Annons

Begagnatpriser - hjälp en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Hej alla kunniga,

jag sitter och läser radannonser och får inte ihop hur beg.prissättningen funkar. Kameror som har några år på nacken har lågt andrahandsvärde såsom övriga elektronikbranchen, trots att många av dem är bättre än fotografen (så är det för mig ivf), Sedan kommer man till optiken, där all vett och sans verkar som bortblåst och går att jämställa med hur Harley-Davidson var värderat för ett par, tre år sedan, dvs Du kunde få ut nypris som inbyte.

Så, jag tänkte fråga Er som kan; om man annonserar ut ett Canon EF 70-200 f/4,0 för 5.000, 5.200 eller allra värsta 5.790:- (blocket), får man sålt då? Om så, men hallåå, det kostar 5.900:- nytt på Inet!? Ett par knapptryckningar så är Prisjakt igång och man får "facit".

Jag försöker själv hitta en glugg, jag säger inget om detaljerna för det finns ingen vinst i att peka ut enskilda annonser, annonsörer eller köpare för den delen, och märker att jag "bjuder för lågt". Jag har en annan branch i ryggmärgen, som mer påminner om värdekurvan på SLR-kamerahus, men den kan inte tillämpas annat än där. Gluggar tycks leva ett helt eget liv. Jag börjar nästan misstänka att det inte säljs som mycket beggat som annonserna kan ge sken av. Att säljaren inte får de bud som förhoppningen säger och väljer att vänta alternativt ha dem kvar? Stämmer detta? Eller är köparen så lite påläst att man betalar 5.000:- för en glugg som kostar 5.900:- ny?

Min egen "kurva" säger efter ett år -30%, efter två år -50% (när garantin gått ut) och sedan utplaning. Ny modellansering trycker ner den äldre med ytterligare 10%. Detta på volymgrejorna. Lågserie och entusiastprylar lever som i alla brancher ett eget liv. Hur ser kurvan ut för gluggar Ni som vet?

Optik håller generellt ett mycket högre andrahandsvärde än tex. kamerahus.

Ofta är det ju så att vissa modeller på objektiv tillverkas under lång tid 10-15 år, medan kameror går ur produktion och ersätts med något nytt efter max 18 månader.

Ibland är det ju så att det faktiska priset på prisjakt inte stämmer då leverantörer som tex. iNet sällan har produkterna hemma. Vill man ha ett visst objektiv som bara finns tillgängligt på begagnatmarknaden eller utomlands så får man ju snällt betala det som det kostar.

Avskrivningskurvan för optik är alltså inte lika brant som den är för kameror.

Iofs tror jag inte att folk får ut de priser de annonserar. Men rent allmänt håller jag med Stefan -- priserna på beg optik är märkligt höga. För den som är momspliktig blir det ofta billigare att köpa nytt än att köpa beg av privatperson.

Själv har jag bara köpt ett objektiv beg -- den gamla modellen av Canon 50/1,8. Och då betalade jag faktiskt några hundralappar mer än vad den nya modellen kostar i butik...

Håller med om att begagnatpriser oftast är väl tilltagna. Kanske är det just därför jag sällan/aldrig köper begagnat. Vet inte varför men jag har svårt att motivera många av dessa överpriser och då garantin bara gäller första ägaren och lägger man till lite så får man helt nya, orörda prylar (nog för begagnat säkert kan vara lika bra). Säljer saker gör jag ju ibland förstås för att delvis finansiera mina nyinköp ibland eller för det ligger oanvänt. Jag sålde ett Nikon 18-70 för 1500:- inkl. frakf för snart ett år sedan (11mån gammalt). Jag hade då gett 3000:- för det nytt, vilket fortfarande var nypris vid försäljningen. Jag blev ju av med mitt ganska omgående, de andra som annonserade betydligt högre priser, deras annonser låg kvar både innan och efter min.

Nu sitter jag med en begagnad D80, väl använd (ca 37.000 exponeringar) men till det yttre väldigt fint skick. Inget jag säljer tror jag då det rör sig om "för lite" pengar för det ska vara värt att göra sig av med den. Frugan kanske vågar använda den mer nu, eller får den följa med som partykamera eller backup.

Håller med. Hittade en annons förra veckan där en Canon EOS 1000D + 18-55mm (utan is) såldes för 4.000:-.

Den finns för 3.990:- på Expert, och då är det inte begagnad.

OBS. Kom ihåg att när ni köper begagnat gäller endast garantin för köparen som köpte kameran/objektivet i affären, så om det finns garanti eller inte när ni köper fotoprylar begagnat spelar egentligen ingen roll.

Håller med. Hittade en annons förra veckan där en Canon EOS 1000D + 18-55mm (utan is) såldes för 4.000:-.

Den finns för 3.990:- på Expert, och då är det inte begagnad.

OBS. Kom ihåg att när ni köper begagnat gäller endast garantin för köparen som köpte kameran/objektivet i affären, så om det finns garanti eller inte när ni köper fotoprylar begagnat spelar egentligen ingen roll.

Enligt mina kunskaper på köplagen, så funker det så här. Kan innehavaren (inte nödvändigtvis köparen) uppvisa originalkvittot på varan man reklamerar, så skall reklamationen godkännas.

Kvittot måste vara för just den kameran (det serienumret) för att gå igenom. Med den gråimport som sker idag är inte inte en officiell, auktoriserad importör skyldig att ta hand om reklamationer som drabbat produkter som kommit in i landet på annat sätt. Detta skiljer sig från ex v bilbranschen som inte använder utsåld garanti av just det skälet. En kund måste kunna få lov att flytta från ett land till ett annat och ändå få tillgång till garantivillkoren.

Jag tycker det inte är så konstigt. Säljaren vill ha så mycket som möjligt medan köparen vill betala så lite som möjligt. Är tillgången liten så är det säljarens marknad och priset ökar. Finns det däremot många av den varan är det köparens marknad och priset sjunker.

Se bara vad som händer med priset på begagnatmarknaden när en ny kameramodell kommer ut och föregående modell börjar säljas för att dessa säljare vill köpa den senaste modellen. Då brukar priserna sjunka en hel del då det finns fler ivriga säljare än innan.

Det är bara strunta i olika kurvor hit och dit. Gå in på olika köp och sälj ställen på nätet och sök. Det tar inte lång tid innan man får en uppfattning var prisintervallet ligger just nu.

Det bästa är om man kan känna efter vad man är nöjd att få om man säljer eller vad man är nöjd att ge för en vara om man köper. Låt sedan bli att gå in och titta hur priserna ändras. Sålt är sålt och köpt är köpt. Inget att sura över om prisbilden ändras till ens nackdel.

/Gunnar

Jag tycker det inte är så konstigt. Säljaren vill ha så mycket som möjligt medan köparen vill betala så lite som möjligt. Är tillgången liten så är det säljarens marknad och priset ökar. Finns det däremot många av den varan är det köparens marknad och priset sjunker.

Se bara vad som händer med priset på begagnatmarknaden när en ny kameramodell kommer ut och föregående modell börjar säljas för att dessa säljare vill köpa den senaste modellen. Då brukar priserna sjunka en hel del då det finns fler ivriga säljare än innan.

Det är bara strunta i olika kurvor hit och dit. Gå in på olika köp och sälj ställen på nätet och sök. Det tar inte lång tid innan man får en uppfattning var prisintervallet ligger just nu.

Det bästa är om man kan känna efter vad man är nöjd att få om man säljer eller vad man är nöjd att ge för en vara om man köper. Låt sedan bli att gå in och titta hur priserna ändras. Sålt är sålt och köpt är köpt. Inget att sura över om prisbilden ändras till ens nackdel.

/Gunnar

Håller med Dig till fullo i Din analys över tillgång och efterfrågan. Ren grundläggande marknadslära, men fortfarande är jag så förvånad över att man kan få sålt ett objektiv för 5.000:- när det kostar 5.900:- nytt. Men det ligger nåt i Ditt inlägg; analysera inte, köp om Du vill ha, annars skit i det. Är skillnaden liten till nytt, kolla lommalädret och om man har råd, köp nytt! Jäkligt enkelt, egentligen.Fördelen är att man vet att man har hela garantitiden själv, hela livslängden är kvar och ingen har råddat till det nån gång. Samt att man kan lägga upp det som räntefri dela-upp-det-på-några-månader-betala-efter-semestern-när-du-ändå-e-pank-erbjudande...

När jag började husera här för två år sedan ungefär så var väl 70 procent av billigaste nypris i butik (ej på nätet inom EU) rätt vedertaget. Nämnda 70-200/4L köpte jag för 4000 och sålde för lika mkt när jag sedan köpte IS-modellen. En fin 17-40L gav jag 3500 kr (vilket var billigt) för och en 24-105L som var helt ny från ett 5d-kit från USA gav jag 6500 kr. Nu två år senare har väl priserna stigit med en femhundring kanske om det skall vara samma nivå, men håller med, folk begär löjliga överpriser, finns inget vett eller reson alls kan man tycka. Däremot inte så mkt mer avskrivning om prylarna fortsätter att vara i nyskick vad jag tyckt mig se.

När jag började husera här för två år sedan ungefär så var väl 70 procent av billigaste nypris i butik (ej på nätet inom EU) rätt vedertaget. Nämnda 70-200/4L köpte jag för 4000 och sålde för lika mkt när jag sedan köpte IS-modellen. En fin 17-40L gav jag 3500 kr (vilket var billigt) för och en 24-105L som var helt ny från ett 5d-kit från USA gav jag 6500 kr. Nu två år senare har väl priserna stigit med en femhundring kanske om det skall vara samma nivå, men håller med, folk begär löjliga överpriser, finns inget vett eller reson alls kan man tycka. Däremot inte så mkt mer avskrivning om prylarna fortsätter att vara i nyskick vad jag tyckt mig se.

Håller med. Har överlag sålt 3-4kameror samt 6-8objektiv och tror mycket på att lägga begagnat-priser efter vad man själv samt köparen blir nöjd med. Mycket beror det på hur gamla kamera&objektiven är och hur dessa varit förbrukade. 3500:- för ett 17-40L var billigt samt 70-200/4L verkar dyrt. Nåväl...kanske var 17-40L ett äldre objektivet och mycket väl använt samt det senare möjligtvis nyare 70-200/4L knappt använt alls. Man kan ibland bli förundrad över begagnat-priser men mestadels med lite baktankar ligger priserna på hyfsade nivåer. Fråga till Stefan. Vilket pris hade du möjligtvis själv satt till ett nyinköpt och nästan oanvänt 70-200 4/L om du velat sälja det??
Mvh Thomas

Håller med. Har överlag sålt 3-4kameror samt 6-8objektiv och tror mycket på att lägga begagnat-priser efter vad man själv samt köparen blir nöjd med. Mycket beror det på hur gamla kamera&objektiven är och hur dessa varit förbrukade. 3500:- för ett 17-40L var billigt samt 70-200/4L verkar dyrt. Nåväl...kanske var 17-40L ett äldre objektivet och mycket väl använt samt det senare möjligtvis nyare 70-200/4L knappt använt alls. Man kan ibland bli förundrad över begagnat-priser men mestadels med lite baktankar ligger priserna på hyfsade nivåer. Fråga till Stefan. Vilket pris hade du möjligtvis själv satt till ett nyinköpt och nästan oanvänt 70-200 4/L om du velat sälja det??
Mvh Thomas

Hade säkert kollat var andra hade lagt sitt och legat kanske snäppet under. Det är helt klart. Det som förundrar mig är inte vad folk begär egentligen. Kan man få sålt ex v ett 70-200 för 5.000 trots att det kostar 5.900:- nytt, så säger det mer om köparen än om säljaren. Vad som gäller är att så fort en efterfrågan finns, finns det också leverantörer. Så jag hade gjort precis likadant som andra säljare. Jag är ingalunda bärare av en självpåtagen marknadsetisk rättsiver, kan jag göra affärer så gör jag det. Eftersom det dessutom är mitt yrke, jag har sinne för det och har många års erfarenhet av affärer, gör denna företeelse mig uppriktigt förvånad, för jag har sällan upplevt en så "skruvad" varumärkesimage som Canon lyckats med för sina L-gluggar. Det är som jag tidigare närmnde ungefär som H-D. Jag äger en själv som jag köpte först efter att proppen gick ur för 2 år sedan. Nu kämpar ägare, importör och detaljister förtvivlat för att hålla uppe eller snarare dämpa prisfallet något, åtminstone för att kunna se sina kunder i ögonen, när dom nästan raljerat över hur kassaskåpssäkert varumärket varit.

Jag ger gärna 3.500-4.000:- för ett beggat, komplett och fritt mig levererat mig. Men 5.000:- och sedan frakt på det... Det händer inte. Nu har jag funderingar åt ett annat håll iofs; ett Sigma 70-200mm f/2,8 skulle duga utmärkt till mig. På sikt ett par konvertrar 1,4 och 2,0 skulle kunna vara en fortsatt väg senare. Denna glugg har fått bra kritik och en mina goda vänner som är fotograf, säger befriande osentimentalt, "Stefan, din fotonivå och din Canon 30D är på lagom nivå för en sån glugg (sigman) med tillhörande konvertrar" Det sköna med såna kompisar är hur kompletta dom är; man behöver inga fiender ens... *flinar* Men, det är lite samma läge där. Det har kommit en ny mk II som kostar 7.000:-, vilket innebär att första utgåvan tappar lite, men det tycks gå att sälja mk I-an för mer än halva nypriset hos mk II-an, trots att den inte är komplett.

OCH, vill jag påpeka, detta är ingen kritik till nån i säljande situation, utan mer hur vi köpare är funtade måntro?

Det som förvånar mig är att försäkringsbolagen har en egen värdering av kamror och optik som inte alls speglar marknads priset.Tex en drygt två år gammal glugg värderas till 65% av billigaste motsvarande glugg på prisjakt.Hade nydligen en lång diskution om just detta med mitt bolag och det gjorde ingen skillnad om jag tecknar extra försäkring för avskrivningen är den samma.Så nu köper jag nytt istället för jag har inte råd om det skulle hända något med begagnade L-optik.

Det som förvånar mig är att försäkringsbolagen har en egen värdering av kamror och optik som inte alls speglar marknads priset.Tex en drygt två år gammal glugg värderas till 65% av billigaste motsvarande glugg på prisjakt.Hade nydligen en lång diskution om just detta med mitt bolag och det gjorde ingen skillnad om jag tecknar extra försäkring för avskrivningen är den samma.Så nu köper jag nytt istället för jag har inte råd om det skulle hända något med begagnade L-optik.

Känner igen diskussionen fast från annan bransch återigen. Jag vet inte hur många brev jag skrivit i syfte att utbilda skadereglerare om de speciella produkter som vissa av mina dåvarande kunder ägde. En okunnig skadereglerare med rabiat motstånd till nya kunskaper är det mest magsyraalstrande jag vet. När han dagligen möter vardagsgrejorna som står hemma hos 99,99% av kunderna och bygger sin verklighetsmodell från det och man för att bredda horisonten lite erbjuder att komma över så man får visa hur en "riktig" hifiprodukt är byggd och svaret är att han minsann sett highend grejor själv sist han var på SIBA och tittade på en ny hembioreceiver från Sony för 9.995:-. När jag då berättar att bara mina högtalarkablarna kostar mer än det, undrar han var jag kan ha köpt dom eftersom han aldrig sett att Supra har så dyra kablar. Det var tydligen hans top-of-line-referens i kabelväg. Inget illa om Supra, inte så alls, riktigt bra grejor, men horisonten är lite bredare än så när det gäller det exotiska inom hifin...

Detta finns ju inom fotandet också och det är ett sant nöje att åka över till min god vän fotografen.

"Vågar" man så kan man även se vad utländska kameraaffärer tar för prylarna. Minst krångligt är det att handla inom EU. Då betalar du moms i det landet du köper ifrån och inga tullavgifter tillkommer. Bäst pris är det när den svenska kronan är stark i förhållande till det andra landets valuta.

Köpte själv en kamera från Robert White i England när pundet var lågt i förhållande till den svenska kronan. Kameran var flera tusenlappar billigare än om jag hade handlat den i Sverige. Tipset om man ska handla i utländska affärer att välja en väletablerat företag som har varit verksam i några år. Fast det tipsen gäller nog om man handlar i Sverige också.

Att handla utomlands kan vara ett alternativ till begagnat. Håller man sig till ett land inom EU, blir det minst krångligt.

/Gunnar

Eureka!

Har jag lite flyt imorgon och gudarna ler mot mig, kan jag komma bli en ny ägare till en Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM med Sigma EX 1,4 X Converter APO för 5 loppor. Visst det tycker jag fortfarande inte är göööörbilligt (väschöttska), men det liknar mer rimliga proportioner som jag har vant mig vid från hifi-branschen och verkar idag, ikväll, i Sverige vara ett gångbart erbjudande. Reflektioner? Bra / OK / sämre deal?

När man köper ett tex. Canon 70-200 4/L begagnat för ca. 5000kr så får man ju i de flesta fallen med ex. UV filter- 300-400kr och om man har tur stativfäste som orginal kostar 1500 spänn nytt.
Sedan är det ju ett väldigt stort andrahandsvärde på just L optiken så man får ofta mycket av pengarna tillbaka om man säljer objektivet.
Både för och nackdelar med allt :) .....

En första photo shoot me polarn och testa Sigmat.

Jisses. Får nog byta ut den andra gluggen också; mitt Canon EF-S 17-85 IS USM. Jag trodde det var skitbra. Nu inser jag att det är bra...

Vilket tryck i färgerna, vacker bokeh, skärpa om man bländar ner ett par hack. Men så tungt och så otroligt lite IS, ingen alls faktiskt. Jag förstår nu att jag kan lattja vidare med min 30D, som jag nästan trodde inte preterade bättre, men...

Skall fota mer imorgon och kolla bilderna på fotografens egna kalibrerade bildskärm, men detta var något helt annat än jag är van att se...

Jag bara älskar prylar... *garvar*

Min egen "kurva" säger efter ett år -30%, efter två år -50% (när garantin gått ut) och sedan utplaning. Ny modellansering trycker ner den äldre med ytterligare 10%. Detta på volymgrejorna. Lågserie och entusiastprylar lever som i alla brancher ett eget liv. Hur ser kurvan ut för gluggar Ni som vet?

Försäkringsbranschens riktlinjer är, -15% "när du tagit första kortet" och därefter -1% per månad ner till 3 år och därefter planar kurvan ut.

Blir -27% efter ett år och -39% med dagens nypris som utgångspunkt. Dina siffror -30%/-50%) är kanske något i största laget.

Tack!

Tack JOLidman!

Som den rätvinkligt fyrkantiga teknikern jag är, så var detta en alldeles underbart förklarande mall. Sedan kommer säkert någon ha andra åsikter, men jag kan utan omsvep acceptera denna värdekurva, för den känns högst adekvat och förnuftig även om den inte följer "min bransch" kurva. Då har man ett rättesnöre med hygglig precision att begära respektive bjuda efter.

Tack igen!

Försäkringsbranschens riktlinjer är, -15% "när du tagit första kortet" och därefter -1% per månad ner till 3 år och därefter planar kurvan ut.
Intressant! Ponera att man köpte en Canon 50D i oktober 2008 för 11000 kr (vilket var ett ganska bra pris då). Om man blir av med den i dag får man alltså 65 procent av priset från försäkringsbolaget, dvs 7150 kr -- det är ett par hundra mer än det båsta svenska priset på Prisjakt för ett nytt hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar