Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsingar i KA-bajonetten

Produkter
(logga in för att koppla)

makari

Aktiv medlem
Testade att hänga på mitt gamla 28-80/3,5-4,5 på min DS i helgen och märkte att med bländaren på A-läge så visar kameran bländare 4 hela tiden. Inget större problem egentligen, men det lurar ljusmätaren så att exponeringen varierar lite mellan 28 och 80mm.

Är det en begränsning i KA-bajonetten och det är bara senare objektiv som kan sända information om aktuell brännvidd och bländare till kameran? Eller är det bara budgetobjektiv som detta som är byggda så?

Det låter snarast som ett fel någonstans. Om objektivet har A så skall kameran kunna läsa av det. Vad jag vet så har Pentax bara två avläsningssätt, det gamla mekaniska, och den nyare elektriska (A) styrningen.

Ja, att mitt objektiv är paj är ju också en möjlighet. :)
Den läser ju av bländaren, problemet är bara att största bländare på den objektivet varierar med brännvidden och det är där den inte hänger med utan visar bländare 4 hela tiden oavsett brännvidd.

Iofs så har jag knappt använt objektivet sen jag köpte min DS, mera vidvinkel är högre prioritet än tele för min del. Men det vore intressant att veta hur det hänger ihop.

Misstänkte väl det :)
Men det finns väl A-zoomar med större skillnad i ljusstyrka än min, ger de också bara ett medelvärde på bländaren?

Jag har inga A zoomar kvar så jag kan ej testa på min DS, men på min MZ-5n så minns jag att de förändrade bländaren i läge programautomatik. I läge programautomatik borde bländarvärdet ändras även på DS:en, men det beror ju på ljusförhållandena också. I läge bländarförval borde det vara fast bländare och tiden ändras för att kompensera för förändringen av brännvidd, på DS:en. Kameran mäter ju ljuset genom objektivet och märker ju på så sätt att ljuset förändras och därmed kompenserar för olika brännvidder. På MZ-5n ändrades bländaren i läge bländarförval när man ändrade zoomen, men där ställde man ju bländaren med bländarringen - ej från kameran. (vilket även gällde Super A/Program A serien som A objektiven lanserades tillsammans med) Pentax digitala systemkameror saknar ju den mekaniska kopplingen för avkänning av dess position. När man kör allt via 'A'-läget så är det möjligt att ljusmätningen kopplar annorlunda, jag är inte tillräckligt tekniskt bevandrad för att känna till exakt hur det går till där. Men eftersom kameran med autofokusobjektiven har tillgång till allt som händer med objektiven (eftersom objektiven talar om det via deras finurliga inbyggda datachip) så har den inte samma anledning att kontrollmäta objektivet som den hade på de tidigare objektiven.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar