Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Helt normala priser. Men paketpriset blir ju lite väl billigt. Han kanske räknade fel på paketpriset. Du kan väl inte vara helt säker på att det var lur?
 
Helt normala priser. Men paketpriset blir ju lite väl billigt. Han kanske räknade fel på paketpriset. Du kan väl inte vara helt säker på att det var lur?

Han ville använda paysongaranti för att båda skulle känna oss trygga men skickade ett fejkat mail från från payson, där jag uppmanades sätta in pengarna på ett bankonto som jag med hjälp av clearingnumret spårade till landshypotek bank. Paysongaranti går inte i närheten av till så. Så jag är 100% säker på att det är bedrägeriförsök. Pratat med payson, pratat med blocket och pratat med polisen.
 
OK, då är det bluff. Om jag hade bott lite närmare kunde jag besökt honom för att kolla läget. Men han hade nog inte svarat eventuella köpare som ville komma och titta.
 
OK, då är det bluff. Om jag hade bott lite närmare kunde jag besökt honom för att kolla läget. Men han hade nog inte svarat eventuella köpare som ville komma och titta.

Nä, jag tvivlar på att han hade varit anträffbar eller ens svarat som så var fallet. Glad att jag inte gick på den, och hoppas innerligt ingen annan gör det heller.

Bara att leta vidare i bedragardjungeln. haha. :D
 
Vad har hänt med Blocket?

Jag la ut en kameraannons igår på Blocket - säljes.

Inom ett par timmar hade jag redan två st bedragare på halsen. Den första dök upp efter 10 minuter. "Give me your best price" och givetvis vill man köpa utan att titta. Några mobilnummer finns förstås inte och mejlen man skickar till är opersonliga gmail-konton.

Min syster berättade liknande historier häromdagen. Dom skulle sälja några fåtöljer (!) och vips fanns någon (på engelska) från långbortistan som ville köpa på direkten - med paypal.

Vad fan har hänt med Blocket?
 
Jag la ut en kameraannons igår på Blocket - säljes.

Inom ett par timmar hade jag redan två st bedragare på halsen. Den första dök upp efter 10 minuter. "Give me your best price" och givetvis vill man köpa utan att titta. Några mobilnummer finns förstås inte och mejlen man skickar till är opersonliga gmail-konton.

Min syster berättade liknande historier häromdagen. Dom skulle sälja några fåtöljer (!) och vips fanns någon (på engelska) från långbortistan som ville köpa på direkten - med paypal.

Vad fan har hänt med Blocket?

Än värre är att vissa nu skriver på svenska med mindre schablonbetingad text. Eftersom mejl numera går via blockets meddelandetjänst kan man inte längre se IP adressen. Om IPn var utrikisk kunde jag bara radera mejlet och aldrig svara. Nu är det inte alltid lika lätt att veta direkt.
 
Än värre är att vissa nu skriver på svenska med mindre schablonbetingad text. Eftersom mejl numera går via blockets meddelandetjänst kan man inte längre se IP adressen. Om IPn var utrikisk kunde jag bara radera mejlet och aldrig svara. Nu är det inte alltid lika lätt att veta direkt.

Japp. Den första skrev ett SMS på helt ok svenska och bad mig mejla. Vilket jag gjorde. Sedan kom retur-svaret på engelska och jag förstod direkt vad det handlade om.
 
Japp. Den första skrev ett SMS på helt ok svenska och bad mig mejla. Vilket jag gjorde. Sedan kom retur-svaret på engelska och jag förstod direkt vad det handlade om.

Det känner jag till sedan länge och raderar jag direkt. Men nu mejlar de via blocket och skriver korrekt. I nästa mejl ber de en att ge ens epostadress så konversationen fortsätter utanför blocket. Jag vill inte ens lämna med epostadress till dessa skojare. Förr kunde jag kolla IP adressen och slänga mejl direkt.

Numera skriver jag högst upp i stor text:
"I WILL NOT SEND ABROAD NOR WILL I REPLY TO MESSAGES THAT APPEAR TO BE FROM OUTSIDE SWEDEN"

och hitintills har det faktiskt fungerat (ta i trä:)).
 
Ännu ett försök kanske?

Fick den här idag på blockets meddelandefunktion.

"re.be.ccalin.dstrom.5Idag 17:25
Vänligen komma tillbaka till mig med dessa uppgifter nedan,annonsen inte klart visas ....
Pris? ditt telefonnummer? din e-postadress?"

Känns lite suspekt när det i min annons ganska tydligt framgår både pris o mobilnr...

Inte ens ett dyrt kamerahus jag säljer. Att de orkar.
 
Fick den här idag på blockets meddelandefunktion.

"re.be.ccalin.dstrom.5Idag 17:25
Vänligen komma tillbaka till mig med dessa uppgifter nedan,annonsen inte klart visas ....
Pris? ditt telefonnummer? din e-postadress?"

Känns lite suspekt när det i min annons ganska tydligt framgår både pris o mobilnr...

Inte ens ett dyrt kamerahus jag säljer. Att de orkar.

Dessutom låter svenskan som om den har översatts med tex Google Translate, från engelska: om du översätter till engelska, ord för ord, låter engelskan någorlunda vettig.
 
Precis så här ser den typiska bluffen ut idag. Släng direkt. De låtsas fråga om väsentligheter för att man inte skall slänga det direkt. De vill man skall ange epost adressen och inte gå genom blocket. Nästa steg är du skall posta till England. Dessa svarar alltid först på annonser.

Antingen kommer det som meddelande via blocket eller som sms.
 
Det verkar som att de genomgående säger att man ska öppna ett PayPal-konto som de ska betala genom. Är det lätt att bluffa med detta? Ställer PayPal sig slentrianmässigt på "köparens/skojarens" sida?
 
Sten istället för kamera i paketet?

Man köper en kamera av en privatperson som skickar via postförskott.
Man betalar på plats , föreståndaren är vittne när du öppnar paketet och det
ligger en sten i paketet istället för en kamera!

Hur går man tillväga då?
Kan man kräva att få öppna paketet innan man betalar?
Vem hålls ansvarig? Säljaren förstås , men...
Hur stor är chansen att man får pengarna tillbaka?
Har sett ett antal suspekta annonser på blocket.
 
Man köper en kamera av en privatperson som skickar via postförskott.
Man betalar på plats , föreståndaren är vittne när du öppnar paketet och det
ligger en sten i paketet istället för en kamera!

Hur går man tillväga då?
Kan man kräva att få öppna paketet innan man betalar?
Vem hålls ansvarig? Säljaren förstås , men...
Hur stor är chansen att man får pengarna tillbaka?
Har sett ett antal suspekta annonser på blocket.

Det borde gå att spåra en person bakom PG/BG som tagit emot pengarna kan jag tycka, men tror inte polisen lägger resurser på det. Polisanmälan -> Fallet läggs ned för att det "inte går att utreda" och man har blivit av med pengarna.

Verkar det för bra för att vara sant, så är det ofta så. Speciellt så dyra saker som kamerahus vill man ju testa för funktion och se att skicket är så bra som säljaren säger (vissa har väldigt skev uppfattning om vad nyskick är t.ex.).
 
Man köper en kamera av en privatperson som skickar via postförskott.
Man betalar på plats , föreståndaren är vittne när du öppnar paketet och det
ligger en sten i paketet istället för en kamera!

Hur går man tillväga då?
Kan man kräva att få öppna paketet innan man betalar?
Vem hålls ansvarig? Säljaren förstås , men...
Hur stor är chansen att man får pengarna tillbaka?
Har sett ett antal suspekta annonser på blocket.

Vad jag har läst så vägrar många utlämningsställen att ställa upp som vittnen vid paketöppnandet. Och du kan väl inte öppna ett paket innan du har betalt för det.

Polisen är väl bara brottsstatistikinsamlare nu för tiden....
 
Det verkar som att de genomgående säger att man ska öppna ett PayPal-konto som de ska betala genom. Är det lätt att bluffa med detta? Ställer PayPal sig slentrianmässigt på "köparens/skojarens" sida?

PayPal borde de ju beivra vad jag förstår är urkundsförfalskning då de anges vara avsändare till mejl som kräver inbetalning.
 
Blocketbluffare?

Jag fick följande ca 25 minuter efter att annonsen kommit ut (Raderat siffrorna i adressen), jag svarade inte. Dagen efter ringde kille som bor på gatan ovanför, hämtade dem senare efter jobbet och svishade utan konstigheter. ´"item" känns som standardmail.



Du har fått svar på din annons: Dubbade vinterdäck. Rullat en säsong på V70
Hello,

Do you still have this item for sale? Please contact me personally at: [email protected]


Thanks


Skickat av maria
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.