Advertisement

Annons

Behövande saker till Singapore

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolinajarl

Ny medlem
Hej!
Det är så att jag ska till Singapore och vara där i 2 veckor.
Jag undrar om de finns några saker som är bra att ha med till kameran.
Till exempel filter osv.

Jag äger en Nikon D60
Med tillbehören:
Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
Nikon AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR
Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
Nikon SB-600
Stativ

Jag skulle kunna tänka mig att jag skulle behöva nått slagt filter till när jag ska fotografera djur (eller jag har jag?)

Jag ska på Safari, och undrar om jag ska tänka på nått speciellt då.

Tack i förhand

Nicolina Jarl

Åh, det är jätteskoj. Var själv på nattsafari där för snart fem år sedan. Då gick det att hitta riktigt bra priser på kameror och tillbehör i Singapore.

När det gäller utrustning skulle jag nog satsa på något riktigt ljusstarkt objektiv. Kanske ett fast 35 eller 50 mm?

Jag var på nattsafarin på Singapore zoo och det är blixt förbud och resten kan man klura ut själv...

dvs Höga ISO och ljusstarka objektiv.
Nåt filter behövs inte och stativet gör ingen större nytta då djuren faktiskt rör på sig.

Bilderna nedan är därifrån Iso:1600 f4 och ca 1/2 sekund.

Jag slår ett slag för Botaniskaträdgården som inte bara erbjuder växter utan även en hel del vilda insekter och fåglar. (sista bilden). Planerar att åka dit i år igen under 2 veckor och tillbringa nästan hela tiden i Botaniska trädgården och kanske nån vandring i regnskogen och då kanske få en bild på en monitorödla som simmar samt nån utstickare till kineskaträdgården.

Bilagor

• _MG_3002.jpg
    _MG_3002.jpg
    32.2 KB · Visningar: 187
  • _MG_3009.jpg
    _MG_3009.jpg
    39.6 KB · Visningar: 184
  • _MG_3030.jpg
    _MG_3030.jpg
    37.8 KB · Visningar: 188
  • _MG_2728.jpg
    _MG_2728.jpg
    45.1 KB · Visningar: 185
Ett tips om du vill ut i naturen är McRitchie Reservoir. Jag var där i februari och gick en slinga på ca 1,5 mil. Det tog fyra (svettiga) timmar att ta sig runt. Fanns en del djur att fota, bl.a. en hel del apor, men även fjärilar, ödlor och annat kul.

Ett måste att fota är marinan under kvällstid. En makalöst häftig miljö. Även om djuren lyser med sin frånvaro :)

Hör gärna av dig om du vill ha fler fototips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar