Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsad upplaga?

Produkter
(logga in för att koppla)

mm_smurf

Aktiv medlem
Jag har min första fotoutställning på ett galleri nu. Bilderna jag har utställda är till salu. Nu funderar jag på hur man brukar göra med upplagor av utställningsbilder. Säljer man bilderna i begränsad upplaga? I så fall, vad innebär begränsad upplaga? Är det just kopior i den storleken av bilden eller gäller det vilka som helst kopior av bilden oavsett användning?

För om man köper en bild på en utställning vill man tex inte senare se bilden i massupplaga på IKEA (nu kommer det iofs inte hända med mina bilder...). Men som fotograf missar man ju chansen att eventuellt sälja vidare om man har begränsad upplaga. Vad skulle ni göra?
/Peter
 
Som fotograf avgör du själv hur många exemplar av varje bild du vill frarmställa. Det finns inga regler för hur de ska numreras (om du vill numrera upplagan) etc. Jag numrerar inte mina bilder, men upplagan är av praktiska skäl begränsad till hur många kopior jag orkar göra (inte mer än 25 i alla fall). Vissa av mina bilder finns bara i ett ex.

När det gäller grafik så trycks den i en bestämd upplaga (exempelvis 25 ex för en estning) och numreras oftast. Därefter ska plåten (stenen etc) förstöras. Offset är en tryckmetod och ingen grafisk teknik (man kan i princip göra oändligt många identiska exemplar).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.