Annons

Begagnad 300D värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Detta inlägget är inte menat som en annons, utan för att jag ska kunna få lite fakta så jag kan ta beslut om att eventuellt lägga in en annons senare. Bara ett litet klargörande.

Jag funderar på att sälja min 300D till förmån för en 20D.

Köpte den i mars 2005, har ca 8.000 exponeringar. Inga skador, repor eller fel på något vis. Orginalbatteri och orginaltillbehör ingår alla, och är även de helt felfria. Jag har även ett batterigrepp som ingår, köptes för strax över tusenlappen begagnat för bara ett par månader sen, så den anser jag själv fortfarande vara värd ca 1000 kr, men kanske något mindre då i nått paketpris. Säljer alltså utan objektiv, då jag inte har nån kitglugg å skicka med. Skulle kunna överväga att skicka med en 50/1.8 för 900 spänn extra, bara några månader gammalt.

Och en annan fråga...jag har rysshacket i den, men undrar om man ska sälja den så och skriva detta, eller bara lägga tillbaka orginalfirmware?
 
Jag sålde nu i dagarna min 300D för 5500 kronor.
Den hade då fortfarande garanti kvar och medföljde utöver orginalgrejorna gjorde batterigrepp, minneskort och motljusskydd till optiken. Kameran hade gått 5600 exponeringar och var i nyskick.

När det gäller rysshacket är det väl bara att höra med köparen om denna vill ha det installerat eller föredrar orginalmjukvaran :)
 
Japp, det var inklusive kitgluggen, allt som följde med när jag köpte kameran ny plus batterigrepp, minneskort och motljusskydd.
 
Okej....jag köpte ju utan kitglugg, och med två andra objektiv jag, och som jag sedan uppgraderat. Utav de jag har idag är det bara 50/1.8 jag kan tänka mig att sälja med kameran. Med den tycker jag väl att priset bör bli nått liknande då, alltså kanske 5.500 totalt...utan objektiv kanske närmare 4.900 eller liknande? Borde väl kunna vara rimligt? Kan alltid slänga in ett extra batteri också för att få det mer atraktivt.
 
Jag sålde min (komplett med kitobjektiv) för 5000:- i våras, då var den tre månader gammal, svenskköpt med garanti. Inkluderade också ett extra batteri och ett 512 mb minneskort i priset.
4900:- för bara huset är dyrt.
 
Garantin gäller endast för den 1:a köparen

Citat---->
Den hade då fortfarande garanti kvar…
<-----Slut Citat

Enligt regelverket gäller garantin endast för den första köparen. Garantin kan alltså ej övertas såvida inte skriftlig överenskommelse om detta finns. Ganska viktigt att känna till för andrahandsköpare…
/Harald
 
Märkligt, då jag aldrig hört om att folk har haft problem att använda garantin om dom bara har kvitto....jag har då aldrig fått frågan om jag är första ägaren t.ex. Om inte annat får man väl vara shysst å hjälpa personen man säljer till då om nu något skulle behövas....för sånt tycker jag helt ärligt inte att några fåniga regler ska bestämma över.
 
Jag sålde min i mars. Med batterigrepp, orginaloptiken och 512mb minne. Och självklart alla kablar, skivor osv som kom med när den var ny. Fick 6000 kr då. Om du ska sälja bara huset idag så tror jag inte att du kan begära mer än max 4000-4500kr. Med batterigreppet. Och det är max. Man kan ju få ett nytt 350D hus för 7000kr. Och om man ska köpa första digitalhuset så kan man köpa nikons d50 nytt för 5800. Och då har man ju all garanti osv. Men testa. Lägg ut en annons och om du inte får någon intresserad köpare så sänk priset och testa igen. Kostar ju inte många kronor att ha en annons uppe.
 
Testa med tradera...såg en minolta 5000 som gick för waaaay over vad den var värd.

Tror att ägare till digitala hus får inse att prisutvecklingen på digitala hus liknar den på datorer = sjunker som en sten.
 
Flera fall har prövats av konsumentverket. Några fall har därefter ventilerats i TV-programmet Plus och i P1:s P1 konsument. Garanti kan ej överlåtas såvida inte skriftlig överenskommelse finns. Därmed inte sagt att butiken måste annullera garantin mot andrahandsköpare men det är upp till deras välvilja. En produktgaranti som prövats flera gånger är den till mobiltelefoner och t ex ONOFF accepterar tydligen aldrig andrahandsgaranti.

En produkt där andrahandsgaranti uppges gälla är t ex programmet Photoshop CS2. Där finns ju ett omfattande regelverk för hur överlåtelse av licensen ska gå till. Där står bl a att om Adobes regelverk på någon punkt är olagligt i ett land så gäller regelverket i övrigt.
/Harald
 
Jag tycker att 5000 för en begagnad 300D är alldeles för högt. Hur hemskt det än är så har dessa grejer verkligen sjunkigt i pris och nr man kan köpa en likvärdig eller bättre kamera för 6000-7000 ny i butik med en "kitglugg" så känns 5000:- som väldigt mycket. Jag skulle aldrig betala mer än 3000:-, kanske upp till 4000:- om man kan få fram trovärdig historik. Men hur man kan betala 5000:- för detta paket är för mig helt främmande...
Jag värdesätter historiken väldigt högt och att veta vad och vart man ska gå när det väl händer nått och det är ju inte lika lätt om man köper beggat så då tycker jag en beggat paket måste vara väldigt mycket billigare för att motivera ett köp av ett sådant.
Men det är ju bara vad jag tycker....
 
Fesse skrev:
Jag tycker att 5000 för en begagnad 300D är alldeles för högt. Hur hemskt det än är så har dessa grejer verkligen sjunkigt i pris och nr man kan köpa en likvärdig eller bättre kamera för 6000-7000 ny i butik med en "kitglugg" så känns 5000:- som väldigt mycket. Jag skulle aldrig betala mer än 3000:-, kanske upp till 4000:- om man kan få fram trovärdig historik. Men hur man kan betala 5000:- för detta paket är för mig helt främmande...
Jag värdesätter historiken väldigt högt och att veta vad och vart man ska gå när det väl händer nått och det är ju inte lika lätt om man köper beggat så då tycker jag en beggat paket måste vara väldigt mycket billigare för att motivera ett köp av ett sådant.
Men det är ju bara vad jag tycker....
Det är ju inte bara ett 300D hus. Det är 300D huset med alla orginaltillbehör samt extra tillbehör till ett värde av 2.000 spänn.

Köpa en ny 350D med 512MB Sandisk Ultra II minne samt batterigrepp kostar ju 9.500 spänn exkl. frakt på webben idag. 4.900 för mitt paket tycker jag därför är rätt motiverat.
 
Om du känner så så testa. Och om det inte går så sänk priset. Pessimist som jag är så tror jag att du kommer få svårt att få ut såpass. Jag vet hur svårt jag hade att få ut 6000 och det är ju nästan ett år sen. Och då hade jag med allt som du har kameran var hälften så mycket använd och jag skickade med mitt objektiv. Men testa. Har man tur så hittar man köparen.
 
Jag hade inga problem alls

Tre dagar efter annonsering stod sju stycken på kö för att köpa paketet och en köpare hade till och med försökt bjuda över mitt pris för att komma först i kön.

Tycker gott att trådskaparen kan testa med 5000, går det trögt så finns ju alltid möjligheten att pruta.


/C
 
Men om man köper en "över disk" så får man ju med alla orginaltillbehör oxå, det var lite det som jag menade. Då vet man ju verklingen att man får alla grejer som man behöver. En snab koll på nätet gör gällande att NY Nikon D50 kostar mellan 6500 och 7000 inkl. kitobejktivet. Nu skulle jag ju vilja vara så fräck att tillochmed säga att detta är en bättre kamera, det är trots allt en ganska mycket nyare modell med allt som det innebär. Även KM 5D finns ju, vågade dock inte ta med den i mitt exempel med risk att verka partisk då jag har en sådan själv.
Men det är lite detta som jag försöker få fram att man måste ju göra en analys av vad som finns på marknaden och vad det egentliga värdet är. Utvecklingen har ju gått framåt väldigt mycket sista åren på denna front så en sån här kamera har ju sjunkit drastiskt i värde, sen finns det säkert någon som man kan lura på den. Som jag ser det så är det i princip inte värt att sälja en sån här kamera utan bättre att ha kvar den som "andra-kamera" just för att begagnatvärdet har gått ner så mycket...
 
Jag tycker oxå att du ska testa. Vill nog påstå att okunskapen om värdet på dessa grejer är väldigt stor på båda sidor så att säga (säljare, köpare) Men du ville ju faktiskt ha en obejktiv bedömning av värdet som du skrev i första inlägget och enligt mig så hamnar det på ca 3000-3500:-...
 
jag skulle säga MAX 3000kr, och om det finns en minsta skråma på kameran så sjuker priset direkt till absolut max 2300kr

men jag är rätt hård i affärer också :)

/Adam
 
madsen1 skrev:
jag skulle säga MAX 3000kr, och om det finns en minsta skråma på kameran så sjuker priset direkt till absolut max 2300kr

men jag är rätt hård i affärer också :)

/Adam
Och jag skulle aldrig sälja något till dig då heller. Att ge bort saker jag betalat ca 8.500 kronor för för ca 10 månader sedan för 2.300 kronor fattar nog vilken idiot som helst är helt orimligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.