Annons

Begagnat Leica analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har de blivit galna vad gäller priser på analoga leicakameror här på fotosidan? Ligger verkligen priserna där? Eller är det tappra försök?
 
Suger det i köptarmen eller gnäller du bara i allmänhet?

Visst är det en del optimister som annonserar men drygt 6000 kr för en M6 är väl inte helt taget ur luften? Tittar man på t.ex. Rangefinderforum ligger M6 på $1100 +/- $150, det är ju en bra bit mer än 6000 kr.
 
Jag håller med Håkan. :) Jag är hellre utan än betalar såna enorma överpriser för gammalt analogt skräp. Att objektiven är värda mycket är det ju ingen tvekan om eftersom de är fullt aktuella både till digitala leicor och till diverse spegellösa system med adapter.. Men de analoga kamerahusen är väldigt överprissatta kan jag tycka.
 
jag gnäller inte, utan undrar bara? Mtp hur övriga analoga kameror fallit i pris, oavsett hur dyra och fina de varit, så förundras jag över att prisbilden ligger så högt på Leica. Förstår om det är samlarkameror, men inte annars. Men visst, de kanske säljs till de priserna och då är det ju inget att orda om.
 
Hög mekanisk kvalitet i kompakt format. Klart det kostar, det är ju ändå efterfrågan som håller uppe priserna.

En Nikon FM2/3 kostar också rätt mycket begagnad om den är i fint skick.
 
Har de blivit galna vad gäller priser på analoga leicakameror här på fotosidan? Ligger verkligen priserna där? Eller är det tappra försök?

Det är väl närmast så att marknaden har stabiliserats sista åren. Det är få M6:eek:r som annonserats ut och sålts under 7000. Jag har sålt två i den prisklassen sista året. Fick lika mycket som jag gav för dem. Det verkar nästan som om det är standardpriser på dem.

Även objektiven ligger priserna still. I Sverige så brukar LP fotos auktioner avgöra prisnivån. De senaste åren har priset på exempelvis 35mm objektiv tillverkade senare än 1979 skenat iväg. De senaste auktionerna har det knappt funnits med några öht. Därför är det intressant att följa auktionen på lördag där mängder av Leica 35or annonseras ut. Om de säljs billigt så kanske det pekar på att de senaste årens trend med stigande begagnat priser håller på att mattas av och kanske sjunka något. Vilket är bra för oss som fastnat i Leica-träsket och vill köpa mer utrustning :)
 
Jag håller med Håkan. :) Jag är hellre utan än betalar såna enorma överpriser för gammalt analogt skräp. Att objektiven är värda mycket är det ju ingen tvekan om eftersom de är fullt aktuella både till digitala leicor och till diverse spegellösa system med adapter.. Men de analoga kamerahusen är väldigt överprissatta kan jag tycka.

Utbud och efterfrågan styr priset, så det verkar finnas en del som gillar det analoga skräpet, jag är själv en av dem. Nu köpte jag iofs mina Leicor nya liksom objektiven, men slår man ut kostnaden över 30-40 år blir det inte så dyrt. ;)

Det är ju tur för dem som jagar begagnade Leicor att det finns sådana som du, annars skulle de bli ännu dyrare.

Länge leve det gamla analoga skräpet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.