Annons

Begagnad utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ariann

Medlem
Vad har ni för erfarenheter av Canon EF 28-105/3,5-4,5 Usm? Rimligt pris på en begagnad i gott skick? Och rent generellt, vad bör man kolla när man köper begagnat?

Jag köpte mitt 28-105 begagnat för 3.500 inkl motljusskydd och diverse filter. Ganska dyrt tycker jag, men eftersom det var såpass nytt att det fortfarande var nån månads garanti kvar köpte jag det ändå.

Objektivet är bra, ända nackdelen är att det vinjetterar vid full bländaröppning. Jag har itne märt några speciella svagheter elelr brister som sman skall se upp med, men det är väl alltid bra att kolla att zoom och fokus går lätt, smidigt och ljudlöst. Och att det är repfritt förståss.

Kanonobjektiv. Nästan det enda man behöver, förutom ett EF 50/1.8.
Betalade 2600:- för mitt - och då var det nästan nytt. Viss vinjettering om använd fullt öppen men ändå mycket bättre än det objektiv som jag hade innan (EF28-80).
Testa objektivet på din kamera så att du ser att autofokus och liknande fungerar.
Kolla att det inte är repor på front- och baklinserna. Kontollera att zoomen går fint och att det inte finns sprickor i plastdetaljerna.
Kolla att objektivet bländar ned som det skall (ställ kameran i mode A och ratta in bländare 22 samt tryck på nedbländningsknappen, bländaren ska då dra ihop sig och sökaren bli mörkare).
Se till att du får med motljusskyddet vid köpet.

// Npet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar