ANNONS
Annons

Bedragare på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur kan de få detta att gå ihop :)

FÖR KÖPAREN
Köparen tar emot och godkänner varan innan säljaren får pengarna.

FÖR SÄLJAREN
Säljaren garanteras betalning innan varan skickas till köparen

Köparen sätter in pengar hos en mellanhand. När det är gjort låses de där och säljaren får ett mail om att pengarna är betalda. Säljaren skickar då paketet. Köparen har hämtar ut paketet och tar med det hem, öppnar och kontrollerar och godkänner köpet, nu betalas pengarna ut till säljaren.
Om tvist uppstår så låses pengarna.

På detta sett så elimineras riskerna med förskott betalning och efterskottsbetalning. Då köparen vet att han får varan och säljaren vet att köparen ej går under jorden.
Risken som kvarstår är oärlig köpare som kan dra till med att han fått en tegelsten i paketet eller har sönder varan och skyller på att den kom i det skicket.

Om en pryl går sönder i postgången pga. av ovarsam hantering hos posten så ska väl posten ersätta prylen. Om prylen är ordentligt paketerad.
Internetgirot el. liknande mellanhand är inte någon lösning i fall det blir problem och tvist.

De enda som tjänar på dessa tjänster är de som utför dem och tar betalt för det.

Jag betalar i förskott.
Dock tar jag alltid adress, mobil, hemtfn och personnr till säljaren.
All info ska vara registrerad av denne och svara i båda tfnnr för att bekfräfta identitet.
Sen är det ett plus om personen har hemsida och/eller är reggad på nåt fotoforum sedan länge. Ännu bättre om personen är aktiv.
Hur noggrann jag är beror på vad jag köper. Kvalitetsgrejer rekommenderar jag ändå öga mot öga trots avståndet är långt.

/Stefan R. Nilsson

Jag har alltid använt mig av "internetgirot". Känns säkert.

Intressant.
Jag menar inte att hacka särskilt på dig, jag är bara nyfiken på att få veta hur det funkar med internetgiro.
Och med funkar menas inte rent tekniskt. Hur det går till vet jag ju.
Men finns det något tillfälle då det blivit något problem?
Och hur har det i så fall löst sig?

Jag är skeptisk att som säljare använda den här lösningen. I värsta fall skickar jag en hel grej, köparen påstår att den är trasig. Och då är jag av med min grej, eller kanske fått tillbaka den i trasigt skick, och har inga pengar. Låter ju inte så bra.
Har alltid begärt pengar i förskott när jag sålt.
Och jag har inte klagat om säljare jag varit i kontakt med har krävt samma sak.
Fast med större belopp är jag såklart försiktigare. Det mesta jag skickat i förskott var drygt åtta tusen för ett objektiv från en medlem här på fotosidan. Det gick bra.

Internetgiro och liknande skyddar bara köparen. Tro inget annat! Det är han som har makten ifall personen vill blåsa en eller inte.

/Stefan

Köparen sätter in pengar hos en mellanhand. När det är gjort låses de där och säljaren får ett mail om att pengarna är betalda. Säljaren skickar då paketet. Köparen har hämtar ut paketet och tar med det hem, öppnar och kontrollerar och godkänner köpet, nu betalas pengarna ut till säljaren.
Om tvist uppstår så låses pengarna.

På detta sett så elimineras riskerna med förskott betalning och efterskottsbetalning. Då köparen vet att han får varan och säljaren vet att köparen ej går under jorden.
Risken som kvarstår är oärlig köpare som kan dra till med att han fått en tegelsten i paketet eller har sönder varan och skyller på att den kom i det skicket.

Säljaren hade ju garanterats pengar innan varan kom till köparen. Så då stämmer det ju inte om köparen fått hämta paketet för att ta hem och kolla det. Då har han ju paketet innan säljaren fått pengar.

Jag har sålt objektiv och kameror för runt 130k här på Fotosidan. Har alltid fått pengar insatta på mitt konto i förskott. Eller så har köparen kommit hem och fått grejorna hemma hos mig.

Använd sunt förnuft.

Är det pengar man kan ha och vara utan kanske förskott är OK.
Vid större belopp än så kanske en tågresa till säljaren kan vara en billig försäkring.
Säljare som kan spåras och nås på flera sätt är en trygghetsfaktor.

Jag har sett att några har skrivit att konton hos Fotosidans medlemmar ska ha blivit kapade. Är det verkligen möjligt?

Kan förstå att folk kanske har registrerat nya konton med falska uppgifter, sådant är ju tidskrävande att kontrollera. Jag ska troligen göra affär med en väldigt aktiv och långvarig medlem och i vanliga fall tar jag det som en goda tecken på att allt kommer att ske smidigt. Finns det något sätt att kontrollera om personen är den han utger sig för att vara?

Jag har sett att några har skrivit att konton hos Fotosidans medlemmar ska ha blivit kapade. Är det verkligen möjligt?

Kan förstå att folk kanske har registrerat nya konton med falska uppgifter, sådant är ju tidskrävande att kontrollera. Jag ska troligen göra affär med en väldigt aktiv och långvarig medlem och i vanliga fall tar jag det som en goda tecken på att allt kommer att ske smidigt. Finns det något sätt att kontrollera om personen är den han utger sig för att vara?

Trådskaparen (som verkar ha försvunnit ;) ) nämnde att den som svarade på dennes annons med "Medlemmen var inte ny!". Hur "gammal" denne var framgår inte men det låter lite otänkbart om man registrerar en användare för att sälja en blixt ett antal dagar/veckor/år senare.

I de allra flesta fall går det ju bra vid en internetaffär. Ring eller ha tät kontakt. Är det stora belopp det handlar om och man inte är beredd att ta risken så kanske det är bättre att låta bli eller träffas eller i alla fall skicka någon man känner som bor i närheten om man har den lyxen.

Den användare som jag har kontakt med är medlem sedan mer än fem år, har hundratals inlägg i forumet och en massa foton inlagda. Han skulle knappast riskera allt detta bara för att lura någon. Om det nu bara är han. ;)

Är priset rimligt? Hittar du personen i telefonkatalogen/eniro? Har personen en hemsida/facebook/linked-in etc.? Har personen ett jobb där personen kan hittas på företagets hemsida eller ringas upp via växeln?

Ju fler pusselbitar som stämmer desto större sannolikhet för att allt är OK. Men som sagt vid större belopp är personligt möte, gärna på allmän plats, säkrast.

Det är jag som är säljare så jag tycker nog att priset är rimligt, kanske mer än rimligt till och med. ;) Vi har talats vid på telefon två gånger nu, hemtelefonen, och jag tror nog att det ska gå vägen. Hade helt klart föredragit affär mellan två par ögon men skulle jag åka de hundra milen så skulle det tyvärr käka upp köpesumman.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar