Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begegnat pris canon eos 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessica-am

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska köpa en canon eos 7d. Jag funderar på nytt eller begagnat. I dag kostar ett hus 11500 kr nytt enligt prisjakt. Jag kan köpa ett begagnat hus som ska vara i mycket fint skick, 1,5 år, kvitto, alla tillbehör samt kartong för 8 500 kr. Under 5000 exp.
Han köpte den för strax under 16000 kr. Det är 3000 kr under dagens billigaste nypris.
Är detta ett rimligt begagnatpris? Tacksam för råd!

Hej!
Jag ska köpa en canon eos 7d. Jag funderar på nytt eller begagnat. I dag kostar ett hus 11500 kr nytt enligt prisjakt. Jag kan köpa ett begagnat hus som ska vara i mycket fint skick, 1,5 år, kvitto, alla tillbehör samt kartong för 8 500 kr. Under 5000 exp.
Han köpte den för strax under 16000 kr. Det är 3000 kr under dagens billigaste nypris.

Kolla på sidans Köp/Sälj så ser du aktuell prisnivå, men räkna då med en viss prutmarginal. Annars är "rabatten" ungefär som den brukar vara, dvs omkring 30% från aktuellt nypris. Betala dock inte innan du fått kameran eller helst, köp öga mot öga.

Kolla på sidans Köp/Sälj så ser du aktuell prisnivå, men räkna då med en viss prutmarginal. Annars är "rabatten" ungefär som den brukar vara, dvs omkring 30% från aktuellt nypris. Betala dock inte innan du fått kameran eller helst, köp öga mot öga.

Kameran låg ute för 9000, så jag har prutat 500kr. Dom ligger runt det priset, denna något äldre visserligen. Men denna kan jag åka och köpa öga mot öga. Ska man gå efter 30% skulle den kanske ned till 8000 kr. Hm...svårt.

7D är fortfarande en het kamera så 8500 är rätt pris, där rätt pris är den nivå säljare och köpare möts, idag.

Men 5000 exponeringar är ingenting, det låter lite för bra för att vara sant på en kamera som är 1½ år, kan säljaren verifiera detta på något sätt?

7D är fortfarande en het kamera så 8500 är rätt pris, där rätt pris är den nivå säljare och köpare möts, idag.

Men 5000 exponeringar är ingenting, det låter lite för bra för att vara sant på en kamera som är 1½ år, kan säljaren verifiera detta på något sätt?

Ja, kvitto finns och allt annat. Jag tror faktiskt allt är helt sjysst.

Hej!

Jag skulle inte köpa begagnat när skillnaden till nytt inte är större,men det är ju jag det.

Om du behöver något annat samtidigt kanske du kan få rabatt vid nyköp.

Senast ändrad:
Ja, kvitto finns och allt annat. Jag tror faktiskt allt är helt sjysst.

Allt är säkert OK med säljaren och kvitto, och priset är rätt.

Det jag undrade var bara om 5000 exponeringar är sant. Ställ frågan! Kameran tar 8 bilder/sekund så det tar ca 11 minuter att fräsa av 5000 bilder om man är lite snabb :)

Kamerans slutare skall hålla för 150.000 exponeringar så det bör finnas marginal i alla fall.

Allt är säkert OK med säljaren och kvitto, och priset är rätt.

Det jag undrade var bara om 5000 exponeringar är sant. Ställ frågan! Kameran tar 8 bilder/sekund så det tar ca 11 minuter att fräsa av 5000 bilder om man är lite snabb :)

Kamerans slutare skall hålla för 150.000 exponeringar så det bör finnas marginal i alla fall.
Vad bra du gjorde den jämförelsen! Det ska jag fråga. Är antalet exp något man kan "mixtra" med eller nollställa?

Jag skulle inte köpa begagnat när skillnaden till nytt inte är större,men det är ju jag det.

Om du behöver något annat samtidigt kanske du kan få rabatt vid nyköp.

Nytt
Köp ny 7D för 11500 och sälj om 2 år för 6500kr, förlust 5000kr
Köp ny EF-S 17-55/2.8 IS för 8350kr och sälj om två år för 6350kr, förlust 2000kr

Beg
Köp beg 7D för 8500kr och sälj om 2 år för 6500kr, förlust 2000kr
Köp beg EF-S 17-55/2.8 IS för 6350kr och sälj om två år för 6350kr, förlust 0kr

Min slutsats
Att köra nya grejor kostar 3500kr/år, beg kostar bara 1000kr/år.
Det är alltså 350% dyrare att köra med nya prylar.
Till vilken nytta? Bilderna blir exakt lika bra.

Kalkylen funkar likadant oavsett om du äger en kameraväska värd 10K eller 100K.

Håller med om att 5000 exp låter lite. Går ej att ta fram annat än på Canon serviceverkstad. Priset låter som ett bra pris, bara att tuta och köra.

Garanti känns ju alltid som en tryggeht, men hur ofta går något sönder? Vad är det som med största sannolikhet kan hända om man måste använda garantin på en nyinköpt kamera? Vad är störst risk att man behöver laga? Och vad kostar det i så fall om man får betala det själv. Kalibrering av hus mot objektiv kan man ju råka ut för, vad kostar det? Om man köper ett nytt objektiv, kalibreras det mot huset då på objektivets garanti?

För mig är tyvärr nästan alltid nytt som gäller då jag gärna vill vara första ägaren men det är inte så klokt kanske med tanke på vad man förlorar i värde

Det är säkert ett bra köp med trådskaparens objekt.

Lycka till !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar