ANNONS
Annons

Begagnade 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Varför är det så få begagnade Canon 1D ute på marknaden? Fanns det för få ute, eller behåller dom som hade 1D den när dom köper 1DMkII? Om dom fanns, vad borde priset ligga på isåfall?

Det har jag också funderat på.
Har i alla fall sett rätt många på E-bay tillsalu och de har gått för runt $1800-$2300 (ca 13500-17250 kr). Tyvärr är det inte många som skickar sina prylar utanför USA...
De enstaka 1D som jag sett i Sverige har legat på runt 20000 kr har jag för mig.

En sak jag tänkte på till, hur är AF:en på 1D jämfört med 20D? Är det stor skillnad?

(är det nån som har en tillsalu så säg till ;)

/Daniel

Senast ändrad:
patrikmalmberg skrev:
Varför är det så få begagnade Canon 1D ute på marknaden? Fanns det för få ute, eller behåller dom som hade 1D den när dom köper 1DMkII? Om dom fanns, vad borde priset ligga på isåfall?

Många är inköpta ava proffs och används där fortfarande,, kameran håller ju höga krav än idag.

Men jag måste säsga att jag också åhar tänkt tanken, jag förutspådde ca 5ggr fler 1d för lutet av 2004 för 1,5 år sedan,,, lite konstigt är det ävenom det finns klara faktorer som förklarar fenomenet till stora delar,,,

Jag räknar med att det är lite svårt att sälja en 1d för över 20000,- här i SE numera..

Jaga skulle inte betala mer än 16 för ett ok ex...dubbelt upp= en markII (ca;)

Mvh Niclas,

Re: Re: Begagnade 1D

Niclasfoto skrev:

Jag räknar med att det är lite svårt att sälja en 1d för över 20000,- här i SE numera..

Jaga skulle inte betala mer än 16 för ett ok ex...dubbelt upp= en markII (ca;)

Det var väl ungefär vad jag tänkte också. Jag är ute efter 1.3 crop och hyfsad sökare men tycker 1DmkII för mycket för en amatör. Man får helt enkelt vänta och se, eller plocka en när jag åker till USA nästa gång.

Autofokusen på 1D är precis som med 1V och 1Ds - en av de bästa och snabbaste som finns. Otroligt bra även om 1D mark II är bättre.

Många av de 1D som finns behålls på tidningarna eller sälja utomlands genom en firma som levererar till tidningarna.

froderberg skrev:
Autofokusen på 1D är precis som med 1V och 1Ds - en av de bästa och snabbaste som finns. Otroligt bra även om 1D mark II är bättre.

Jag blir nämligen så trött på autofokusen på min D60 när jag plåtar action (vindsurfing, fotboll, handboll, m.m). Massor av bilder är helt felfokuserade.
Är det dålig autofokus på D60 eller är det jag som inte kan plåta? (kör med Sigma 70-200/2.8 EX)

Har till och med funderat på en begagnad Kodak DCS520/Canon D2000 för att få en kamera med snabbare autofokus, men nu finns ju 20D som väl ska vara rätt bra också...
Är det nån som vill jämföra autofokusen på D60, 10D, 20D, 1D och DCS520/D2000?
Är det större skillnad mellan D60 -> 10D än mellan 10D -> 20D?
Är det någon som hellre rekommenderar DCS520/D2000 före 10D eller 20D för actionfoto publicerad på webben?

Mvh

Daniel

danielstenholm skrev:
Jag blir nämligen så trött på autofokusen på min D60 när jag plåtar action (vindsurfing, fotboll, handboll, m.m). Massor av bilder är helt felfokuserade.
Är det dålig autofokus på D60 eller är det jag som inte kan plåta? (kör med Sigma 70-200/2.8 EX)

Har till och med funderat på en begagnad Kodak DCS520/Canon D2000 för att få en kamera med snabbare autofokus, men nu finns ju 20D som väl ska vara rätt bra också...
Är det någon som hellre rekommenderar DCS520/D2000 före 10D eller 20D för actionfoto publicerad på webben?

Mvh

Daniel

kan du få tag på en så gammal kamera?

jag skulle satsat på en beg 1d elled 20d

danielstenholm skrev:
Jag blir nämligen så trött på autofokusen på min D60 när jag plåtar action Mvh

Daniel

Är det inte möjligt att korrigera focusen manuellt? Eller är sökaren så liten/mörk att det blir svårt?
Jag skulle aldrig klara mig ens med den bästa AF,en om jag inte ständigt fick korrigera focusen manuellt,,

Att byta D60 mot en "begagnad Kodak DCS520/Canon D2000 " låter lite som ett bakåtköp i mina öron.

Mitt förslag är att bekämpa D60,ins AF med manuell focusering och under tiden spara mellanskillnaden på runt 12000,- till en 1D.

Men det är ju min lösning;)

Mvh Niclas,

danielstenholm skrev:

Jag är övertygad om att det är en 20D som du ska ha. Den har en snabb och säker autofokus och dessutom snabb motor.

Autofokusen i 10D/300D är inte långsam, men inte heller lika snabb som i 20D och har dessutom svårt med motljus.

DCS520/D2000 är absolut inget att satsa på.

froderberg skrev:
Jag är övertygad om att det är en 20D som du ska ha. Den har en snabb och säker autofokus och dessutom snabb motor.

Autofokusen i 10D/300D är inte långsam, men inte heller lika snabb som i 20D och har dessutom svårt med motljus.

DCS520/D2000 är absolut inget att satsa på.

Ok, tack för era åsikter.
Jag har också varit inne på en 20D. 5 bilder/sek räcker för mig, och sen är det bra att det är så lågt brus vid höga ISO. Enligt mina högst ovetenskapliga undersökningar verkar ISO 3200 på 20D nästan vara bättre än ISO 800 på D60. Kan det stämma?
Blir bra för inomhussport det...

Mvh

Daniel

danielstenholm skrev:
ovetenskapliga undersökningar verkar ISO 3200 på 20D nästan vara bättre än ISO 800 på D60. Kan det stämma?

Bättre. Bruset på D60 vid ISO 800 ser så osnyggt ut. bruset hos 20D är mer likt film och inte så störande. ISO 3200 från 20D är grymt imponerande.

D2000

Bytte min D30 (samma autofokus som D60) mot en D2000 (1n hus) och ångrar mig inte! Skillnaden är enorm, autofokus, snabbhet, respons. Har även jämfört mot en 10D som även den känns som en leksak i jämförelse. Klarar man sig med 2 MP (rena sådana dock!) så är D2000/DCS520 helt klart ett vettigt alternativ. 1D (II, s) är såklart bättre men helt andra priser. 20D har jag inte provat, kanske blir det den som får mig att byta!

Re: D2000

Carlos skrev:
Bytte min D30 (samma autofokus som D60) mot en D2000 (1n hus) och ångrar mig inte! Skillnaden är enorm, autofokus, snabbhet, respons. Har även jämfört mot en 10D som även den känns som en leksak i jämförelse. Klarar man sig med 2 MP (rena sådana dock!) så är D2000/DCS520 helt klart ett vettigt alternativ. 1D (II, s) är såklart bättre men helt andra priser. 20D har jag inte provat, kanske blir det den som får mig att byta!

Allt går ju tillbaka till vad man plåtar. D2000 kan mycket väl vara det bästa valet för en fix summa pengar,

Mycket intressant!

Intressant Calle. Får man fråga hur bruset är på ISO1600? Hur är det om du jämför med D30 på ISO 800?

Är det någon som vet om EX-seriens blixtar fungerar till DCS520/D2000, eller om det är EZ som gäller?

Fick ett erbjudande idag som är väldigt svårt att tacka nej till. Enda orosmomentet är väl egentligen batteriet som jag antar är riktigt dyrt att ersätta ifall det är dåligt...

/Daniel

Jag uppfattar bruset vid ISO 1600 som allt för högt för att användas utom i nödfall, möjligen sämre än D30 också. Från ISO 800, 640 och nedåt tycker jag den är renare än D30.
Full kompatibilitet med E-TTL (till skillnad mot EOS 1N som den bygger på!) Har precis köpt en EX550 till min D2000.

Batterier går att köpa nya idag för dryga tusenlappen (som dessutom har tre gånger högre kapacitet än orginalbatterierna).

De flesta mekaniska detaljerna går att byta ut/reparera, däremot är det nog kört om något allvarligare elektrisk fel skulle inträffa.

En kul grej är att den har dubbla pc-card platser för minneskort vilket innebär att du med adaptrar för en hundring styck kan använda två stycken av vilka minneskort som helst (< 2 GB), även eventuell framtida standard!

danielstenholm skrev:

Mvh

Daniel

För en tid sedan jämförde jag Sigman med min egen Canon 70-200/2,8. Sigman var både långsammare och framför allt mera tveksam när det gällde att hitta rätt skärpa!!

Sen gäller ju oxå det att proffskamerorna, hela 1D serien, har i alla avseenden betydligt snabbare och exaktare autofocus än D60.

Att plåta det du gör med en Mark II och Canonoptik i stället för D60 o Sigma.....många fler skarpa bilder!!!

/Janne

6MP-kamerornna DCS 560 och D6000 (som inte såldes i Sverige) borde vara intressanta, men kanske svåra att få tag på.

Lite kuriosa: Jag har en släkting som tills nyligen var fotograf på DN. D2000-kameran var så dyr och svår att få tag på man skickade den man hade runt i landet mellan fotograferna i en robust transportväska som skulle kunna tåla att släppas från ett flygplan.

Tyvärr han inte kameran alltid fram innan sportevenemangen (den användes mest till sport) så därför hade alla fotografer en Canon Pro 90 med en sekunds fördröjning i avtrycket. Min släkning fick plåta Svenska Rallyt med en sådan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar