Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

beg powerbook. vad bör jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
funderar på att köpa en beg Powerbook g4 men kan inge om datorer. så, vad bör jag tänka på? vad innebär ghz och vad används det till. jag vill kunna arbeta med bilder på den och en stationär skärm.
tack på förhand
Magnus
 
Det spontana jag kommer att tänka på är att se till att det finns/köpa till tillräckligt med RAM, 512 el. mer. Datorn ska ha OS X (tar mer RAM än OS 9). Jag hade väl åxå tittat på skärmen så att den har sin ljusstyrka kvar & inga mörka hörn. Fräscht batteri? Lite garantitid om du köper från företag kan hjälpa dig vad gäller koll av prestanda på batteriet.
 
Ang GHZ:en så gör dom att datorn jobbar snabbare. Dock gör de (oftast få) GHZ:en som finns i Macen ett mycket bättre jobb i PS än vad de gör i PC, speciellt tillsammans med mer RAM. Ett bildskärmskort för att kunna köra mot extern skärm var nog ganska vanligt på PB G4? Det vet säkert någon annan......
 
Jag har precis köpt en fin powerbook.

Packad av prestanda och annat godis. Mitt alternativ var en ny macbook men jag vill kunna köra adobe utan att vänta in de kommande versionerna...

Jag har 2gb ram i min och visst märker jag skillnad mot min bärbara toshiba pc som har 512mb.

De sista processornerna i mac,s Powerbook,ar har 1,67GHz. Min har 1,5GHz ovh jag tvivlar på att jag märker skillnad (sämre) mot en 1,67GHz.

Det finns olika serier Powerbooks (av de senare modellerna) som har haft av Apple erkända problem med skärmarna. Serienummren som är aktuella finner du via Apple,s sidor.. Alltså smart att kolla upp serienummret på den maskin du ev köper, både mot polisens stöldregister samt apples kända problem.

Lycka till!

MVH Niclas,
 
Just det, Ghz anger svänget i processorn - lågt tal: lite sväng, högt tal: grymt sväng (och därmed klarar processorn av att utföra uppgifterna du ber om litet kvickare)
Se noga på datorns alla delar, vilket intryck ger den? Slå på datorn och titta noga efter så att skärmen inte har döda pixar eller är repad. Vilka program följer med? Så att inte förre ägaren raderat för mycket av originalkonfigurationen, Macen strular mycket sällan, men vill gärna ha ordning på torpet tex i fråga om typsnitt och andra drivfiler. Som sagt - ju mer RAMminne du har desto gladare jobbar Macen. Minst 1 gig till PB, helst mer. Iom Mac OsX har ju förmågan att jobba parallellt med flera olika program öppna samtidigt ökat enormt, men det slukar mycket internminne. Hade min gamla PB både på fältet och hemma kpplad till stor skärm i måmga år utan att minnas det med annat än glädje. Berätta gärna litet mer om siffror och koder för datorn du tänkt köpa så kan du säkert få mer precisa råd. Lycka till!

kokko
 
Hänger på med en fråga kring prestanda på äldre Powerbook - hur hänger en G4 på under 1 GHz med? Givetvis inte som enda dator, men att surfa på, och granska bilder samt kanske enklare korrigeringar under resor. Är det överhuvudtaget något att fundera på?

/Johan
 
Det torde knappast vara ngt problem att köra med typ 512mb.

För övrigt så kan jag tillägga att jag tidigare (för flera år sedan) använt en hel del mac. Efter det så blev det pc och nu återigen mac. Jag är som hemma. Allt känns mer logiskt och mer tilltalande designat (såklart).

Bara att surfa på internet och kika på msn.. är ett större nöje med safari än med explorer.

På samma gång så "njuter" jag av det stilrena yttre som en powerbook har.

Min maskin har ett friskt batteri men jag önskar ännu ett. VET NGN vem som säljer nya/nybeggade batterier till G4 (15" 1,5GHz)??


MVH Niclas,
 
jonwam skrev:
Hänger på med en fråga kring prestanda på äldre Powerbook - hur hänger en G4 på under 1 GHz med? Givetvis inte som enda dator, men att surfa på, och granska bilder samt kanske enklare korrigeringar under resor. Är det överhuvudtaget något att fundera på?

/Johan

Det beror på vad du menar med enkla justeringar.
Att köra Photoshop utan för stor väntan behöver man ha minst 2gb raam oberoende om det är Mac eller PC.
Med PS2 så togs buggen bort med att PS inte kunde hantera mer RAAM än 2GB

All data som byggs upp vid justeringar och filter swappas mot hårddisken snabbt om man har för lite internminne=RAAM vilket gör vissa saker gruvligt långsamma.
En RAW fil från d2x eller 5d kan lätt svälla upp till ca 8-900Mb efter lite justeringar och filter
Mikael
 
Senast ändrad:
Johan, att granska bilder och eventuellt göra enklare justeringar funkar såklart på även en äldre PowerBook.

12" PowerBook på 867MHz och 768MB minne skulle kanske vara nedre gräns för detta. Dock går det inte jättefort, men det funkar helt klart. Fördelen med den lilla datorn är ju att den är väldigt portabel, nackdelen såklart den lilla skärmen.

Jag antar att enklare justeringar är färgkorr, dammrensning etc. Skall du göra stora retuscher så behöver du en kraftfullare burk.
 
dom första modellerna med 15" skärm hade dåliga DVD/cd läsare/brännare.

har själv en PB12" 867MHz, det börjar bli lite segt då man inte kan få in mer minne än 768MB. men den har vart kanon bra helt utan problem.

//J
 
stooss skrev:

Jag antar att enklare justeringar är färgkorr, dammrensning etc. Skall du göra stora retuscher så behöver du en kraftfullare burk.

Just precis vad jag tänkt använda den till. Och så som sagt var till allmänt surfande och kanske att titta på nån film ibland...
Får ta och fundera på skärmstorleken, har 12 tums PB widescreen?
 
jag skulle säga att den måste vara bra billig för att en ny macbook inte ska vara ett bättre val.
 
Ja och visst är det trevligare med nytt godis:)

Men på samma gång så måste man ju se i vitögat att MAC faktiskt fått en stor procent i retur av alla sålda macbooks..
Exakt siffra på retursända problemmaskiner vet väl ingen. Det senaste jag hörde var att upp emot var fjärde macbook/pro åker i retur.

Jag tror att en beprövad powerbook där är ett många gånger tryggare val.

Detta sagt utan att jag själv vet så väldans mycket om varken datorer eller mac,s offentliga siffror gällande problemstatistik.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.