Annons

Begravning

Produkter
(logga in för att koppla)

Dentist

Medlem
Jag fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde tänka mig att fotografera på en begravning. Den avlidne var en av mina vänner, inte den närmaste men ändå en god vän. Eftersom det var hans familj som bad mig så lovade jag att göra detta. Men nu är jag inte riktigt klar över vad jag ska ta bilder av. Här finns en fru (hon bad mig indirekt) och två rätt unga döttrar. Säkert kommer det att bli mycket känslor. Ska man fotografera gråtande och sörjande människor?? Om det kan ha ett nyhetsvärde så visst men så är det inte i detta fallet. Eller tar man bara av kista och blommor? Eller tackar man helt enkelt nej eftersom det nu känns lite jobbigt och svårt?
 
Personligen så skulle jag sagt nej. Jag känner mig inte bekväm med att plåta på en begravning, särskilt inte om jag skulle känna den avlidne.
 
Det är nog något du måste prata med de berörda om. Personligen låter jag alltid de bestämma i sådana här lägen.

Alternativt så förklarar jag hur det går till att göra en bra fotning och så får de bestämma sig efter det.

/Maverick
 
Jag har fotograferat på min mormors begravning och min dödfödde tvillingsons begravning. I mitt fall var det enkelt att välja vad jag ville fotografera i båda fallen. Jag fotograferade kistorna, blombuketter, hälsningsord, lokalen och miljön innan alla andra kommit på plats. Under begravningsceremonierna fick kameran ligga. På min sons begravning tog vi några familjebilder vid kistan efter så att storebror skulle ha lite bilder av att han var där. Några bilder under begravningslunchen/kaffet kan vara bra för stämningen brukar ha blivit lite lättare då när det svåra är över för dagen. Försök att fotografera blommorna eftersom de ofta är vackra och det känns viktigt att sånt är perfekt en så trist dag

Men, det här måste du prata med dem om. Det är ju en akt som ska kännas stilla och hedrande för den döde och en massa klickande slutarljud kan ju vara störande på ett helt annat sätt än vid ett bröllop.

Att fotografera vid en begravning blir ju pga motivet väldigt starka bilder. Man måste som beställare fundera över om man vill ha bilder av sig själv vid kistan och det sista farvälet. Prata med dem, det blir bara fel om du inte gör det.
 
Hej,
jag tycker absolut att du ska göra det, men det är klart att du måste känna dig bekväm i situationen. Själv har jag fotat två begravningar, den första var min svärmors. Eftersom min svärfar var svårt sjuk och inte kunde närvara så ville han ha bilder på kistan, blommor, gäster. Jag gick in i kyrkan innan ceremonin och knäppte en hel del fina bilder på kistan och blomuppsättningar. Sen fick kameran vara under själva ceremonin, och efter att akten var över så fotade jag återigen kistan och alla blommor och gästerna som i lugn o ro samlades i små grupper framme vid altaret. Jag fotade också vid fikat, och här kom stämningen faktiskt att bli lite uppsluppen, inte så dyster o tung som man kan tro. Efter begravningen var det bara att åka raka spåret upp till sjukhus med kamera o dator, och på så sätt kunde svärfar ändå känna att han var närvarande vid sin frus begravning.

Den andra begravningen var min egen sons, och faktiskt känns det bra att ha dessa bilder. Vackra bilder på hans kista och alla blommor, för att inte prata om bilderna på alla hans många vänner. Visst väcker de enorma känslor inom mig, men jag skulle ändå inte vilja ha bilderna ogjorda. Men återigen, bilder togs innan och efter, inte under själva ceremonin.

Du fick frågan av den avlidnes familj, gör det för dem, gör det för frun och hennes två töser, bilder som kan vara ovärderliga för döttrarna när de blir äldre.

/Sonja
 
Jag håller med föregående; själv har jag bett att få komma in i kyrkan innan övriga kommer för att fotografera bilder som jag tänker mig kunna vara till minne för just den dagen; kanske inte endast bilder på kista/blommor utan åxå på övrig miljö där inne. Under själva ceremonin vet jag inte om jag skulle kunna plåta - det känns så oviktigt just då, men det är ju jag det. Jag brukar även alltid be de som ger mig uppdraget att tala om för de övriga att jag "finns där med kamera", så behöver jag inte tänka på det bland "främmande" folk.
 
Visst Thomas kan du fotografera begravningen,om din vän har frågat dig.
Jag själv har fotograferat min svärfars begravning och jag började med att fråga vad min svärmor vill att jag skulle ta kort på. Jag ville göra något specielt för henne, min man och hans bror hade inte så mycket synpunkter så jag körde mitt egen stil. Efteråt så gjorde jag en lite album med foto med svärfar när han levde och hans begravning och min svärmor tycker mycket om boken som ett kärt minne. Så visst tycker jag att du kan fotogravera begravningen. I regel så kommer man inte ihåg en begravning man blir instängt i en kokong och då är det skönt att kunna gå tillbaka och se på korten.
MVH Anita
 
Tack alla ni som skrivit inlägg. Efter mycken tvekan så har jag ändå beslutat att göra detta, jag känner mig inte heller bekväm i detta, men eftersom jag blivit ombedd så gör jag det ändå. Som någon föreslog så koncentrerar jag mig på bilder innan själva begravningsakten. Alltså mest på kista och blomstergärd. De bilder jag sedan tar lämnar jag med raw format och allt till hans fru.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.