Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad 300D värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nerevarine skrev:
Och jag skulle aldrig sälja något till dig då heller. Att ge bort saker jag betalat ca 8.500 kronor för för ca 10 månader sedan för 2.300 kronor fattar nog vilken idiot som helst är helt orimligt.

Fast vad du gav är ju helt irrelevant i sammanhanget... Marknaden sätter priset. Beggade digitalkameror har ruskigt dåligt andrahandsvärde, precis som datorer.

Men jag säger som flera andra. Dunka ut en annons med det pris du vill ha, får du inte sålt den för det så får du sänka priset eller behålla den.

//Bengt
 
Nerevarine skrev:
Och jag skulle aldrig sälja något till dig då heller. Att ge bort saker jag betalat ca 8.500 kronor för för ca 10 månader sedan för 2.300 kronor fattar nog vilken idiot som helst är helt orimligt.

Men...läste du vad jag skrev om datavärlden??? 300d är en (i digtalfotokretsar) GAMMAL kamera. Dålig? Nej absolut inte men för det priset är den det. Det är en helt ny marknad nu.
 
Människan är inte dum, den är dummare :)

Så jag tror du kan ta ut vilka fantasipriser som helst bara du hittar en okunnig köpare. Frågan är bara om ditt samvete tillåter dig att lura någon att köpa gamla prylar till överpris?

Såg senast för 2 dagar sedan en tjej som annonserade ut en 420EX för 2000kr, billigast på pricerunner 2500 enligt henne, ja vänta 1 år till så är nog den billigaste på pricerunner 3500. I takt med att webbutikerna tar bort den stiger lägsta priset på jämförelsesiterna. Visa drar sig inte för att blåsa medmänniskor för att tjäna en 500ing extra...
 
Jag tänker inte försöka blåsa någon, men jag kan inte heller släppa iväg den för helt löjliga priser. I datavärlden kan jag mer förstå att andrahandsvärden är kassa, där en äldre dator helt enkelt inte går att använda till nya saker. Det finns inte många bilder min 300D inte överhuvudtaget kan ta, som en 350D kan...enda är ju att 350D är snabbare, mindre och snäppet högre upplösning. Och rent bildkvalitéts-mässigt så är det knappast någon större skillnad, hänger nog som oftast mest på optiken man sätter på.

Jaja....jag får se hur jag ska göra, just nu är jag ju inte ens säker om ett byte är aktuellt. Eventuellt väntar jag och ser om det börjar viskas om efterföljare till 20D innan jag byter, och då är jag givetvis medveten om att min 300D sjunker ännu mer i pris.
 
Nerevarine skrev:
(...) Det finns inte många bilder min 300D inte överhuvudtaget kan ta, som en 350D kan...enda är ju att 350D är snabbare, mindre och snäppet högre upplösning. Och rent bildkvalitéts-mässigt så är det knappast någon större skillnad, hänger nog som oftast mest på optiken man sätter på.(...)

Vad är andrahandsvärdet på en 350D med samma konfiguration som din (extragrepp etc)?
 
Nerevarine skrev:
Jag tänker inte försöka blåsa någon, men jag kan inte heller släppa iväg den för helt löjliga priser. I datavärlden kan jag mer förstå att andrahandsvärden är kassa, där en äldre dator helt enkelt inte går att använda till nya saker. Det finns inte många bilder min 300D inte överhuvudtaget kan ta, som en 350D kan...enda är ju att 350D är snabbare, mindre och snäppet högre upplösning. Och rent bildkvalitéts-mässigt så är det knappast någon större skillnad, hänger nog som oftast mest på optiken man sätter på.

Varför skall du köpa en 20d då? Prestandan är ju likvärdig med en 350D. :)

Jag känner sympati för att du förlorar så mycket på så kort tid. Men någon skall ju betala för den snabba utvecklingen av digitalkameror och det är precis det vi konsumenter gör genom det snabba värderaset på kameror. Tror att det bara är att bita i det sura äpplet. Det jag hade gjort skulle definitivt vara att behålla 300d tills den inte funkar längre och vänta några år på att köpa en 20d (eller snarare dess efterföljare) Då sprider du ut värdeminskningen på flera år och kommer att ha två hus parallellt så länge din 300d funkar. 20d eller 300d. Bilderna kommer vi i praktiken inte att se någon skillnad på i alla fall.

Hälsningar

Fredrik

...som inte lever som han lär utan har förlorat massor av pengar på att byta kameror... och bilar, vilket är ännu värre :)
 
Re: Garantin gäller endast för den 1:a köparen

Haraldus skrev:
Citat---->
Den hade då fortfarande garanti kvar…
<-----Slut Citat

Enligt regelverket gäller garantin endast för den första köparen. Garantin kan alltså ej övertas såvida inte skriftlig överenskommelse om detta finns. Ganska viktigt att känna till för andrahandsköpare…
/Harald

Märklig regel..
Jobbar själv i en mobil butik och de har aldrig varit ngt problem om de e ngn annan än köparen som lämnar den på reparation.
Sällan personen som använder mobilen som lämnar in den på service.
Samma sak om jag nu har fått min kamera i julklapp av så kan jag inte lämna in den på service trots kvitto?

Nja detta hörde ju inte så mkt till tråden men med tanke på en hel del handlar begagnade saker så kan de ju va bra o få klarhet i de.
/M
 
Nerevarine skrev:
Och jag skulle aldrig sälja något till dig då heller. Att ge bort saker jag betalat ca 8.500 kronor för för ca 10 månader sedan för 2.300 kronor fattar nog vilken idiot som helst är helt orimligt.

Det är nog den bistra sanningen att vad du betalade är inte intressant. Därför är det inga idioter inblandade. På beggat marknaden är det ofta köparens marknad att pruta är legio. Det innebär att om du tittar på annonser på blocket m.fl. så är priserna ca30% för höga.

räkna 3000-3500kr för dit hus med en 50/1.8. Tillbehören har ingen betydelse på priset men hur lättsålt "skräpet"....Fundera på hur du skulle tänka om du skulle köpa kamera idag....En olympus 500 är en bättre kamera som man kan få med extra allt för 7kkr.

Tråkigt men sant.

Mvh
Martin
 
Den billigaste på blocket just nu 4500kr
Det finns 10 st 2 annonser från i år,8st från nov-dec.
Den verkar ju inte direkt snabbsåld.
Jag har köpt massor av saker på blocket,priserna är till 90% prutbara mellean 20 till 30%
Nu när det finns så många köp & sälj sidor, så är det köparens marknad.
Detta är bara vad jag har erfarigt,vet ej om det stämmer överlag.
 
Jag tycker också att beg.priserna på blocket är ofta på tok för höga, inte alltid dock.
Jag skulle ju lätt lägga till två tusen för att få nytt med snabbare respons och djupare buffert, dock så blir den ju inte värd så lite som 2300 som någon nämde här.
Man måste ju jämföra vad man får för dom pengarna i övrigt!
Bildkvaliteten på en p&s-kamera för 2 tusen ger inte resultat förstås i närheten av en 300D som faktiskt ger kanonkvalitet bildmässigt!
Den råkar bara vara lite seg på vissa områden.

Jag tycker att 4500 är väl ok pris med tillbehör (inkl. objektiv), men inte billigt, så det beror ju på hur snabbt man vill sälja!
Jag sålde min 300D förra sommaren för 6500 inkl 1Gb SanDisk Ultra2 som jag köpt för 4000:-
Hade även köpt till fjärren som man klämmer på remmen, och motljusskydd, en fin kameraväska och extra originalbatteri!
Hade köpt kittet för tolvtusen, kortet för fyra väskan för sexhundra, plus fjärr å motljusskydd och batteri!

:)

Det kostar att köpa nytt!

/M
 
Senast ändrad:
Jag får väl sälja till nån dum vän då ;P

Ok...jag fattar absolut era synpunkter...samtidigt som jag har svårt att släppa min. Jag anser att jag inte blåser någon om jag säljer det jag snackat om för 4.900....men visst, hade personen i fråga letat mer kanske han/hon hade hittat billigare då. Jag tänker iaf givetvis erbjuda all hjälp jag kan till den jag säljer...bara att förstå sig på hela tekniken med en systemare är ju en rätt stor grej för en nybörjare....så jag besparar iaf han/henne en nybörjarkurs...

Och Martin: Din tanke är helt klart något att fundera över...vilket jag lovar att göra. Det är inte omöjligt att jag behåller min kamera, utan senare säljer mitt 17-40/4L och skaffar efterföljaren till 20D....just nu känns detta som en helt ok idé för mig.
 
jag kan helt klart tänka mig att köpa 300Dn för 5k med grepp... om den hade varit den svarta med USM-bundleoptiken med...

Grabben... 10D går för 5k... en bättre kamera på alla sätt.
 
att alla orginaltillbehör är med är ju inte ett argument för priset. Orginaltillbehören är ju inget som du har köpt till, de medföljde ju från början. 4.900 låter dyrt även i mina öron, speciellt utan glas.
 
Jag hade här om dagen en lång diskussion med en vän om prisras på bla. datorer och digitalkameror. Man kan lugnt säga att det är grymma prisras på det mesta av elektronik.

Ett exempel vi diskuterade var just min dator. Den köpte jag för cirka 1 år sedan för 10000 kr utan skärm. Om jag skulle sälja den idag vad får jag då?

Själv resonerar jag på detta sätt. Vad kostar motsvarigheten till de jag har idag? Letade upp det på El-Gigantens hemsida och fick se att motsvarande ”burk” kostar idag 6995 kr. Alltså 3000 kr billigare idag och då var det 40GB större hårddisk i den burken.

Här tycker många säljare av sina datorer att kanske halva priset och lite mindre skulle vara rimligt för en 1 år gammal dator. Tyvärr så är nog sanningen så att man får räkna halva priset och lite mindre på 6995 kr som är dagens pris. Alltså ”supermax” vad jag kanske skull få för min dator är 2700 kr…om ens det?

Folk övervärderar tyvärr ofta sina elektronik prylar och det kan man mycket väl förstå. Vem vill förlora stora summor pengar? Ingen såklart. Men det är ju så att vill man verkligen sälja så är det köparen som oftast vinner kampen om priset. Gillar man inte det så får man behålla sina saker.

Som avslutning kan jag ju berätta att jag inte var den som var först att få Nikons D200 i mina händer men jag var ”garanterat” den som sålde det först. Sålde det med Nikons 18-70/3,5-4,5G på julafton. Hade då haft sakerna i min ägo i ganska exakt 46 timmar.

Hade en annons ute på blocket.se… Redan efter 24 timmar i min ägo så ansåg sig inte folk vara redo att betala mer än 12500 kr för en D200 med ett 18-70. Livet är hårt ibland *S*

Nu sålde jag givetvis inte den för några 12500 kr. Men inte ens när folk sliter sitt hår för att få en mycket svåråtkomlig kamera så vill man betala för det. Allt ska ”skänkas” bort till vrakpriser…

Fast som Bengt Wennerström skrev… (Vad ”jag” gav är ju helt irrelevant i sammanhanget... Marknaden sätter priset och han har så rätt, tyvärr).

Dessbättre så fick jag exakt det jag själv betalade vilket jag var rätt nöjd med.

Hörs
 
13 stycken köpare på min kamera.
Canon EOS 300D, BG-E1, 2 BP511 batterier, Kitobjektivet, Blixt Canon Speedlite 420 EX, Trådlös fjärr, Blixtbouncer (topp på blixten), 1 GB minneskort, alla tillbehör, rem, skivor, originalkartonger, papper och manualer.
Budet är uppe i 8000:- men jag har skickat iväg kameran till en kompis som får paketet för 6500:-
Utan blixt har jag fått bud på 5500:- Så det är väl bara att prova att lägga ut den.
Jag har tagit exakt 5208 bilder sedan inköpet november -04.
 
Jag köpte min 350D i fredags och har redan hunnit med över 700 exponeringar.. så det är då mindre än ½ år till jag måste byta slutare om den bara håller för 50 000 kort, är det så?.. I sånt fall måste jag tänke om lite och slösa mindre på avtryckaren ;)
 
Man lugnar ner sig lite efter ett tag ;) Kalkylerade också så när jag köpte min. Strax över ett halvår sedan nu och jag har ganska nyss passerat 10000.
 
sjohan skrev:
Man lugnar ner sig lite efter ett tag ;) Kalkylerade också så när jag köpte min. Strax över ett halvår sedan nu och jag har ganska nyss passerat 10000.

mmm... man lugnar defenitivt ner sig... låg den första månaden på ca 5000expar... nu 8mån senare ungefär 1200 i månaden...
 
Jag kan rekomendera att sälja den på Tradera.
Jag sålde min 300D där strax innan jul och fick 5300 kr för den.
Det som ingick var ett hus i nyskick, kitobjektiv med uv-filter, sandisk 256mb minneskort och 3 st batterier (2 st pirat). Köparen fick välja med eller utan rysshack.
Mvh Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.