Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Du kan kolla upp vart banken du fått kontonr till finns, och när jag blev lurad ringde jag banken vart kontot fanns, de kunde inte säga vems kontot var, men de kunde säga att namnet jag hade inte stämde... Jag hade nog börjat kolla...

Ja testade det du beskrev, men det blev tvärstopp. Ingen vill lämna ut nånting, eller för den delen säga bu eller bä. Om det skulle visa sig vara en blåsning detta nu, vars på denna fotosidan kan man posta uppgifterna så att ingen annan blir lurad, för jag har ju namn, adress, personnummer, bankkonto, telefonnummer.

Är helt ny på sidan så jag har inte så stor koll.

Håller tummarna för att jag har fel och att du får din kamera.

Ja, åtminstone ett par tre gånger tidigare i höst och vinter så har en D700 "sålts" i Kramfors, och vid dessa tillfällen så har det varit omöjligt att komma förbi och köpa den på plats, av olika påstådda orsaker. Jag o min kompis mailade och anmälde annonserna till Blocket så snabbt det gick men det är ju en viss eftersläpning innan blocket har kollat och åtgärdat.

Som sagt Hoppas jag har fel... men ...

Mvh
Göran

Ja testade det du beskrev, men det blev tvärstopp. Ingen vill lämna ut nånting, eller för den delen säga bu eller bä. Om det skulle visa sig vara en blåsning detta nu, vars på denna fotosidan kan man posta uppgifterna så att ingen annan blir lurad, för jag har ju namn, adress, personnummer, bankkonto, telefonnummer.

Är helt ny på sidan så jag har inte så stor koll.

Vet inte om det finns någon plats att lägga upp det direkt, och har du personnr så kan du ju få tag på personen ifråga? Är det en ärlig säljare så har du det riktiga, annars kan du räkna med att det är falskt.

Söka bankkontor kan du göra här http://www.bankplatser.nu/

Lite off topic, men det är inte bara säljare som är knasluvor. Ibland får man nästan lust att blåsa folk (nä, jag är inte allvarlig). Varifrån har ovanan med vansinniga skambud kommit ifrån? Det har dykt upp nu under de senaste 20 åren, och är ibland rent magiska.

- "Du får 500kr" (Svar på annons med pris 8000kr)

- "Vad är ditt sista pris?" (OK, priser i annonser är ofta riktpriser, med en viss prutmån, men det är väl fasen inte jag som ska pruta ner mina egna grejer? Brukar dock svara med prutmånen avdragen)

- "Men vad är egentligen ditt sista pris? (Men hallå, du fick ju svaret precis)

- "Om vi gör affär idag, är 500kr OK?" (Hur fasen orkar människan?)

Ofta vore det nästan bättre att låta bli att svara, men samtidigt har mamma och pappa lärt mig att det är oförskämt. Varför är det inte oförskämt att ta upp folks tid med idiotiskt prutande? Hela det västerländska samhällets utveckling bygger på att vi lämnade basarkulturen bakom oss. Vilken ärthjärna var det som tyckte det var en god idé att återinföra den.....

Lite off topic, men det är inte bara säljare som är knasluvor. Ibland får man nästan lust att blåsa folk (nä, jag är inte allvarlig). Varifrån har ovanan med vansinniga skambud kommit ifrån? Det har dykt upp nu under de senaste 20 åren, och är ibland rent magiska.

- "Vad är ditt sista pris?" (OK, priser i annonser är ofta riktpriser, med en viss prutmån, men det är väl fasen inte jag som ska pruta ner mina egna grejer? Brukar dock svara med prutmånen avdragen)

Ofta vore det nästan bättre att låta bli att svara, men samtidigt har mamma och pappa lärt mig att det är oförskämt. Varför är det inte oförskämt att ta upp folks tid med idiotiskt prutande? Hela det västerländska samhällets utveckling bygger på att vi lämnade basarkulturen bakom oss. Vilken ärthjärna var det som tyckte det var en god idé att återinföra den.....

Håller med till hundra procent. Men säger man sånt här på forumet får man på nöten, brukar jag alltid få när jag tycker så, så denna gång håller jag bara med dig.

Men varför fortsätter ni att prata med idioterna som vill pruta? Det enklaste sättet att inte bli irriterad på upprepade skambud är att lägga på.

Jag lovar att dessa människor inte kommer att ändra sitt beteende, så det är ingen idé att fortsätta telefonsamtalet och försöka få dem att begripa att prutning inte är önskvärd.

Håller med till hundra procent. Men säger man sånt här på forumet får man på nöten, brukar jag alltid få när jag tycker så, så denna gång håller jag bara med dig.

Märkligt. Den uppfattningen är nog inte ovanlig bland erkända ekonom-historiker. Det handlar ju om hur de stora marknaderna i europa blåste liv i ekonomin genom att skapa en kulturell grund för att minimera transaktionskostnader. Reser man med sina betor till en marknad med hundratals andra betförsäljare, så finns det ingen anledning att stå och slösa tid på att diskutera priset. Vill man tjäna pengar, så sätter man ett rimligt pris från början, och ifall det inte passar en enskild kund, så vänder man sig till nästa. Priset sänker man om man märker att alla går till någon annan betförsäljare.

Adam Smith trodde på idén med ett "rättvist pris". Tyvärr verkar hela den idén försvunnit ifrån dagens samhälle. Inte bara på blocket, utan ifrån samhället i sin helhet. Banker, försäkringsbolag och så vidare plockar ut pris efter vad de kan få, och inte efter vad det borde kosta. Någonstans har hela grundtanken fallerat, och inte helt sällan i den "fria ekonomins" namn. Kapitalismen har blivit värre idag än vad den varit på länge.

Men varför fortsätter ni att prata med idioterna som vill pruta? Det enklaste sättet att inte bli irriterad på upprepade skambud är att lägga på.

Jag lovar att dessa människor inte kommer att ändra sitt beteende, så det är ingen idé att fortsätta telefonsamtalet och försöka få dem att begripa att prutning inte är önskvärd.

För att traditionellt sett är det dålig hyfs att inte svara.

Adam Smith trodde på idén med ett "rättvist pris". Tyvärr verkar hela den idén försvunnit ifrån dagens samhälle. Inte bara på blocket, utan ifrån samhället i sin helhet. Banker, försäkringsbolag och så vidare plockar ut pris efter vad de kan få, och inte efter vad det borde kosta. Någonstans har hela grundtanken fallerat, och inte helt sällan i den "fria ekonomins" namn. Kapitalismen har blivit värre idag än vad den varit på länge.

Öh? Det "rättvisa" priset är just det pris som marknaden bestämmer, dvs det pris som köparna accepterar. Vad det "borde kosta" är just det pris som säljaren kan få på en fri marknad.

(Den ideala fria marknaden existerar förvisso inte, men det bör vara en stats uppgift att se till att marknaden är så fri som möjligt.)

Öh? Det "rättvisa" priset är just det pris som marknaden bestämmer, dvs det pris som köparna accepterar. Vad det "borde kosta" är just det pris som säljaren kan få på en fri marknad.

(Den ideala fria marknaden existerar förvisso inte, men det bör vara en stats uppgift att se till att marknaden är så fri som möjligt.)

Jag tror inte det var så Smith såg det. Problemet är att alla nyliberala har valt att bena ur vad de gillar med Smith, men blundar för det övriga*. Han menade att det fanns vikt i att ha etik, när man satte priset. Det rättvisa priset är inte en rak tolkning av tillgång/efterfrågan, utan ett pris där både säljare och köpare anser att de har fått vad de vill ha. När man har monopol eller oligopolsituationer, som många större aktörer har idag (och då alltså en klart synlig hand, som förstör marknaden), så blir det inte så att både säljare och köpare är nöjda. Den girige säljaren är nöjd, men köparen har inget alternativ. Kan kanske kvitta om det är kameror, men är rätt surt när det handlar om mjölk eller bank- och försäkringskostnader.

*Vilket för den delen är det största problemet i samhället. Folk skriker om rättigheter, men blundar för alla sina skyldigheter....

Monopol och oligopol har ingenting med fria marknader att göra. På en fri marknad är, som sagt, det "rättvisa" priset det pris som köpare och säljare kommer överens om. På en massmarknad tenderar priset att driva mot ett slags genomsnitt av vad alla säljare och köpare kommer överens om.

Vad saker "borde kosta" är meningslöst att tala om på en fri marknad. Det är en subjektiv åsikt som inte har speciellt stor relevans.

Givetvis blir den osynliga handen förvandlad till en mycket synlig hand av ett monopol.

Men snälla! Annonssvar som du beskriver är ju så uppenbart oseriösa att det knappast är mödan värt att besvara. Låt dessa dum-bjudningar gå dig förbi så mår du bättre.

/K

Håller tummarna för att jag har fel och att du får din kamera.

Ja, åtminstone ett par tre gånger tidigare i höst och vinter så har en D700 "sålts" i Kramfors, och vid dessa tillfällen så har det varit omöjligt att komma förbi och köpa den på plats, av olika påstådda orsaker. Jag o min kompis mailade och anmälde annonserna till Blocket så snabbt det gick men det är ju en viss eftersläpning innan blocket har kollat och åtgärdat.

Som sagt Hoppas jag har fel... men ...

Mvh
Göran

Jag hoppas det med, dock känns det väl inte så just nu. Har kontaktat polisen och blocket, polisen ville vänta med att skriva en anmälan till på torsdag "för att ge varan en chans att komma fram", det kan man väl på sitt sätt förstå, men ändå, hade ju vart bättre om man fått igenom det direkt, och vem vet, vips hade de visat sig vara någon tidigare känd i sånna här sammanhang och dom hade kunnat stoppa bankkontot, telefonen, ja helt enkelt göra allt dom kan för att förstöra för den här personen så att andra slipper åka på nått sånt här.

Får väl se om nått dyker upp.

Jag hoppas det med, dock känns det väl inte så just nu. Har kontaktat polisen och blocket, polisen ville vänta med att skriva en anmälan till på torsdag "för att ge varan en chans att komma fram", det kan man väl på sitt sätt förstå, men ändå, hade ju vart bättre om man fått igenom det direkt, och vem vet, vips hade de visat sig vara någon tidigare känd i sånna här sammanhang och dom hade kunnat stoppa bankkontot, telefonen, ja helt enkelt göra allt dom kan för att förstöra för den här personen så att andra slipper åka på nått sånt här.

Får väl se om nått dyker upp.

Kan man kolla upp om personnumret du fått stämmer med den säljaren säger sig vara?

Kan man kolla upp om personnumret du fått stämmer med den säljaren säger sig vara?

Det gör det säkert, som tidigare nämnt så var kramfors namnet på orten på blocket.se , men han bodde i Härnösand sa han, dum som man är tror man ju att " jomen han ha nog bott där och flytta in till storstan, fast är fortfarande skriven där för att få reseersätning bla bla bla,". Det finns en enligt hitta.se med samma namn och samma (åtminstone) födelsedag i kramfors, känslan är att den här människan åker runt med stackaren från kramfors identitet. har dock ej prova ringt till Kramforsnumret som står på hitta.se, det är nämligen ett annat. Jag ska ringa dit imorgon eller på torsdag, och skulle inte bli förvånad när jag frågar om personnummer att han säger det jag fått från blocket.

Det gör det säkert, som tidigare nämnt så var kramfors namnet på orten på blocket.se , men han bodde i Härnösand sa han, dum som man är tror man ju att " jomen han ha nog bott där och flytta in till storstan, fast är fortfarande skriven där för att få reseersätning bla bla bla,". Det finns en enligt hitta.se med samma namn och samma (åtminstone) födelsedag i kramfors, känslan är att den här människan åker runt med stackaren från kramfors identitet. har dock ej prova ringt till Kramforsnumret som står på hitta.se, det är nämligen ett annat. Jag ska ringa dit imorgon eller på torsdag, och skulle inte bli förvånad när jag frågar om personnummer att han säger det jag fått från blocket.

Han har fortfarande inte hört av sig med kollinr eller liknande?

Bara att ringa skatteverket - så länge ägaren till personnumret inte har skyddad identitet borde det inte vara några problem. Är väl dock inte så säkert (eller troligt) att personnumret tillhör den person som tog emot pengarna i såna här fall.

Det är några som deltagit i dessa trådar på FS som fått sina personuppgifter stulna av bedragare. Pengarna går ofta till konton som innehavs av personer som är tungt belastade med betalningsanmärkningar och dylikt, och aldrig kommer kunna betala tillbaks dem. Dessa personer döms då och då för bedrägerier, men straffen är inte jättehårda och de som döms är förmodligen oftast inte de som tjänar de stora pengarna.

Vad gäller prutande så är det något jag gör regelbundet när jag handlar i butiker som säljer dyra prylar för högre pris än konkurrenterna. Oftast går det med på det då det är bättre att sälja med låg marginal än inte sälja alls :)

När jag handlar begagnat letar jag efter annonser av kända säljare (t.ex. folk som varit medlemmar på FS länge och varit aktiva) om det inte gäller prylar för väldigt lite pengar. Annonser som är uppenbart överprissatta orkar jag inte bry mig om. Samma när jag säljer prylar - jag sätter priset lågt för att få prylen såld, skriver i annonsen att det inte går att pruta och ignorerar helt de som ändå försöker.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.