Hej,
jag tycker absolut att du ska göra det, men det är klart att du måste känna dig bekväm i situationen. Själv har jag fotat två begravningar, den första var min svärmors. Eftersom min svärfar var svårt sjuk och inte kunde närvara så ville han ha bilder på kistan, blommor, gäster. Jag gick in i kyrkan innan ceremonin och knäppte en hel del fina bilder på kistan och blomuppsättningar. Sen fick kameran vara under själva ceremonin, och efter att akten var över så fotade jag återigen kistan och alla blommor och gästerna som i lugn o ro samlades i små grupper framme vid altaret. Jag fotade också vid fikat, och här kom stämningen faktiskt att bli lite uppsluppen, inte så dyster o tung som man kan tro. Efter begravningen var det bara att åka raka spåret upp till sjukhus med kamera o dator, och på så sätt kunde svärfar ändå känna att han var närvarande vid sin frus begravning.
Den andra begravningen var min egen sons, och faktiskt känns det bra att ha dessa bilder. Vackra bilder på hans kista och alla blommor, för att inte prata om bilderna på alla hans många vänner. Visst väcker de enorma känslor inom mig, men jag skulle ändå inte vilja ha bilderna ogjorda. Men återigen, bilder togs innan och efter, inte under själva ceremonin.
Du fick frågan av den avlidnes familj, gör det för dem, gör det för frun och hennes två töser, bilder som kan vara ovärderliga för döttrarna när de blir äldre.
/Sonja