ANNONS
Annons

Begagnad Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Visst är det fantastiskt att det skall vara så himla svårt att få fatt på begagnade proffshus till Canon. Har sålt av mina Nikonprylar i syfte att byta system men ack vad jag bedrog mig....Ok. om vi ser på det så här..Canon har i dag en stor andel av den totala proffsmarknaden , se bara under fotbollsVM, således borde det ju krylla av begagnade hus på marknaden..men icke..i stället är det däremot väldigt många nikonhus som finns tillgängliga som begagnat. När man hittar canon är det oftast 10D,20D,etc. Vad tror ni varför är det så här?

Kolla på blocket.se hur många Rolls Royce du hittar där...

Allvarligt så tror jag det finns många anledningar. En är nog att de som köper ett proffshus i den prisklassen finner det lönt att reparera och underhålla huset, som dessutom har en större hållbarhet jämfört med billigare hus (20D, 350D m.fl.). Och de hus som du såg på TV tillhör ju ofta pressfolket som kör på tills att huset är slut.

Finns säkert många fler anledningar.

Senast ändrad:
Ubbe 1 skrev:
Vad tror ni varför är det så här?

För att de som köper 1D MkII/1Ds MkII är så nöjda att man behåller husen. Inte ens gamla 1D är sådär jättevanligt förekommande bland radannonserna.

I mitt tycke så är 1D MkII en av de mest kompetenta yrkeskameror på marknaden idag.

Stor sensor, snabb, hög kvalité och stryktålig är några av de positiva egenskaperna.

Till de negativa hör tyngden och enligt vissa, menysystemet och funktionernas placeringar.

Men jag har inga planer på att byta min kamera, snarare tvärtom, att utöka med ett hus till i så fall.

Ja, säger som alla andra; har man en MarkII så vill man nog aldrig skilja sig från den. Har älskat min 20D, vilket jag fortfarande gör, men efter att jag börjat använda MkII då o då när jag frilansfotar åt en tidning så känns den oerhört klen både i ren prestanda och i byggkvalitén.

Det är överlag en rejäl skillnad på begagnatmarknaden för Canon, vilket jag märkte när jag hoppade över ån från Nikon. De gluggar jag ville ha va stört omöjliga att få tag på, vilket slutade med att jag handlade alla mina L-gluggar utomlands.

Ett bra ställe för internationell beg-marknad är köp- och säljforumet på www.fredmiranda.com

Där säljs det mesta, men det går fort så man får hänga på om man ska hinna få något.

Senast ändrad:
...just nu säljs en 1Ds MkII där för $5400...

(går inte att länka direkt då man måste vara reggad medlem på fredmiranda)

Tror inte att det beror på att det säljs förhållandevis få 1D osv. det vill säga riktiga proffskamror än budgetklassen 20D 10D, 350D osv.? :D

Forts.

Visst är det säkert så att det finns betydligt fler amatörhus än proffshus ute på marknaden men samtidigt torde det också finnas fler Canon (proffshus) än motsvarande nikon ,men detta förhållande återspeglas inte på begagnatmarknaden. Vidare kan man fundera över andrahandsvärdet....ta exempelvis ett Canon eos 20D..inte ovanligt att dessa säljs för precis under 10k...vilket jag personligen tycker är ett pris rejält i överkant då ett nytt 30D-hus i dag kan köpas för 11.800kr. Ett annat exempel är då Nikon D70, med likvärdiga prestanda som en "gammal" eos 10D, säljs för samma pris. Detta till trotts att D70:n är en nyare kamera. En eos 1D ligger (enligt en tidigare tråd på forumet) på ca:10k i "väl brukat" skick, detta att jämföras med Nikon D2H som kan hittas i fint skick för samma pris. Är detta rimligt? ja kanske, efterfrågan styr...eller?

Vet inte på rak arm vad en EOS 1D mII N kostar i Sverige men här i Norge så får man den för 28000nok.
En 5D kostar snäppet under..

Det är otroligt mycket kamera för pengarna tycker jag.

Vad kostade inte en 10D ny för ngr år sedan:)!

Jag vill inte påstå att det är billiga kameror men jag är frestad att säga "-Varför inte spara lite till och köpa en 100% ny?,,"...

Jag tror att det är få som impulsköper en ny 1DmIIN.kamera för att så inom kort sälja den igen.. blir ju ren spekulation men jag tror helt klart att de förblir ägda en förstaköparen ett bra tag.

MVH Niclas,

Satt själv och klurade på just det där..

Och dom Canonhusen man hittar, har ett högt andrahandsvärde oxå (proffshus)..

1+1 =kanske en riktigt bra kamera?

Köpte en ny (övergav konkurenten), och byter ej, lr säljer denna.......

Så jag tror svaret är.> Det är en väldigt bra kamera med många nöjda köpare, ingen direkt anledning att sälja...

Ps: Personligen tycker jag inte alls den är så tung.....(huset), det är mest vad som sitter fram, som tynger den..

tycker jag iallafall..

Senast ändrad:
Hej,

Har själv just köpt en beggad 1d Mark2N från USA.
Enklast är att annonsera under köpes och sedan ligga på som en igel och leta igenom kända försäljnings sajter.

Tillslut så hittar du det du letar efter.
Själv är jag enormt nöjd med mitt nya hus (gick från Nikon).

Mvh, Andreas

Var hittade du din 1D Mark II N, Anders?? Får man fråga vad du betalade? En fråga angående "N"...är det en uppdaterad kamera?
Mvh Thomas

Ja en uppdaterad kamera med en rad fbättringar.

Tex bättre/större display..

Jag undrar själv, är batteritiden bättre i "N" jämfört med 1DmII ?

(Less på den dåliga batteritiden i min 1D.. skall visst vara långt bättre i 1DmII men är den ännu bättre i "N"=?)

MVH Niclas,

Subjektivt.. klart en fördel ju fler bilder ett batteri klarar.
Jag hade gärna haft ett batteri jag aldrig behövde ladda.. Sparar dessutom kanske miljøn.

Med tanke på att jag med min 1D kan ta ca 400 bilder på ett fullt laddat (nytt) batteri så är det uppenbart att jag blir nöjd oavsett vilken mkII jag väljer som nästa kamera...;)

2000 bilder låter som en dröm.

MVH Niclas,

Hej Tomas,

Jag hittade min begagnade på Naturescapes.net
Lade in en köpes annons och fick ett meddelande av en medlem att han skulle sälja sin.

Angående batteritiden på Mark2N så är den makalöst bra i jmf med t.ex D70.
Har labborerat en massa med LCD och menyer och fotat i 4 dagar utan att ladda batteriet.
Enligt utsago så skall det gå att ta 1500 bilder på en laddning och det verkar inte helt osannolikt.

Mvh, Andreas

Andreas K skrev:
Angående batteritiden på Mark2N så är den makalöst bra i jmf med t.ex D70.
Har labborerat en massa med LCD och menyer och fotat i 4 dagar utan att ladda batteriet.
Enligt utsago så skall det gå att ta 1500 bilder på en laddning och det verkar inte helt osannolikt.

Mvh, Andreas

E bara trycka..............

;o)

Oavsett hur många bilder man kan ta på en laddning, kommer man ändå att få slut på strömmen när man minst av allt önskar det ;)

Jag misstänker att 1DMkIIN drar mer ström än den äldre modellen, då den nya har större display - i övrigt är de ju väldigt lika i konstruktionen.

Vad gäller köp av begagnat skulle jag också rekommendera en titt på amerikanska sajter - utbudet är mycket större där. Även om man köper från ett företag (t.ex. adorama.com) blir priserna rätt ok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar