ANNONS
Annons

Begagnad 5D MKll eller 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Otten

Aktiv medlem
Om man är sugen på att uppdatera sin 50D, som man är riktigt nöjd med, till fullformat och inte har råd med 5D Mlll. Är det då vettigt att köpa en 5d MKll, som trots allt är en äldre konstruktution, eller spara lite till och köpa en 6D?

Fördelen med 5D MKll är att alla mina gamla minneskort passar. Men varken 5D Mkll eller 6D verkar ha super AF för sport, så jag tänker nog behålla 50D oxå.

Runt 10 K får man ge för en tå år gammal 5D med batterigrepp och runt 14K för 6D. Vad säger ni som har testat båda?

Var hittar du en 6D för 14K? Billigaste på prisjakt är över 17K.
De flesta som testat båda verkar rörande överens om att 6D är bättre, totalt sett men är skillnaden 7K skulle åtminstone jag ta en funderare. Det finns L-optik för 7K.

Du borde inte behöva ge mer än 9000:- max för en beg 5DII inkl batterigrepp. Nytt skulle jag nog köpa 6D över 5DII då prisskillnaden bara är 2-3000:-. 6D har ju känsligare AF och bättre sensor. Däremot så skulle jag välja en bra beg 5DII över en 6D och lägga pengarna på optik. Eftersom du kör crop idag har du väl ingen 24-70/24-105 och ibland kan man få ett bra beg paketpris 5DII+24-105/4 IS.

Du borde inte behöva ge mer än 9000:- max för en beg 5DII inkl batterigrepp. Nytt skulle jag nog köpa 6D över 5DII då prisskillnaden bara är 2-3000:-. 6D har ju känsligare AF och bättre sensor. Däremot så skulle jag välja en bra beg 5DII över en 6D och lägga pengarna på optik. Eftersom du kör crop idag har du väl ingen 24-70/24-105 och ibland kan man få ett bra beg paketpris 5DII+24-105/4 IS.

Jorå jag har L-optik har alltid funderat på FF så det har styrt mitt objektivval.

Jag köpte min 6D i Hongkong och den kom med världsgaranti på både kamera och objektiv, så det är ingen fara med det - och det blev flera tusen kr billigare!

Om man köper utomlands kan det ju vara bra att kolla så att det är versionen med GPS och WiFi som heter "Canon EOS 6D (WG)". Versionen utan dessa så trevliga funktioner heter "Canon EOS 6D (N)".

Jag köpte min 6D i Hongkong och den kom med världsgaranti på både kamera och objektiv, så det är ingen fara med det - och det blev flera tusen kr billigare!

Om man köper utomlands kan det ju vara bra att kolla så att det är versionen med GPS och WiFi som heter "Canon EOS 6D (WG)". Versionen utan dessa så trevliga funktioner heter "Canon EOS 6D (N)".

Världsgaranti behöver inte betyda världsgaranti utan är bara det att garantihandlingen i sig är samma för de flesta länder i världen men innebär inte att det gäller utanför t ex Asien. T ex gäller bara USA warranty i USA trots att det är en del av världen. Så, trots att det är världsgaranti innebär det inte nödvändigtvis alls att det gäller i Europa. Man behöver ju kvittot för att visa inköpsdatum och där står det ju HK, inte Europa.

Om man är sugen på att uppdatera sin 50D, som man är riktigt nöjd med, till fullformat och inte har råd med 5D Mlll. Är det då vettigt att köpa en 5d MKll, som trots allt är en äldre konstruktution, eller spara lite till och köpa en 6D?

Fördelen med 5D MKll är att alla mina gamla minneskort passar. Men varken 5D Mkll eller 6D verkar ha super AF för sport, så jag tänker nog behålla 50D oxå.

Runt 10 K får man ge för en tå år gammal 5D med batterigrepp och runt 14K för 6D. Vad säger ni som har testat båda?

Jag har en gammal 5D som jag är nöjd med men jag har ändå tittat lite på uppföljarna, bland annat 6D. Utan att ha testat 5D II så kanske jag kan tycka att 6D kanske verkar bättre än 5D II i en del avseenden utom ett som för mig är viktigt: 6D saknar PC-synk för blixt vilket gör att jag inte kan använda min gamla Metz (som jag är mycket nöjd med). Den är fristående så att man kan rikta blixten vartsomhelst utan att vara bunden till att ha den fast på kameran. Visst, jag kan köpa en ny blixt och nuförtiden behöver man sällan blixt, men min 5D är den enda av mina digitalkameror på vilken jag kan använda blixten, så jag behöver en sådan kamera vid vissa inomhustillfällen.

På Cyberphoto kostar en ny 5DII 14500:- och en ny 6D 17500:- Själv skulle jag köpa en 5DII om min 5D gick sönder, tills vidare behåller jag den eftersom jag är nöjd med den. Den är "good enough" som man säger. Jag är mest intresserad av bildkvaliten, inte så beroende av snabba autofokus och ändlösa menyer. Tyvärr saknar 5D autoiso annat än i automatiskt läge, det skulle jag vilja ha, annars är det en kamera som fortfarande är enastående utom i höga ISO-lägen (högsta är 3200 ISO och det kan egentligen bara användas i nödfall). Men där är ju min Leica ännu sämre och det stör mig inte så mycket. Det handlar det ju också väldigt mycket om objektiv, inte bara kameran. Det talas inte alltid så mycket om det.

/Tomas

Å andra sidan är 6D hopplös att jobba med eftersom den är nästan helt rensad på knappar och kontroller. Inte ens någon joystick.

Jag bytte från 5DII till 6D och är mer än nöjd! Canon 6D är en av de bästa som Canon har gjort tycker jag. Men det är smaksak mellan olika fotografer så testa gärna själv båda kameror och se vilken som passar dig bäst. Ta gärna en titt på min blogg här på FS många bilder är tagna med 6d.

Jag bytte från 5DII till 6D och är mer än nöjd! Canon 6D är en av de bästa som Canon har gjort tycker jag. Men det är smaksak mellan olika fotografer så testa gärna själv båda kameror och se vilken som passar dig bäst. Ta gärna en titt på min blogg här på FS många bilder är tagna med 6d.

Varför jag undrar är för att vissa engelska tidningar anser att även om processorn är snabbare i 6D, så har den i princip ärvt den långsamma AF från 5D MKll. Bara en korsformig autofokuspunkt fortfarande, dock 11 istället för 9 som på 5D MKll. Så Michael det är där jag undrar, är den lika "dåligt" på sport som 5D?

Varför jag undrar är för att vissa engelska tidningar anser att även om processorn är snabbare i 6D, så har den i princip ärvt den långsamma AF från 5D MKll. Bara en korsformig autofokuspunkt fortfarande, dock 11 istället för 9 som på 5D MKll. Så Michael det är där jag undrar, är den lika "dåligt" på sport som 5D?

Jag tar bättre sportbilder med 6d än 5DII. Det enda jag saknar hos 6d är antal bilder per sekund. AF är inte gjord för sport men den funkar tillräckligt bra för mig som inte lever på sport. Har testat några olika sporter med gott resultat som finns på min blogg. Det är också upp till fotografen att lära sig att hantera kameror och vet starka och svaga sidor. Det bästa är att man testar olika kombinationer av kameror och objektiv så kan man göra ett val. Vill man ha det bästa sportkamera så är det bäst att välja 1d mark serien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar