Annons

Behålla min DSLR eller sälja

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Köpte en blixt nyligen av en kille som sålde allt för att köpa en kompakt kamera. Han var inne på en Canon S90. Mmmm jag funderade lite efter att suttit i bilen på väg hem att hur ofta orkar man konka på sin systemare. Jag har min förkärlek till motorsport så där är DSLR det bästa tycker jag men som sagt det är inte allt. Jag känner att jag ibland inte orkar ta med systemaren "canon 50D" just för att den är lite klumpig. Har även ägt en 400D tidigare så känner att nä orkar inte byta ner i det segmentet. Har sneglat lite på G11 men då känns det som att då är det bättre att ha kvar 50D. S90 kan man ju lägga i fickan. Vi har en Sony W275 som kompakt med ok bilder men inget mera. Så i nuläget känns det som om man skulle klara sig med en kompakt så blir det nog mer bilder på familjen än att hålla på att rigga upp allt på 50D för att ta lite bilder. Kommer inte ha något komplement till 50D då S90 kostar så mkt så det blir bara en kamera. "räknar inte in Sonys :)"

Vad säger ni som sålt er systemare för att gå över till kompakt istället, var de värt det?

Jadu, har du inte med din systemare så är det ju onödigt att ha den. Känner du att du skulle ha mer nytta av en kompakt så kör på det! Själv känner jag att jag aldrig skulle göra det bytet, däremot skulle jag kunna tänka mig en kompakt som komplement de gånger jag inte orkar släpa på en systemare :)

De som kompletterar sin systemare med en kompakt för att ta med den istället för sin tunga systemare så förlorar vitsen med systemare eller hur. Varför har man en systemare?

Om man tar sin kompakt med sig så är det inte bildkvaliten man första hand tänker på utan bekvämlighet eller? Men systemare ger ju bättre bilder så varför förstör de med 5D mkII, D700, mfl med att komplettera med en kompakt då?

Tack för svaren än så länge.

I skiftet mellan analogt och digitalt la ja min contax137 åt sidan och tänkte som du att bättre att ha en liten kamera som alltid är med. Körde med lite olika kompakter (den sista tror jag var fuji S9600).

Blev dock sällan nöjd med resultatet från dessa kompakter.

Varför inte i stället köpa t.ex. en Kata Sling Carrier Torso Pack T-214 så blir det mycket bekvämare att ta med systemkameran och lite extra utrustning?

De som kompletterar sin systemare med en kompakt för att ta med den istället för sin tunga systemare så förlorar vitsen med systemare eller hur. Varför har man en systemare?

Om man tar sin kompakt med sig så är det inte bildkvaliten man första hand tänker på utan bekvämlighet eller? Men systemare ger ju bättre bilder så varför förstör de med 5D mkII, D700, mfl med att komplettera med en kompakt då?

Tack för svaren än så länge.

Nu tycker jag du resonerar lite snett här :)
Resonemanget "bättre en dålig bild än ingen alls" tillämpas nog friskt.
Nu är det inte så att en kompaktkamera automatiskt innebär en dålig bild, det finns mängder av kompakter som ger riktigt bra bilder till och med!
Men tänk dig att du ska iväg på en tillställning av något slag, då är det väl smidigare att bara ta med sig en kamera i en jackficka än att släpa på en hel väska?

Du kan bara bedöma själv vad du helst gör, offra lite flexibilitet för bättre bilder eller ha en kamera som gör att du kan ta bilder överallt eftersom det är så mycket enklare att ta med den lilla kameran?

För mig är det kompromisslöst, ska jag någonstans åker systemaren med, förutom just då på fester och liknande :)

Tack Filip för svaret.

Visst ger de flesta kompakter bra bilder men inte i samma klass som en DSLR. Där blir jag lite förundran över att folk hellre tar en bra bild men en kompakt istället för en kanon bild med deras systemare om de hade orkat ta med sig sin systemare. Då faller lite vitsen med att ta den där bilden maximalt.

Skulle jag vara som du skulle jag ta en titt på panasonics nya systemare GF1, läste lite recentioner om den och den verkar mycket lovande, systemare som väger endast 250 G och ryms i fickan. Jag har inte prövat den själv och urvalet av objektiv är inte jättestort, men som sagt ta en titt, det kostar ju inget.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto