Annons

Behålla Canon - eller köpa Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel-k

Medlem
Som vidvinkel/standard använder jag idag Canon 28-105/3,5-4,5 II USM. En optik jag trivts mycket bra med även om den har sina begränsningar.

Funderar nu på att byta upp mig till något med bättre kvalitet, och gärna bättre ljusstyrka och mer vidvinkel. Även om Canons nya 24-70 vore drömmen hamnar jag realistisk vid Sigmas 24-70/2,8. Jag har skannat mängder av nätforum och fått ungefär lika många omdömen som inlägg - allt från totalt usel till mycket bra. Vilket säkert beror på vilka förväntningar och behov man har.

Så min fråga är - är det lönt för mig att ersätta mitt 28-105 med Sigman? Det viktigaste är trots allt inte de extra 4 mm i kortändan eller ljusstyrkan - utan bildkvaliteten (och då särskilt i vidvinkelläge). Finns det kanske någon som har jämfört dessa två objektiv?

Mvh Daniel
 
Jag har kört med båda och har dessutom sålt båda ;)

28-105:an är en riktigt trevlig glugg, som har god koll på distorsionen. Men visst, vid 28mm så är den inte sådär jättefarlig.

Distorsionen på sigmat kan i vissa lägen bli lite för mycket. Speciellt om du har raka linjer i kanterna/hörnen. Af-ljudet är vasst och klart högre än Canons (naturligtvis), men fokuseringen är hyffsat snabb. Dessutom är sigmat känsligt för flare, det räcker du får in en gnutta solljus så får du otäcka reflexer över bilden.

Men det finns inte många alternativ om du vill ned till 24mm... Jo, en bra glugg är Canons 20-35/3.5-4.5 USM, som är samma serie som 28-105:an. Det kanske är något att fundera över, även om detta ger en extra glugg i väskan. Du får ju dessutom 20mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.