Annons

Beg Objektiv till A550

Produkter
(logga in för att koppla)

BC-photo

Ny medlem
Har en A550 och letar efter ett allround zoomobjektiv med bra omfång (18-250 eller 28-300). Nytt har jag kikat på Tamrons 18-270 DiII men undrar om det finns något liknande bra beg zoomobjektiv som passar. Har ni några tips?

Om Du prioriterar ett stort omfång, kommer Du att tvingas ge avkall på bildkvaliten. Det är frestande att ha ett enda objektiv till allt - men lika lite som det finns en enda bild som klarar alla uppdrag perfekt, lika lite finns det perfekta allround-objektiv.

Det finns flera sajter med recensioner av Alpha-mount ( A-mount - M/AF ), ex.vis dyxum.com/lenses/index.asp. Den innehåller i stort allt som passar Din kamera.

Jag har idag ett standard 18-55 och ett sigma 70-300 (analogt) till Sonyn. Jag har dessutom en Pansonic FZ30 som zoomar 35-420 som ger denna kamera en flexibilitet som jag saknar hos sonyn. Primärt skulle jag vilja ha bättre bildkvalitet än på Panasonicen och mer flexibiltet i ett objektiv hos Sonyn. Bildkvaliteten kan säkert blir bättre med andra objektiv men borde man inte kunna få bättre kvalitet än vad Panasonicen får ur sig? Bra tips med Alpha-mount forumen. Jag kikar där!

Många anser att det är svårt att hitta högklassiga zoomar som är längre än 3 X, dvs. 18-55, 24-75, 70-210 etc. Jag är benägen att hålla med. Visst vill jag ha ett superzoom - 18-520 eller så - med prestanda i linje med CZ 24-70, men det skulle bli fasligt tungt och mycket dyrt. Det finna bara två vägar att gå;

• minska zoomen till hanterbara 3 X, eller
• ge avkall på bildkvaliten.

Många anser att det är svårt att hitta högklassiga zoomar som är längre än 3 X, dvs. 18-55, 24-75, 70-210 etc. Jag är benägen att hålla med. Visst vill jag ha ett superzoom - 18-520 eller så - med prestanda i linje med CZ 24-70, men det skulle bli fasligt tungt och mycket dyrt. Det finna bara två vägar att gå;

• minska zoomen till hanterbara 3 X, eller
• ge avkall på bildkvaliten.

Jag skulle vilja säga så här trots allt, byter du ut dina nuvarande mot Tamron 18-250 så kommer du nog i alla händelser få minst lika bra eller bättre bildkvalitet som du har idag, i ett objektiv. Jag har haft det gamla 18-70 och alla olika 70-210 och förutom hastighet i AF och ljusstyrka jämfört med vissa 70-210 så var det bara fördelar med 18-250. Sen så kan man givetvis få ännu bättre med kortare zoom och dyrare och bättre objektiv.
Tamrons 18-250 är märkligt bra med tanke på omfånget.

Jag har funderat på både Tamrons 18-250 och även deras nya 18-270. Så som jag fotograferar tycker jag att jag missar bilder när jag står och fibblar med objektiv. Ibland kan det vara bättre att få bilden än att inte få den alls. Hur länge har Tamrons 18-250 funnits på marknaden? kan den finnas begagnad.

Jag har även kikat på Sigmas 18-250 (lite dyrare förståss). Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv?

Är det värt att kika på de lite äldre 28-300 objektiven eller ger de "för dåliga bilder" i jämförelse?

Jag har funderat på både Tamrons 18-250 och även deras nya 18-270. Så som jag fotograferar tycker jag att jag missar bilder när jag står och fibblar med objektiv. Ibland kan det vara bättre att få bilden än att inte få den alls. Hur länge har Tamrons 18-250 funnits på marknaden? kan den finnas begagnad.

Jag har även kikat på Sigmas 18-250 (lite dyrare förståss). Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv?

Är det värt att kika på de lite äldre 28-300 objektiven eller ger de "för dåliga bilder" i jämförelse?

Jag köpte ett Sigma 28-200 (3,5-5,6 filterdiameter 72) som min A500 drog sönder AF på efter 5 dagar. Varning för gamla Sigma/Tamron. Bildkvaliteten var ok dock, men inte som Tamron 18-250.

Det finns ju ett 18-200 Sigma här på fotosidan till salu för 1700 kr. Bra pris tycker jag. Inte så bra som Tamron 18-250 men säkert i nivå med de du har idag (utan att jag själv testat skall tilläggas). Den sista brännvidden mellan 200-250 kan jag inte se att du kommer sakna.

Och låt mig tillägga med 100% säkerhet: Du kommer fortsätta ha vansinnigt mycket bättre bildkvalitet med ett Sigma 18-200 eller ännu bättre Tamron 18-250 än du har idag med en Panasonic FZ-30. Jag har bla haft en Canon SX1IS som ju är ungefär samma som Panasonic. Det går inte att jämföra bildkvaliteten helt enkelt.

Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga så här trots allt, byter du ut dina nuvarande mot Tamron 18-250 så kommer du nog i alla händelser få minst lika bra eller bättre bildkvalitet som du har idag, i ett objektiv. Jag har haft det gamla 18-70 och alla olika 70-210 och förutom hastighet i AF och ljusstyrka jämfört med vissa 70-210 så var det bara fördelar med 18-250. Sen så kan man givetvis få ännu bättre med kortare zoom och dyrare och bättre objektiv.
Tamrons 18-250 är märkligt bra med tanke på omfånget.
Va? Har Du orkat titta efter vad jag har i kameraväskan? Vad är det som tillförs i form av bildkvalitet om jag köper ett 18-250?

Dessutom har jag INTE talat om ngt specifik objektiv - bara angett exempel på brännviddsomfång som enligt min mening är vettigt.

Va? Har Du orkat titta efter vad jag har i kameraväskan? Vad är det som tillförs i form av bildkvalitet om jag köper ett 18-250?

Dessutom har jag INTE talat om ngt specifik objektiv - bara angett exempel på brännviddsomfång som enligt min mening är vettigt.

Nej Tannler jag tror du förstår att det inte var dig jag menade även om det faktiskt kunde tolkas så när jag citerade dig.
Jag menade så klart att jämfört med kitobjektivet och ett Sigma 70-300 så vågar jag nog lova bättre bildkvalitet faktiskt med Tamron 18-250

Visst förstod du det egentligen?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto