Advertisement

Annons

Beg. mörkrumsutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

SadScietist

Medlem
Jag tänkte köpa mig en förstoringsapparat för hobbybruk (s/v småbild till att börja med), fast vill naturligtvis köpa något som är prisvärt. T.ex. har jag fått en prisuppgift på 3000 pix för en Fujimoto 60M-MC, med 50mm optik, avmaskningsram och 3 skålar. Jag kan inte avgöra om detta är ett bra pris, en bra apparat eller om jag kan pruta lite.

Vad ska man som nybörjare tänka på när man köper beg. mörkrumsutrustning? Är det några märken jag ska undvika, eller andra märken som alltid funkar?
Finns det nya relativt billiga apparater som är bra (har sett apparater för 2500 - 4000 nya på photax och scandinavian photo, är dessa säkrare kort för mig?).

Vad ska jag tänka på om jag behöver köpa ny optik till apparaten, dvs. ungefärligt pris för bra märke.
 
Fujimoto tillverkar apparater av mycket hög kvalitét men jag tycker ändå att du kan försöka pruta. Idag är det köparens marknad på förstoringsutrustning. Jag tror du får en betydligt bättre apparat om du väljer denna istället för en ny i samma prisklass. Vad du ska fundera på är om du vill ha kondensor eller färg-/multikontrasthuvud. I kondensorapparater ser du filmkornet skarpare och kontrasten blir högre vid kopiering med samma filter/gradation. Du kan alltså framkalla din film till lägre kontrast (kortare tid som också ger finare korn) med kondensorapparat. Om du väljer kondensorapparat ska du också se till att det finns filterhållare i lamphuset ovanför kondensorn så att du kan utnyttja multikontrastpapper. Själv anser jag att det för mindre negativformat 24x36 - 6x6 blir bäst resultat med en kondensorapparat men smaken är ju olika.
 
Fördelen med diffusljusapparater (multicontrast- eller färghuvud) är att filtren som kontrasten regleras med finns fasta i lamphuset och du skruvar bara på reglage för att ändra. Fujimoton verkar ju vara en sådan? Med kondensorapparat får man använda lösa filter som byts manuellt när man ändrar kontrasten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.