Annons

begagnad D30

Produkter
(logga in för att koppla)

saidkarlsson

Aktiv medlem
nu när all hype kring D60:n kommer så kan man väl förmoda att många kommer sälja sina gamla D30:eek:r.

eftersom jag inte har råd att byta upp min redan existerande objektivsamling, (inga L-gluggar utan mer medelmåttiga typ 28-105 3,5-4,5 USM, cosina 19-35 osv). tror jag inte att jag kan göra den höga upplösningen hos en D60 rättvisa. dessuttom plåtar jag mestadels för dagstidningstryck, och då räcker 3milj pixlar ganska långt. Funderar därför att köpa en begagnad D30.

Vad tycker ni är rimligt att betala för en D30 i fint skick?

Svårt att säga såhär innan vi får se det europeiska priset på D60 men jag skulle nog säga.. begagnad.. 15 - 20Kkr i fint skick..? Max 20!

Har talat en d4le med proffshandlare där de gissar på att D30 kommer ramla ner till mellan 10-15 lite beroende på hur bra som EOSD1 sålde.. Nu har det kommit en klar ersättare till D30 så den förutsägningen lär nog slå in..

Då skulle begagnade D30n hamna i samma prisklass som kompaktkameror typ en ny coolpix eller en g1/g2 (fast en betydligt bättre kamera).

Så billiga tror jag inte de blir. Strax över 20 kkr tror jag det kommer att ligga på ett tag till i alla fall. En ny D60 lär väl ligga på >35kkr, och skillnaderna mellan D30n och 60n är inte så hiskeligt stora.

En beg D30 gick redan i höstas att hitta för 20Kkr. Jag skulle inte ge mer än 15Kkr nu när D60 finns. Visst har D60 dubbelt så många pixlar, men för förstoringar upp till A4 vete 17 om man märker någon skillnad. Det är iallafall inte dubbelt så bra med 6Mpix.
Det kan ju också bli så att det blir ett så stort sug efter D30 att priset hålls uppe bara för den skull. Den tillverkas ju inte längre(?) och har inga konkurrenter.
Den som lever får se.

Malm skrev:
Svårt att säga såhär innan vi får se det europeiska priset på D60 men jag skulle nog säga.. begagnad.. 15 - 20Kkr i fint skick..? Max 20!

Ganska häftigt då man kan köpa en ny D30 för 21700:- i Tyskland... Skulle nog säga mera någonstans runt 15000:-

Dessutom lär nog många D30 vara presskörda...vilket sänker priset ytterligare...

Sakta i backarna här.... Det dröjer innan D60 dyker upp..Och ingen vet priset än...I dag är D30 fortfarande ensam... Den som tror att han ska hitta en D30 för 10000:- kommer att få vänta tills han blir möglig..

Det är bara att titta vad D30 annonseras för. Alla ligger mellan 20-25 så man kanske kan hitta en skabbig för en bit under 20... Den är populär..det bara är så...

Oskar:
EFtersom D60 med sannolikt kommer i April och USA-priset är satt till $3000 så kommer ju knappast D30 att ligga kvar på sina 25 000:- en längre tid, det är väl ändå ganska tydligt?
Det är bara att titta vad D30 annonseras för. Alla ligger mellan 20-25 så man kanske kan hitta en skabbig för en bit under 20... Den är populär..det bara är så...
Spelar det någon som helst roll vad som har annonserats för? Kameran blev ju presenterad först i Fredags så det är väl knappast konstigt att D30 priset inte har påverkats än (dom flesta annonserna skrev med största säkerhet INNAN i Fredags).

/Malm

Jeppe:
Jag trodde faktiskt att 15 000:- låg inom dom ramarna jag tidigare angav när jag sade "15 - 20Kkr"?:rolleyes:

Hur många som kommer vara presskörda vågar jag inte spekulera i, tidningar här i Värmland hade inte tid att vänta på D30 utan köpte sig Nikon D1 istället (VF), andra t.ex NWT kör väl såvitt jag vet med EOS1 med digitalt bakstycke. Kanske är dom vanligare ute i övriga Sverige..?

Om det inte spelar någon som helst roll vad D30 annonseras för spelar det alltså ingen roll hur mycket säljaren vill ha... Ska du våldsköpa då eller hota med pistol?
Om ingen säljer för 15 så kan ingen köpa för 15 heller...eller hur?
Det krävs både en köpare och en säljare för att skapa en affär!

Det lär inte vara lätt att få tag i en D60 i apri...Titta bara på när D30 var på väg... det tog ett halvår extra innan de fanns på lager i sverige...

Det verkar konstigt att D60 skulle kosta 30000:- Vill Canon konkurera ut sin egen 1D?

Det verkar konstigt att D60 skulle kosta 30000:- Vill Canon konkurera ut sin egen 1D?
Det är en STOR skillnad mellan D60 och 1D, det är som att jämnföra en EOS 300 med en EOS 1V. 1D är helt enkelt byggd för proffs till skillnad från D60 och har fler finesser som t.ex:
  • Huset är byggt i magnesium och baserat på EOS-1V
  • Brännviddsförlängning på enbart 1,3x
  • Bättre AF
  • Firewire anslutning
  • Inbyggt vertikal/batterigrepp
  • sRGB & Adobe RGB
  • Snabbare slutartider
  • Med mera..
Som sagt, det är en helt annan kaliber på 1D. Oscar, du verkar tro att D60 inte kommer att påverka priset på D30? Personligen så tror jag att det kommer att sjunka ganska kraftigt framåt April, det är väl bara att vänta och se.. och det lär ju inte bli lätt att få händerna på en redan i April, men det är då den kommer.

D60 kommer att kosta $3000 i USA och $2700 i Japan när den släpps. Notera att detta är CANONs rekommenderade priser. Efter några månader brukar den gå att hitta billigare. I Sverige kommer den nog att kosta runt 32-34Kkr vid start. Jag tror också att beg. D30 knappast kommer att ligga högre än nu, dvs. runt 20Kkr. 15Kkr är nog en bättre gissning.
Dessutom: Har man 20Kkr så har man nog 12Kkr till och får då en NY bättre kamera med full garanti.
Säljer någon sin beg. D30 i nyskick för 13Kkr? Maila mig isåfall ...:D
Många Kkr blev det...

Japp då enas vi om att ingen köper en begagnad D30 för mer än 15Kkr :D
Följdaktligen kan ingen sälja för 20Kkr för att alla vi på fotosidan enats om att inte betala mer än 15Kkr ;)

:rolleyes:

Jodå Anders jag känner till skillnaderna mellan D60 och 1D... Ungefär samma skillnad som mellan D2000 och D30. Många fotografer bytte till D30 från D2000 fastän själva kameran är "sämre". Alla vill ju ha hög upplösning!

Jag är fullt medveten om att begpriset på D30 kommer att sjunka fortare snart, men jag blir fundersam när folk skriver att den blir i det närmaste värdelös (10000:)! En Volvo 850 är ju inte värdelös bara för att det finns V70.

Blir kul att se när priset kommer!
Kul att se hur många som får den i april!

//Oskar

Jag är fullt medveten om att begpriset på D30 kommer att sjunka fortare snart, men jag blir fundersam när folk skriver att den blir i det närmaste värdelös (10000:)! En Volvo 850 är ju inte värdelös bara för att det finns V70.
Det har väl inte pratats om att D30 är en värdelös kamera, tvärt om så tycker jag att det verkar vara ett stort intresse av att se kameran sjunka i pris så att fler har råd att köpa den. Men man ser vad man vill se ibland, inte sant?
Blir kul att se när priset kommer!
i ett av dom tidigare inläggen så finns det en länk till en EOS-sida, har du inte läst den så kan jag berätta att den kommer hamna på liknande pris som D30, men det är väl inga till 100% spikade uppgifter, men efter att ha läst det på 3 - 4 olika ställen så bör man kanske anse den informationen som tillförlitlig?

/Malm

/Malm

Beg D30 till 10.000,- ?
Tjohoo... lycka till! :cool:

Jag tror detta:

D60 hamnar på runt 35 då den kommer, ingen prisändring på D30.
När sedan de sista modellerna av D30 har blivit slutsålda hamnar D60 på runt 27-30.

En begagnad D30 skulle jag räkna med hamnar på runt 18 - 20! Knappast under 15,- och isåfall skulle jag nog vilja ha en ordentlig koll på kameran först...

Men men.. vi får väl se....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar