Annons

begagnatköp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan

jag undrar om man kan göra det "säkert" att köpa grejer från tex eBay? Hur vet man att man inte får en påsa sand om man betalar mot postförskott?

Mvh, Hannes
 
Om någon skickar en påse sand kommer ju den köparen att skriva negativ kritik och anmäla säljaren, alltså kan du se hur pålitlig en säljare är.
Köp inte av säljare utan omdömmen.
Köp heller inte av säljare från asien förutom dom stora affärerna som tex. Digitalishop, UR Galaxy och Chinaarts. Skicka aldrig kontanter eller pesonliga checkar, använd alltid Paypal om det går eller banköverföring (tar 3-5 dagar).

Allt detta finns att läsa under "Lär dig att köpa" på ebays förstasida.
 
okej, tack för svaret!
tyvärr är jag rädd för att postiva omdömen inte räcker. har själv köpt en datorn av en kille på tradera med runt 200 positiva omdömen som visade sig vara stulen.
 
Visst, inget system är ju säkert, men du fick ju en dator i paketet och inte sand.
I detta fallet har inte du gjort något brottsligt, du handlade i god tro och säljare var den som stod för brottet.

Ska du köpe grejer på eBay så skippa eBay.se, där finns det inget av värde.
Kolla eBay.de, eBay.co.uk, eBay.fr och eBay.com.
Läs noga, levererar dom inte till sverige så bjud inte, jag har köpt en del grejer från Tyskland, en glugg från Österrike, en från USA, en från England samt den sista från Hong Kong.
Inga problem alls, vanligtvis är det nyskick till halva priset. Lycka till och var försiktig, sunt förnuft räcker långt.
 
Huruvida det köpta är stulet eller ej är ju en sak. Om du får en påse sand en annan.

I ett inslag i radion för några månader sedan pratade de om just försäljning av stulna saker på både Bolcket och Tradera. Det verkade av de intervjuade säljarna röra sig om väldigt mycket grejer, så visst, det kan vara bra att dra öronen åt sig om det verkar vara för billigt eller något annat är skumt.

För att veta om någon försöker lura dig med att skicka en tegelsten eller liknande är har det kommit bra tips ovan. Kolla feedbacken, ring säljaren och prata med denne, oftast finns det ett telefonnummer när man vinner en auktion eller vill köpa på Blocket.
 
STOR varning på detta paketet.
Det riktigt lyser blåsning om annonsen.

1. Engelsk text på svenska eBay
2. Ny användare, inga omdömmen.
3. Betalning med postväxel
4. Hänvisar till en "yahoo.com" adress
5. Personen försöker dessutom sälja paketet vid sidan om eBay för 600$, hua...jag ryser.

Inget jag skulle rekommendera.

Läs igenom säkerhetstipsen på eBay.
 
okej, tack för tipset
hjälper det att han försöker sälja det genom eBay?

"I prefer to do this under eBay security"

jag spelar med ett tag o ser vad han säger...
 
Senast ändrad:
Håller med Peter S här, den auktionen har alla varningstecken en fejkauktion kan ha.. Skulle under inga som helst omständigheter bjuda på den.. Visst kan det vara så att man kanske missar ett kap, men hellre det än att bli blåst på x antal tusen..

Har själv handlat en hel del på eBay både från USA och Tyskland och det har inte varit några problem alls eftersom man gått efter om det känns rätt eller fel.. Det är som dom säger, verkar det för bra för att vara sant, så är det inte sant.. Använder man bara sunt förnuft och kollar på såna saker som Peter S nämt brukar det sällan bli problem..


/Peter
 
Hur fungerar det med tull och skatter om man köper från usa? Ofta är priserna billiga där, men ska man betala tull och övrigt. Så blir det kanske inte så billigt
 
diablo 3 skrev:
Hur fungerar det med tull och skatter om man köper från usa? Ofta är priserna billiga där, men ska man betala tull och övrigt. Så blir det kanske inte så billigt

Jag har ännu inte varit tvungen att betala tull på det jag köpt men moms har jag fått betala.. Mao tillkommer det 25% i moms men tullen beror som sagt på vad det är du köpt och vad det står på paketet att det innehåller.. Digitalkameror bla är tullfritt.. Optik däremot är belagt med några procents tull (tror det är runt ett par % eller nåt)

/Peter
 
Hodder skrev:
Det var intressant det du skriver, att digitalkameror är tullfria.

Var har du fått det ifrån?

http://www.tullverket.se/NR/rdonlyr...-A7EBA5330218/0/4_handla_pa_internet_2006.pdf

Vad jag kan se står det inget om digitalkameror i det dokumet du länkar till..

Jag har fått informationen av tullverket.. Kolla Taric söksystem på www.tullverket.se så får du se.. Sist jag beställde från USA så betalade jag ingen tull för det som tullades som "digital photo equipment"..

/Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.