Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnat, Ja eller Nej?

Produkter
(logga in för att koppla)

billextreme

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att köpa en begagnad Canon digital kamera, antagligen en 5D.

Nu har en del av mina vänner försökt få mig förstå att man ska till det yttersta undvika begagnade digital kameror, huvud argumenten är att man inte känner till vad den gått igenom, och hur (illa) den använts.

Finns det några bra tips att skaffa sig innan man ev köper en beg 5D... eller kanske några grund regler?

mvh
/B
 
Om kamerans svarta lack e borta på många ställen så man ser plåten ska man nog inte köpa.
 
Ett tips kan vara att vänta tills en ev. efterföljare lanseras i slutet av januari.

Gissningsvis kan det då vara många 5D ägare som vill byta upp sig, vilket borde resultera i:

- lägre priser på beg. 5D
- större andel av dom som då säljer, är ändå nöjda med kameran, vilket borde innebära att det är mindre risk att få en defekt kamera.

Andra tips:
- Man kan ju titta ifall man ser någon liten buckla, eller rejäl repa. Det KAN innebära att kameran är tappad, eller hårt gått emot något.
- Kräv inköpskvitto, eller iallafall en skriftlig lapp med personens personnummer, så minskar du risken att köpa stulet.
- Om du köper via Fotosidan, tycker jag iallafall att det känns tryggare med en säljare som har lite bilder uppe, och varit medlem några år. Bättre iallafall än en helt okänd på blocket, eller en nybliven medlem utan någon annan aktivitet på sidan.
- Testa kameran med ett eget objektiv, på lite olika bländare och olika automatik (P, Tv, Av, M).
- Att få med kartong spelar egentligen ingen roll, men det kan tyda på att den tidigare ägaren är mån om sina saker.
- Köp inget utan att först se på sakerna (har dock själv handlat osett och fått skickat via posten utan incidenter, men idag skulle jag inte göra det). Dels minimerar du risken att bli lurad, och om kameran skulle vara trasig när du hämtar ut den på posten, kan det bli jobbigt en jobbig situation.
- Om priset är FÖR lågt, bör du dra öronen åt dig.
 
Har inte förstått värdet av att original emballaget finns kvar. Talar det inte snarare om att ägaren är en ekorre som samlar på all sköns prylar och har stora garderober. Under den tid man äger kameran eller objektivet så har ju emballaget inget värde utan samlar bara damm.
Har själv kvar emballaget därför att andra sätter så stort värde på det, men skulle gärna se att det inte var så och att emballaget kunde hamna hos återvinningen och jag fick mer plats i garderoberna.:)
 
Robin Gyllander skrev:
Om kamerans svarta lack e borta på många ställen så man ser plåten ska man nog inte köpa.

Eller så är det precis det man ska göra! Avskavd lack tyder på att kameran är använd, vilket i sin tur tyder på att det är en fotograf du köper av. Det ger åtminstone mig en viss säkerhet; fotografer är hederligt folk!

Per.
 
froderberg skrev:
varför inte. Det beror väl vad priset är?
--------------------------------------------------

Precis...bara för att en kamera har yttre skönhetsskador betyder det ju inte att kameran är kass..o en kamera i nyskick är ju ingen garati för att den fungerar felfritt(finns ju dom som luras mm)..mitt 20D hus som jag sålde var rätt slitet utvändigt (bortskavd färg/repor lite här o där) men den fungerade funktionsmässigt klockrent o hade aldrigt strulat/krånglat...sålde det för 2k vilket måste ses som mycket prisvärt trotts dom yttre skönhetsfelen....för att undvika att blir lurad o få sig en hyffsat bra bild av kamerans skick mm så är det helt klart bäst att möta upp säljaren o testa den innan man gör affär.
 
Flash Gordon skrev:
Har inte förstått värdet av att original emballaget finns kvar. Talar det inte snarare om att ägaren är en ekorre som samlar på all sköns prylar och har stora garderober.

Jag har sett det som lite mindre risk att något är stulet när det kommer med orginal kartongen, det mesta som stjäls är väl ändå utan det...?


... Förresten, har du någonsin sett en oärlig ekorre?... ;)


// Stefan
 
Robin Gyllander skrev:
Skulle du köpa en bil vars lack var repig och borta på många ställen??

Beror ju på användningsområde och pris. Jag bryr mig mer om skicket på bilen i övrigt. Lackrepor går ju att fixa till rätt lätt.

Men det går inte att jämföra så.

Du kan köpa en toppenfin kamera som gått tusentals exponeringar i studio varje dag och där slutare och spegel är utslitna och du kan köpa en kamera med märken som går hur många år som helst.

på 80-talet var det vanligt att folk slipade fram mässingen på sina svart Nikonkameror för de skulle se proffsiga ut...

Jag köpte en Canon F-1 av en pressfotograf i början på 90-talet som nästan inte hade nått svart kvar. Den gick hur bra som helst och såg sååååå cool ut.

Jag sliter inte i onödan på mina kameror, men använder man dem är slitage ofrånkomligt.
 
froderberg skrev:
Beror ju på användningsområde och pris. Jag bryr mig mer om skicket på bilen i övrigt. Lackrepor går ju att fixa till rätt lätt.

Men det går inte att jämföra så.

Du kan köpa en toppenfin kamera som gått tusentals exponeringar i studio varje dag och där slutare och spegel är utslitna och du kan köpa en kamera med märken som går hur många år som helst.

på 80-talet var det vanligt att folk slipade fram mässingen på sina svart Nikonkameror för de skulle se proffsiga ut...

Jag köpte en Canon F-1 av en pressfotograf i början på 90-talet som nästan inte hade nått svart kvar. Den gick hur bra som helst och såg sååååå cool ut.

Jag sliter inte i onödan på mina kameror, men använder man dem är slitage ofrånkomligt.
Tar "legeringen" skada av att det inte finns någon lack varken magnesium eller aluminium rostar väl inte.
 
Han menade väl mest att om kameran har mycket
repor är den förmodligen väl använd, och då
kan det finnas ett mekaniskt slitage i tex
slutare och div brytare.
 
Finns det möjlighet att "kolla" upp kameran innan man köper den? Vad jag menar är om det finns ett Canon register där man kan få information var kameran sålts, och när... detta med hjälp av nummret på kamera huset. Och samtidigt se om den är registrerad stulen?

Vidare hakar jag upp mig på att man inte kan se hur många bilder kameran tagit, finns det ingen möjlighet till att få reda på detta? Någon måste väl ha tillgång till sådan mjukvara för kontroll o service.

mvh
B
 
plåt & bucklor

Ni snackar om plåt & bucklor i en begagnad digitalkamera. Dagens kameror är tillverkade i plast,komposit och magnesium. Det bli varken bucklor eller synlig påt på sådana. Ni får ta en resa med tidsmaskin till 60 & tidigt 70tal för att hitta sådana kameror
 
Flash Gordon skrev:
Har inte förstått värdet av att original emballaget finns kvar.

Originalemballage är guld värt om prylarna ska skickas. Komplettera med en yttre wellpapplåda och ett stötdämpande innehåll så ska det mycket till för att något ska gå sönder.
 
Re: plåt & bucklor

vaktis100 skrev:
Ni snackar om plåt & bucklor i en begagnad digitalkamera. Dagens kameror är tillverkade i plast,komposit och magnesium. Det bli varken bucklor eller synlig påt på sådana. Ni får ta en resa med tidsmaskin till 60 & tidigt 70tal för att hitta sådana kameror

Jag snackar om repor i plasten och bortskavd
färg på tex. blixtskon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.