Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnat vs. Nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

se-bastian

Avslutat medlemskap
Tjena

Täkte köpa min första systemkamera och funderar lite över det här med begagnat eller butiksnytt. Har hittat en Sony a330 som ligger på ca 4000 kronor i butik för 3000 kronor. Den har ett halvår kvar på garantin och säljaren hävdar att den är i princip oanvänd. Bör jag slå till eller är det värt att köpa en butiksny?
 
Rent spontant skulle jag säga köp ny!

Jag är lite "allergisk" mot fyndvaror i butiker.
Dom har lämnats tillbaka av en anledning... är det din första kamera så kan det vara extra svårt att se eller känna om den inte fungerar som den ska. Du vet ju inte heller hur många bilder som är tagna med kameran.
En helt ny ger dig kanske lite mer trygghet och en skillnad på 1000 kr är inte så mycket. Att försäljaren säger att den är typ oanvänd betyder inte mycket eftersom han vill bli av med den. Kanske kan han svara på varför den lämnades tillbaka?
 
Rent spontant skulle jag säga köp ny!

Jag är lite "allergisk" mot fyndvaror i butiker.
Dom har lämnats tillbaka av en anledning... är det din första kamera så kan det vara extra svårt att se eller känna om den inte fungerar som den ska. Du vet ju inte heller hur många bilder som är tagna med kameran.
En helt ny ger dig kanske lite mer trygghet och en skillnad på 1000 kr är inte så mycket. Att försäljaren säger att den är typ oanvänd betyder inte mycket eftersom han vill bli av med den. Kanske kan han svara på varför den lämnades tillbaka?
Den behöver ju inte vara tillbakalämnad, det kan ju mycket väl ha varit någon som har lämnat den som inbyte när han/hon köpte en ny, bättre kamera. Jag böt in min 40D när jag köpte en 7D för att jag tyckte det var ett enkelt och smidigt sätt att bli av med den gamla och jag fick ett bra pris på den nya. Jag tycker fortfarande att 40D är en riktigt bra kamera, men jag ville ha 7D helt enkelt.
 
Klart det kan vara så men med tanke på vad trådskaparen skrev tolkade jag inte det så...
Om man byter in en nybörjarkamera för något bättre så borde man ju ha använt kameran en hel del och då insett att man behöver något kraftfullare. Men i detta fallet var den ju "princip oanvänd"...hur kommer man då på att man verkligen behöver något bättre?

Med tanke på den lilla prisskillnaden tycker jag iaf att ny låter bättre.
Kan iof bero på vad det är för butik det handlar om. Är det en riktig handlare kanske man kan lita på bedömningen men är det en av dom stora kedjorna skulle jag vara skeptisk till vad dom säger...

Är det värt 1000 spänn att förlora halva garantin och inte veta något om hur produkten har behandlats så är det bara att köpa...
 
Tja nu är ju nypris 4000 och 1000kr betyder då 25% billigare än nypris.

Som jämförelse kan man säga att hade det gällt en Canon 5d II med 24-105 och nypris ca 28000 så hade det betytt en beg pris på 21000 dvs 7000 lägre pris.

På ett belopp på 4000 är 1000 ganska mycket.
Jag skulle nog mera fundera om 25% är rätt nedsättning istället för att titta på faktisk summa..

Jag skulle också gissa att det finns möjlighet att pruta ner priset något.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.