Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behålla bildens originalnamn i metadatan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett många bilder där det finns ett fält i metadatan som heter "Raw-filnamn", där filens originalnamn står. Nu har jag googlat och letat men hittar inte någonstans hur man gör.

Är det någon som känner till detta fält, och kan beskriva för mig hur man gör? Jag använder Lightroom 3 och Canon 5d mk2.

Jag låter alltid mina bilder behålla sitt standardnamn _MG_XXXX.cr2 vid import i LR. Det jag är ute efter är att kunna exportera och döpa om bilder från LR samtidigt som originalnamnet bevaras i metadatan.
 
Jag har besvarat delar av frågan själv. Genom att öppna min råfil i photoshop och Camera Raw och spara som jpg, läggs automatsikt fältet "Raw-filnamn" till i metadatan. Men, hur gör jag detta i Lightroom?
 
LR har inte denna funktionalitet. Det vore dock inte särskilt svårt att skriva ett LUA-script som gjorde det.

Dock, det är dessvärre inget jag personligen har tid att engagera mig i, iallafall inte för tillfället. :)
 
Vill du spara originalnamnet i metadatat i den exporterade filen? Vet inte om det går...

Däremot sparar ju Lightroom automatiskt originalnamnet internt i databasen, så du kan använda det t.ex. vid omdöpning. Markera en bild, gå till metadatafliken så ser du både "File name" och "Original file name".
 
Ja precis, min tanke är att om originalnamnet finns sparat i metadatan blir det betydligt lättare för mig att härleda en omdöpt bild till dess original i LR.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.