Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

begagnad D30

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter_o skrev:

En begagnad D30 skulle jag räkna med hamnar på runt 18 - 20! Knappast under 15,- och isåfall skulle jag nog vilja ha en ordentlig koll på kameran först...

Men men.. vi får väl se....

Jag tror som du. Det förhållandevis enorma suget efter bra, beg. D30 kommer att vara för stort för att den ska sjunka SÅ himla mycket. Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen.
En D60 kommer nog inte heller att sjunka till noll ens efter ganska många år. Värdet står sig nog bättre än för nya datorer iallafall :p

Med tanke på att man fortfarande? kan köpa den ny i Tyskland för 21500:- Så ska det mycket till för att jag ska köpa en begagnad för 18-20Kkr...

Lättare att handla av en svensk i sverige än att köpa från utlandet... Kolla bara på bilimporten, folk pröjsar bra för att slippa tjafs med tyskarna. Garantier gäller oftast bara svensksålda prylar.

Jag har svårt att tro att majoriteten kommer att köpa från utlandet hellre än att köpa i sverige och spara några tusen!

//Oskar

Ja, ska du köpa en D30 i tyskland så kan du säkert hitta en för 10-15..

Men du ska nog ha rejält med tur om du hittar en beg D30 under 15 - i Sverige! :cool:

Oskar Jakobsson skrev:
Det verkar konstigt att D60 skulle kosta 30000:- Vill Canon konkurera ut sin egen 1D?
Kamrerna vänder sig till olika målgrupper. 1D är framtagen för press/sport fotografer och andra med krav på snabbhet och rubusthet. För denna målgrupp räcker upplösningen på 1D fullt ut.

D60 är framtagen för fotografer som kräver hög upplösning och där snabbheten vid fotoögnblicket inte är lika viktigt. Jag kan tänka mig mer åt magasingfotografer, interiör mm.

Oskar Jakobsson skrev:
Lättare att handla av en svensk i sverige än att köpa från utlandet... Kolla bara på bilimporten, folk pröjsar bra för att slippa tjafs med tyskarna. Garantier gäller oftast bara svensksålda prylar.

Jag har svårt att tro att majoriteten kommer att köpa från utlandet hellre än att köpa i sverige och spara några tusen!

//Oskar

Heheh.. ????

Bilimporten ja... nu när du ändå nämner det så är det ju exakt tvärt om. Om man nu tittar på hur många som privatimporterar...har ju skjutit i höjden....

Slippa tjafs med tyskarna???

Tjaa... har handlat en del i Tyskland och aldrig haft något tjafs...

Garantier???

Jo de har garanti i Tyskland också....

Några tusen??

Jaaaaa Ny i Sverige ca: 28500:-
Ny i Tyskland 21500:-
Man får rätt bra objektiv för 7000:-
Prisskillnaden lär ju vara samma på begmarknaden..

Nä, argumenten håller inte..

Jeppe>>
Vi jämförde att köpa nytt i tyskland med att köpa begagnat i sverige!

Ja, de har garantier i tyskland så klart men det är jobbigare att skicka kameran till tyskland än att gå till affären i sverige! De flesta svenskar har dessutom lättare att prata svenska än tyska...

Det finns stora importfirmor i sverige som gör stora stålar på att importera bilar så att svenskarna slipper...

En sak till... Jag vet inte exakt vad som gäller skatten... Har du koll på det? Jag vet i alla fall att om man köper en ny bil i tyskland måste man dra bort skatten i tyskland och lägga till vår egen moms, som är betydligt högre... Om detta även gäller prylar för 20-30000 blir din D30 betydligt dyrare än 21500:-!

Nä, Alla är inte lika världsvana som du och tycker det är värt några tusen att handla i hemlandet... Om man dessutom köper beggat blir det ju faktiskt billigare! (Och har i många fall den svenska garantin kvar ett tag till)...

Jo det är sant att man ska dra av tyska momsen och lägga på den svenska. Alltså köper man en bil som gått mer än 800 mil, för då räknas den som begagnad....:rolleyes:

Nej på andra varor tillkommer ingenting vid import inom EU.

Om företaget du köper av inte levererar varor till sverige för ett visst belopp (jäätteenkelt för skattemyndigheterna, som redan drunknar i arbete).

Frågan är om man vill betala lika mycket för en begagnad kamera med kanske 1 års garanti och lite sliten, som man får en ny kamera med 3 års garanti och helt ny......

Billigt i Tyskland är det här:

www.internet-foto.de

och

www.ny-camera.net

och igen...

"...Om man dessutom köper beggat blir det ju faktiskt billigare! (Och har i många fall den svenska garantin kvar ett tag till)... .."

Konstig jämförelse att jämföra begagnat med nytt... jaja

hur som helst..personligen handlar jag alltid där det är billigast...

PS.. Du skickar inte kameran till Tyskland om den går sönder. Den går på världsgarantin...
(Ändå samma portokostnad ungefär)

En fantastiskt stor marknad är www.ebay.de

Problemet med det är att det kan finnas "falskbud" för att höja priset , men det är nog mer vanligt i USA...

Personligen har jag inte haft några problem, trots förskottsbetalning m.m.

Tycker att de som annonserar på tyska e-bay är ärliga.

Som vanligt vid auktioner så gäller reglen - sätt ett pris, dit du är villig att gå och om priset går över det, så vänta på nästa auktion... där är några stycken..

Kamerahus Canon 750-850 st
Kamerahus Nikon 500-600 st
Objektiv AF Canon 300-400 st
Objektiv AF Nikon 250-350 st

Ungefär så många är till salu fortlöpande.

D30 kameror ligger runt 1700 € men slutbuden lär nog bli runt 1900 € = 17300:-
Då är detta kameror i nyskick..

Ingen som har tänkt precis tvärtom här ?

DVS Ingen tillverkning av D30 längre, alltså blir de som finns eftertraktade och stiger !?! i pris.......

Bara en tanke (hemsk)

USA ????

Jag betalar knappt 1300 dollar (13.500 kr)
för Canon D30 på www.amphotoworld.com

Bara så ni vet !!!!!!

NIKLAS

------------------------------------
Jag betalar knappt 1300 dollar (13.500 kr)
för Canon D30 på www.amphotoworld.com

Bara så ni vet !!!!!!
------------------------------------

GULP!!! :eek:

Det var VÄLDIGT billigt där!!! nästan konstigt billigt!! - har du handlat där tidigare? är de seriösa?

En nikon D1x för $2,869.00 är ju rätt billigt också... :D

1300$ = 13650 x 6.7% (tull) = 14500 x 25% (moms) = 18100:- + en 400 i frakt

18500:- Det va billigt....Ännu billigare om det inte fastnar i tullfiltret...;)

Valde du UPS eller FedEx är du "busted"

Air Mail kan gå...

Vad jag har hört från amerikanska forum har amphotoworld *riktigt* uselt rykte. Dom säljer kameran utan standardtillbehör, försöker pracka på en dyra tilläggsförsäkringar och tillbehör.

Jag skulle hålla mig borta från dom..

Känns som om det kan bli VÄLDIGT dyrt för Peter...
Konstigt att ingen har stämt de.. med tanke på att man stämmer folk till höger och vänster i USA...

SUCK! För billigt kan bli dyrt i längden..

---------------------------
Konstigt att ingen har stämt de.. med tanke på att man stämmer folk till höger och vänster i USA...
---------------------------
ja det är verkligen konstigt?? lite hett kaffe brukar ju bli en par miljarder i utgifter! :p

Det skulle ha gjorts en varningslista här på fotosidan om liknande företag! det är ju säkert flera hundra svenskar som blir lurade varje år... :mad:

Här är ett utklipp från det som sägs på ett forum:
kanske bäst att hålla sig låååååååångt borta från amphoto!!

----------------------------------------
About every two weeks somebody "discovers" amphotoworld and bwayphoto
They have extremely low prices on the D30 and it looks like SUCH a good deal.

I actually ordered one from them but I never got the camera. Here is what happened in my case and what others have said.

1. You place an online order.
2. You get a phone call or an e-mail about a "problem" with your order

3. When you call them they will attempt to "upsize" your order with a lot of overpriced accessories and warranties. When you are done you are at or above the regular price of a d-30.

Keep in mind that their price is the body ONLY - not even a battery or charger and you cannot use the camera without them.

If you do not agree to the "extras" the camera will mysteriously not be in stock.

You can try and order it if you want to ..... but good luck
----------------------------------------

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar