ANNONS
Annons

Begagnade 1D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
6MP-kamerornna DCS 560 och D6000 (som inte såldes i Sverige) borde vara intressanta, men kanske svåra att få tag på.

Nja, ISO på DCS560 sträcker sig bara mellan 80-200 och endast 1 bild/sek till max tre bilder på raken. Upplösningen är dock på 6 MP vilket måste ha varit hisnande då i slutet på 90-talet.
Kanske kan ses som en tidig 1Ds på den tiden ;-)

/Daniel

Tänkte återuppväcka denna tråden lite igen.
Jag är fortfarande inte på det klara med vilken jag ska köpa, beg. 1D eller ny 20D. Nu är jag i alla fall av med min D60, så inom kort tänkte jag slå till.

När det gäller en Canon 1D, hur stort kan man dra upp/interpolera dessa bilder med fortfarande bra resultat?
Skulle man kunna få 40x60cm förstoringar med lika bra kvalité som med en 6MP tex 10D?

1D har ju idag hängt med ett par år. Finns det några punkter (förutom upplösningen) som ni tycker att den har blivit "föråldrad" på?

Har stora kval just nu vilken jag ska köpa så alla kommentarer är välkomna. Kameran skall användas till mycket actionfoto, såsom handboll (höga ISO), fotboll och främst surffoto. Dock vill jag att bilderna ska kunna fås med minst lika bra resultat i 40x60cm som med min förra D60.

Tack för hjälpen!

Mvh
Daniel

Om du inte är vidvinkelfreak så tycker jag att 20D är rätt val. Den är tillräckligt snabb, högre kvalitet, lägre brus...

20D är verkligen allround, det är inte 1D.

Finns det nån hemsida med begagnade presskameror, eller ska man ringa och fråga tidningen om dem har nån gammal liggandes till salu?

Niclasfoto skrev:
Mitt förslag är att bekämpa D60,ins AF med manuell focusering

Men det är ju min lösning;)

Mvh Niclas,

Eller så lär man sig att förfokusera och lära sig hur autofokus funkar ;-)

jag har fotat motorsport, koncert, bröllop mmm mm mm i mycket dåligt ljus med mina D60. AF tycker jag funkar superbra..

Enda som jag tycker suger på D60 är ljusmätning.. men så är det väl när man har vant sig vid Nikons 3DMatrix ;-) har fått bot på det nu när man kör manuell exponering

/Adam

Mehul skrev:
Finns det nån hemsida med begagnade presskameror, eller ska man ringa och fråga tidningen om dem har nån gammal liggandes till salu?

Idag behåller tidningarna sina 1D som reporterkameror eller som andrakamera till 1D mark II. Väldigt få gör av med sina 1D.

De kameror som avyttras skickas ofta utomlands av ett företag som heter American Foto i Stockholm som är ett pytteföretag som lägger lägre offerter än andra när tidningarna ska köpa in.

Även jag är litegrann på jakt efter en beg. 1D, och även jag har noterat att begagnatmarknaden är klen, och därmed höga priser.
Man vill ju helst inte betala MER för en begagnad 1D än för en ny 20D.
Vad gör 'American Foto' med de gamla kamerorna? Det borde vara lättare att avyttra de i Sverige än i USA, särskilt med dagens dollarkurs!.
Det är något speciellt med Canons proffshus, därför köper inte jag en 20D direkt. Verkar som om det finns fler son känner så.

Carlos skrev:
Även jag är litegrann på jakt efter en beg. 1D, och även jag har noterat att begagnatmarknaden är klen, och därmed höga priser.
Man vill ju helst inte betala MER för en begagnad 1D än för en ny 20D.
Vad gör 'American Foto' med de gamla kamerorna? Det borde vara lättare att avyttra de i Sverige än i USA, särskilt med dagens dollarkurs!.

Jag vet inte vart de skickar kamerorna, men ofta går ju kameror till asien. Så är det med många leicor. Marknaden damsugs och allt säljs i Asien.

Det är något speciellt med Canons proffshus, därför köper inte jag en 20D direkt. Verkar som om det finns fler son känner så.

Visst är 1D cool, men en 20D ger bättre bilder för de flesta. Själv har 1D aldrig varit ett alternativ då den bra funkar till dagspresstryck.

Någon som vet om det går att se i menyerna hur många bilder en 1D tagit totalt (och som inte kan manipuleras på nåt sätt)?

Mvh

Daniel

danielstenholm skrev:
Någon som vet om det går att se i menyerna hur många bilder en 1D tagit totalt (och som inte kan manipuleras på nåt sätt)?

Det finns mig veterligen ingen Canon-modell där man säkert kan se antalet tagna bilder. Däremot kan en verkstad kolla detta i både digitala och analoga modeller.

I Eos 1V kan man se säkert se hur många rullar som gått igenom kameran. Men det är den enda modellen. Men man ser ingen skillnad på 50 ruller eller 1050 annat än på utsidan.. :)

froderberg skrev:
Det finns mig veterligen ingen Canon-modell där man säkert kan se antalet tagna bilder. Däremot kan en verkstad kolla detta i både digitala och analoga modeller.

I Eos 1V kan man se säkert se hur många rullar som gått igenom kameran. Men det är den enda modellen. Men man ser ingen skillnad på 50 ruller eller 1050 annat än på utsidan.. :)

På Canon D2000 (a.k.a Kodak DCS520) kan man det ;)

/Daniel

Jag har undersökt lite om det här med att komma fram till hur många bilder som en 1D har tagit.
Det går inte att se i menyerna men jag tänkte tipsa om ett program som kan se hur många exponeringar en kamera ur Canon 1D-serien har tagit genom att läsa från en RAW- eller JPG-fil från kameran.
Programmet heter CanCount (Tydligen ska man köra med "EOS1DInf v1.1" för 1Dm2, som är shareware) och finns att hämta på http://www.soens.de/. Använd GUI versionen.

Det verkar faktiskt fungera bra på 1D!

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar