Annons

Begagnad eos

Produkter
(logga in för att koppla)

össby

Ny medlem
När kassan tryter och man behöver en ny trotjänare, vad väljer man? Har för tillfället "fossilen" canon eos 30d. Funderar mellan 50d, 60d eller 7d. Vilken av modellerna ger mest för pengarna som begagnad?

/Magnus

Jag skulle nog välja 60D som är modernast i samlingen och kostar under 7000 ny idag, vilket är något mer än vad 7D brukar kosta begagnad. Jag gillar den vinklingsbara skärmen på 60D och har flera vänner som är väldigt nöjda med kameran.
För sportfoto skulle jag välja 7D.
50D känns lite väl gammal och är inte lika bra som 60D på högre ISO.

Bytte själv från 30D till 50D och tyckte det var en fin uppgradering. Sålde min 50D för 2500 för inte så längesedan så det är onekligen mycket kamera för pengarna. Är nog främst om höga iso eftersträvas jag skulle satsa på något annat då jag ogärna gick över 1600 på den.

EOS 50D, och 40D som är i princip samma kamera förutom bildsensorn, är fortfarande en rätt modern kamera vad gäller allt utom bildsensorn. Seriebildtagning och AF är rätt vassa jämfört med även helt nya modeller i samma segment.

Jag har dock inte använt min 40D alls sen jag köpte en EOS 60D för drygt två år sen. Jag fotograferar aldrig sport och den vinklingsbara skärmen är helt underbart praktisk.

Trådlös blixtstyrning av extern blixt med den inbyggda blixten är också väldigt trevligt. Det får man med EOS 60D och EOS 7D, men inte med EOS 50D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar