons

Behöver en glugg till 40D'n

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Abbe

Ny medlem
Hej!
Jag fick nyligen ett Canon 40D-hus i studentpresent och letar just nu runt på internet efter en passande glugg.

Det jag söker är vidvinkelzoom/normalzoom upp till 3500kr. Har kikat lite på dessa, men är helt öppen för förslag!

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) (lite utanför min budget)

PS. Plus i kanten för bildstabilisator eller bländare på 2.X.

Tacksam för hjälp!

Senast ändrad:
Sigma EX 18-50/2,8

Saknar IS men är riktigt skarpt och bra.
Relativt litet och lätt och med en bra närgräns.
En mycket trevlig glugg enligt mig. Rekomenderas!

Dessa har jag och är nöjd med, partisk javisst :)

Tokina 12-24/4
Tamron 28-75/2,8

Ingen IS men ändå bra.

Sigman 18-50/2,8 har mycket gott rykte
Nya Tokina 11-16(?)/2,8 är verkligen intressant.

Lycka till i jakten.

Foto-Abbe skrev:
Vilket skulle ni ha prioriterat? Ljuskänslighet eller stabilisator?
Rent allmänt tycker jag att svaret på frågan är stabilisator, iaf om det bara handlar om ett bländarsteg hit eller dit.

Men om man tänker plåta mycket porträtt är det trevligt med bländare 2,8 eller större -- eftersom man kan få riktigt kort skärpedjup då.

Jag har själv Sigma 18-50 2.8 och jag måste säga att jag kan rekommendera den varmt! Kolla bara att du får rätt kalibrerat lens, jag fick en och är mycket nöjd.

Min tidigare lens var med IS (Canon 28-135 IS) och den var också optiskt OK men föredrar faktiskt ljusstyrka. Dessutom jag vet inte om jag hade dålig IS-lens men jag var tvungen att ta den till service flera gånger, dom sade att dom blir slitna snabbare än lenser utan IS?

Men det är fler bra alternativ, förstås...

Re: Sigma EX 18-50/2,8

zuukit skrev:
Saknar IS men är riktigt skarpt och bra.
Relativt litet och lätt och med en bra närgräns.
En mycket trevlig glugg enligt mig. Rekomenderas!

Håller med då jag kör den kombinationen. Man får dock stå när för att få bra bilder. I alla fall om man vill ha snygga detaljer.

Foto-Abbe skrev:
Vilket skulle ni ha prioriterat? Ljuskänslighet eller stabilisator?

Utan tvekan ljuskänslighet, i mitt tycke är möjligheten till kort skärpedjup betydligt viktigare än IS på en normalzoom, speciellt för porträtt.

/kent

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto