Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja ett problem är att de flesta tror att det är så. Därför får de flesta ett förtroendebnärde 4 sista oockså utges. Men det fullständiga personnumret är bara några knapptryck bort på alla som är över 18 år. Inte kan man få det borttaget heller.
Förutom om du har hemlig identitet eller liknande.

OK! Tack för den infon :)

/chi

Detta drabbade mig på Internetgiro. Värdelöst! Sålde en kamera som köparen hade god tid på sig (tror det var flera dagar) innan han bestämde sig att inte vilja köpa kameran. Han skickade tillbaka den kraftig trasig, antagligen tappad från hög höjd.
Detta innebar att jag stod där med en kamera som skrotades och han fick pengarna låsta,vilket jag inte är hjälpt av med min kamera. Och där står vi nu!
Aldrig att jag skickar någonting utan att pengarna först sitter på mitt konto efter detta trassel, men medlemmar som varit med länge, och som jag handlat med förut eller är kända på annat sätt har jag däremot ingenting emot att göra affärer med på valfritt sätt.

Leif

Just denna historia tycker jag illustrerar hur lite skydd man faktiskt har med till exempel på Internetgiro.
Jag har frågat tidigare och gör det igen.
Finns det någon som verkligen kan berätta en historia där de blivit hjälpta av internetgirot?

Leif i exemplet ovan får ju stå för förlusten. Vad kostar det inte att ta något sånt här till polisen och eventuell rättegång.
Det är ju vars och ens ensak hur man vill göra affärer men jag tycker att internetgiro, och andra liknande tjänster, ger en falsk säkerhet. Som säljare har man inte mycket till skydd alls.

/Johan

Det är ju precis det jag inte får! Om köparen hävdar att det låg en tegelsten i paketet och inte en kamera så får jag väl tillbaka en tegelsten. Köparen har kameran och pengarna är låsta på internetgirot.

Så sant, så sant. Jag tänkte tydligen inte så långt denna gång.
Men än en gång så uppstår ju här en tvist där polis dras in mm. Jag tror inte de avsiktliga bedragarna vill dra in sig i något sådant. Nästa gång de gör samma sak så lär det ju ej bli så trovärdigt.

Faran ligger nog i de som tar emot något, råkar ha sönder det och sedan skickar tillbaka kameran och hävdar att den var så när han fick den.

Så jag tror ändå internetgirot är det säkraste vi har vid internethandel iom beagnatköp.

Finns även långtida och erfarna medlemmar, vilket känns tryggt som köpare, som blåser mindre erfarna och då godtrogna köpare.
/Anders

Finns även långtida och erfarna medlemmar, vilket känns tryggt som köpare, som blåser mindre erfarna och då godtrogna köpare.
/Anders

Dessa medlemmar lär knappast fortsätta vara medlemmar här om de blåser folk. Jag har själv inte hört talas om nåt sånt fall, men om det har hänt är det förmodligen någon som fått sin inloggning snodd ...

En variant är ju att vi inför betyg på säljare/köpare. Vi har diskuterat det länge men aldrig kommit till skott.

Jag tycker folk är lite väl godtrogna. Jag skulle tänka mig för flera gånger innan jag köper kameraprylar på distans (Och troligen inte ens det). Jag är nyreggad ickebetalande och har inget fuffens för mig och spanar in Köp/Sälj då och då och har även varit nära köpa ett objektiv. Men jag skulle aldrig få för mig att köpa utan närmare kontakt med säljaren och helst testa produkten vad det nu är innan betalning. Det är bara dumsnålt beteende att köpa begagnat annars. En del folk vill lura och att kapa identiteter blir bara vanligare.

Tycker fotosidan tar sitt ansvar och meddelar att man skall vara försiktig och tycker tjänsten är suverän!

Såklart ni kan !

Det förenklare hela processen, för då kan jag som lurad göra en direkt polisanmälan mot personen
istället för att första via polisen be dem hämta infon från er, vilket de inte alltid gör då de kanske lägger ned anmälan innan dess.

Ni har själva skrivit att ni inte tillåter "falska profiler" och om en person
gör ett falskt konto, så kan inte dessa uppgifter direkt vara "hemliga".

Att fotosidan leker "sekretesspolis" är en aning tramsigt,
och skadar medlemmarna mer än det gör nytta.

Har svårt att se vad ip-nummer & registreringsuppgifter
skulle vara "sekretess".

Fotosidan bör skärpa sig och vara mer hjälpsamma mot sina medlemmar.
Det tror jag inte alls att FS kan om de skall hålla sig till Svensk lag och ordning.
Jag hittar inget direkt på datainspektionens sida som jag kan peka på.
Däremot om FS kräver att personen tillåter att data lämnas ut godtyckligt av "FS" för att kunna bli medlem så finns det ju ett godkännande från personen. Men ngt sådant avkrävs ingen av för att bli medlem.

Anledningen att vi inte lämnar ut är ju framförallt för att vi inte vet vem som frågar. Man kan ju skapa namn/epostadresser och allt kan se ut som en korrekt medlem, men allt är fejk. Polisen däremot ringer alltid på fasta nummer som vi sen ringer tillbaka på.

Mycket bra. Finns ju på andra köp/sälj sajter och fungerar skapligt. Ingen supergaranti men ett steg på vägen....

Jag tycker ändå det känns onödigt, erfarenheten från sådana betygssystem är att det är godtyckligt och lätt att svartmåla någon då meningarna går isär.

Blir man uppenbart lurad så antar jag att man meddelar fotosidan och de tar bort användaren eller likande? Fungerar det inte så? Har man haft fyrtioelva annonser kan man inte förutsätta att dessa var OK?

(Nu var ju trådskaparens fall med en kapad identitet osv och jag förstår fortfarande inte om det bara var identiteten eller även dennes konto eller om nån reggat i hans namn osv)

Blir man uppenbart lurad så antar jag att man meddelar fotosidan och de tar bort användaren eller likande? Fungerar det inte så? Har man haft fyrtioelva annonser kan man inte förutsätta att dessa var OK?

Får vi rapporter så kollar vi på medlemmen och verkar den vara minsta lilla fejk så spärrar vi. Annonsen tar vi alltid bort.

Får vi rapporter så kollar vi på medlemmen och verkar den vara minsta lilla fejk så spärrar vi. Annonsen tar vi alltid bort.

Vilket i mina ögon räcker och man behöver inte krångla till det för att komma till rätta med bluff.

Sen kommer man ju till frågan hur ärlig en säljare är med en produkts skick (tex det som länkats tidigare) och i och för sig då skulle ett betygssystem kunna lösa detta lite. Limitera det till betalande medlemmar hjälper ju inte heller då det handlar om ärlighet och bedömningar. Och är användaren kapad hjälper det ju inte alls heller med någotdera.

Tycker man borde vara försiktigare när det gäller distansköp istället när det handlar om kameraprylar. Är det nåt man vill undersöka så är det ju känsliga saker och att man då köper/säljer utan att besiktiga dessa är som jag sa tidigare lite blåögt och dumsnålt när det är begagnade grejer. Tråkigt att bli lurad såklart men man får väl se till att i bästa fall träffas eller begära/ställa upp på att prata och visa upp varans skick om man nu bor lite avigt till.

En betygssättning av köpare/säljare säger kanske något om de som är frekventa på annonssidan. Kanske mest om de som har som hobby att byta grejor eller de som försöker tjäna lite på sina affärer.
Många som säljer eller köper vid enstaka tillfällen eller är nya medlemmar faller i så fall utanför ramarna och det kanske inte är så bra.

En del som gör upp affärer på FS ber varandra att skriva några rader om affären i gästboken.
Då kan de referera dit vid nästa tillfälle.

Lite vid sidan om ämnet men ändå: Det är bra om säljaren och köparen är överens om de villkor som gäller om köparen är missnöjd med fotoprylen. Man kan t.ex göra upp om öppet köp eller vilka garantier säljaren kan lämna.
Om säljaren säger att ett exempelvis ett objektiv är i mycket fint skick så ska det också vara det annars bör han ta tillbaka gluggen om det visar sig vara något fel på den.

[...]
Man kan t.ex göra upp om öppet köp eller vilka garantier säljaren kan lämna.
Om säljaren säger att ett exempelvis ett objektiv är i mycket fint skick så ska det också vara det annars bör han ta tillbaka gluggen om det visar sig vara något fel på den.

Problemet med detta är att prylen kan gå sönder efter att säljaren skeppat iväg den. Antingen i posthanteringen, eller för att köparen faktiskt slarvar till det.
Tänk ett scenario där säljaren lovar att varan är i felfritt, men använt, skick.
Köparen får hem prylen, tappar den i golvet, och någon väsentlig funktion går sönder.
Köparen blir full i faan och skickar tillbaka prylen med motivering - den var trasig vid ankomst.

Nä, bäst är alltid att mötas öga mot öga.
Tetsta och bli överens på plats.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar