Annons

begagnade objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ny på fotosidan.se och ny glad fotograf :)

Har precis köpt en Sony A350 med kitobjektivet.
Nu funderar jag på om jag "behöver" något annat objektiv? Och kan man isf kanske börja med något begagnat? Eller är begagnade objektiv = dåliga objektiv?

Och om jag nu ska köpa ett objektiv till, vad ska jag satsa på? Vidvinkel? Tele? Macro? Vad har man mest nytta av?

Jag kommer mestadels fota mitt kommande barn och endel naturbilder. Sen blir det väl endel porträttliknande bilder oxå :)

emilio_barzini skrev:
Eller är begagnade objektiv = dåliga objektiv?

Hej Joakim och grattis till ett bra val av kamera (har själv en A700). Du har nu möjligheten att njuta av "gamla" minolta objektiv som håller mycket hög klass. Har du chans att besiktiga objektiven innan du köper dom så behöver du nog inte va rädd för begagnatmarknaden. Ett hyfsat porträttobjektiv är Minolta/Sony 50mm F1,4, ett ljusstarkt objektiv med bra bokeh och som finns både nytt (Sony ca.pris 3800:) och begagnat (Minolta ca.pris 1000-2000:- ).
Lycka till med kameran
MVH Christer

Alla minolta AF passar din sony men kom ihåg,,,AF
Det finns en uppsjö minolta objektiv till gammla kameror utan autofokus (tror dom heter mc/md eller nåt,,,) och dom passar inte men dom du länkade nu passar fint!!!!
Fast jag kan inte rekomendera nåt av dom :p

Vad du behöver är det bara du som kan svara på. Vad saknas på kitobjektivet? Vill du ha mer tele, mer vidvinkel, mer ljusstyrka, bättre byggkvalitet, snabbare autofokus eller något annat? :)

Dina frågor är ju helt omöjliga att svara på för andra än du själv, vi kan ju inte veta vad du saknar eller vill ha, jag tycker du skall lungna ner dig lite, det är väldigt lätt att köpa på sig en massa prylar man "tror" man behöver som bara blir liggandes utan att användas.

Börja med att lära dig kameran och fota med det objektiv du har, när du lärt dig mera så kommer du själv veta vad du saknar.

/kent

Ullmerkott skrev:
Vad du behöver är det bara du som kan svara på. Vad saknas på kitobjektivet? Vill du ha mer tele, mer vidvinkel, mer ljusstyrka, bättre byggkvalitet, snabbare autofokus eller något annat? :)

Det jag känner direkt är att jag vill ha bättre tele och vidvinkel.
Kan jag få det i ett objektiv, eller måste man köpa 2?

Bokeh skrev:
Dina frågor är ju helt omöjliga att svara på för andra än du själv, vi kan ju inte veta vad du saknar eller vill ha, jag tycker du skall lungna ner dig lite, det är väldigt lätt att köpa på sig en massa prylar man "tror" man behöver som bara blir liggandes utan att användas.

Börja med att lära dig kameran och fota med det objektiv du har, när du lärt dig mera så kommer du själv veta vad du saknar.

/kent

Såklart dom inte är!

1. är begagnade objektiv dåliga objektiv? Eller finns det bra objektiv begagnat?
2. Vad har man mest nytta av, tele macro eller vidvinkel? (se min första post vad jag mest kommer fota)
3. Är det helt bortkastat att köpa billiga begagnade objektiv? (se länkarna jag länkade i en post längre upp)

Dessa frågor hade jag lätt kunnat svara på, bara jag hade kunskapen och erfarenheten av fotografering.

Som sagt, jag saknar lite zoom och jag saknar vidvinkel. Jag vill inte köpa ett objektiv för massa pengar. Jag önskar att hitta ett billigt (under 1000kr) objektiv som ger mig bättre vidvinkel och bättre zoom.

Kitobjektivet är: 18-70/3,5-5,6

:)

emilio_barzini skrev:
Såklart dom inte är!

1. är begagnade objektiv dåliga objektiv? Eller finns det bra objektiv begagnat?
2. Vad har man mest nytta av, tele macro eller vidvinkel? (se min första post vad jag mest kommer fota)
3. Är det helt bortkastat att köpa billiga begagnade objektiv? (se länkarna jag länkade i en post längre upp)

Dessa frågor hade jag lätt kunnat svara på, bara jag hade kunskapen och erfarenheten av fotografering.

Som sagt, jag saknar lite zoom och jag saknar vidvinkel. Jag vill inte köpa ett objektiv för massa pengar. Jag önskar att hitta ett billigt (under 1000kr) objektiv som ger mig bättre vidvinkel och bättre zoom.

1) Det finns bra begagnade objektiv
2) Omöjligt att svara på, endast du själv vet vad du har mest nytta utav, det är helt personligt och skiljer från person till person.
3) Både ja och nej, det beror på vad du har för krav.

Men med tanke på att du har en kitzoom så kanske ett typ 70-200 vara det du söker, det kan du använda som kompliment till ditt nuvarande objektiv till natur och sport mm, samt till porträtt, men det är inget jag skulle satsa på, men många andra har den mixen, och är väl rätt vanligt val, men som sagt det är högst personligt, själv föredrar jag kortare snabbare fasta telegluggar.

/kent

Senast ändrad:
Beg obejktiv är ju super. Jag menar... du kan köpa ett beg objektiv, testa om det duger för dig, om inte - Sälj och få igen pengarna eller kanske t.o.m mer om du fyndar lite. Köper du däremot nytt och inte blir riktigt nöjd kan du ju inte räkna med att få igen pengarna.

Personligen är alla mina objektiv begangnade. Köpta på blocket, fotosidan annonsmarknad eller ebay.com och har aldrig stött på några som helst problem.

Glas möglar inte vad jag vet i varje fall.

emilio_barzini skrev:
Såklart dom inte är!

Det finns ju objektiv som täcker t.ex. 18-200 eller 28-300 om du bara vill ha ett objektiv men de är, enligt vad jag har hört, inte så värst bra.

Svårt att täcka in dina behov för under 1000:-. Kan du tänka dig flera objektiv men till relativt billig peng så skulle jag kolla efter följande:

Vidvinkel: Ont om ordentlig vidvinkel om du vill ha det billigt, Sigma 10-20mm eller Sony/Minolta 11-18mm, är nog svåra att hitta under 3000:-.

Normal: Minolta 50mm f1.7, väldigt skarp och prisvärd, under 1000:-.

Tele: Minolta 70-210mm f4, aldrig provat det själv men verkar vara väldigt uppskattat, 1200-1500:-.

Macro: Tamron 90mm f2.8, går väl från ca 1500:- och uppåt, lite beroende på modell och skick.

DanielSand skrev:
Det finns ju objektiv som täcker t.ex. 18-200 eller 28-300 om du bara vill ha ett objektiv men de är, enligt vad jag har hört, inte så värst bra.

Svårt att täcka in dina behov för under 1000:-. Kan du tänka dig flera objektiv men till relativt billig peng så skulle jag kolla efter följande:

Vidvinkel: Ont om ordentlig vidvinkel om du vill ha det billigt, Sigma 10-20mm eller Sony/Minolta 11-18mm, är nog svåra att hitta under 3000:-.

Normal: Minolta 50mm f1.7, väldigt skarp och prisvärd, under 1000:-.

Tele: Minolta 70-210mm f4, aldrig provat det själv men verkar vara väldigt uppskattat, 1200-1500:-.

Macro: Tamron 90mm f2.8, går väl från ca 1500:- och uppåt, lite beroende på modell och skick.

Tack för bra svar!
Den där 50mm verkar vara ett bra objektiv.
Hittar dock lite olika sånna, är detta tex samma som du tänker på?
http://www.tradera.com/Objektiv_Minolta_50_mm-auktion-63292866

emilio_barzini skrev:
Hittar dock lite olika sånna, är detta tex samma som du tänker på?
http://www.tradera.com/Objektiv_Minolta_50_mm-auktion-63292866
Detta är ett objektiv ur MD-serien med manuell fokus för Minoltas kameror före autofokus kom. Det passar inte utan adapter.

Inget objektiv ur MC- (sent 60-tal, tidigt 70-tal) eller MD-serierna (70-tal, tidigt 80-tal) passar direkt på en modern KonicaMinolta eller Sony.

Du ska leta efter AF-objektiv. För 50mm Minolta/Sony blir det något av dessa:

Minolta 50mm/1.7 http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=18
Minolta 50mm/1.7 http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=17

Minolta 50mm/1.4 http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=15
Minolta 50mm/1.4 http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=16
Sony 50mm/1.4 http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=305

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar