Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bedömningarna i fotomag helt off?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: En rolig detalj...

Anders Svensson skrev:
Detta styrker mig i mitt beslut att köpa denna tidning nästa gång. Några särskilda lästips?

Titta på vår webbplats innan du köper tidningen. Gillar du tonen där så gillar du förmodligen också tidningen.

Dessutom: För femton kronor kan du ladda ner en stor mängd gamla tester och reportage i PDF-format under en månad. Sammanlagt kan du ta hem material som säkert motsvarar 2-3 fullspäckade tidningar (mer reservation för att jag inte har full koll). Plusmaterial kallar vi det.

Så du behöver inte köpa grisen i säcken.

Jag är noga med att inte göra reklam för oss i Fotosidans forum, men David Elmfeldt på Fotosidan säger att det är okej att besvara direkta frågor så det här svaret borde ligga inom gränsen för det tillåtna.

froderberg skrev:
Har har du rätt så rätt. Det är faktiskt ont om riktigt dåliga kameror idag, särskilt bland systemkamerorna. Men vi har exempelvis sågat kameror som Olympus E-300 och Panasonic L-1 som helt enkelt inte varit färdigutvecklade.

Bland kompakterna finns det lite fler bottennapp, men ändå är det svårt att hitta usla kameror. Men Avant S8, Samsungs 15x-zoom och Panasonic FZ30 är kameror som fått rätt svidande kritik för bristande bildkvalitet.

I vilket nummer sågades FZ30?

Re: Re: Re: En rolig detalj...

gors skrev:
Titta på vår webbplats innan du köper tidningen. Gillar du tonen där så gillar du förmodligen också tidningen.

Där har jag redan vart och upptäckt att ni antyder att man inte bör köpa min fina kamera om man vill ha bildkvalitet. Nu har den bra hjälp (av mig) så den klarar sig nog, men det kan ju vara ett argument för att ni inte automatiskt ställer in er i hyllningskören.

Jag ser ingen annan råd än att handla, och sen skall jag recensera.

Digital Foto för alla är den sämsta tidningen, man behöver bara följa med en 5-6nr, samtidigt som man jämför med Tidningen Foto, K&B och DigitalFoto.

Digital Foto för alla har en mycket kunnig kille som testar, tyvärr är han opartisk och har helt snöat in på ett märke.

Ta testen mellan D40 och 400D, där står det bl.a. att D40 uppvisar lika bra eller t.o.m. bättre upplevd skärpa/upplösning än 400D. När sedan + - kommer på slutet så är 400D i alla fall snäppet bättre på skärpa för den har ju 10mp.

Tar man sedan tidningen som kommer ut ett par nr senare där de korar bästa DSLR, så får D40 "mycket" sämre i upplösning/skärpa än 400D. Hur gick det till, den blev ju precis bara slagen med en hårsmån???? F.ö. vann det lilla ergonomiska missf...... hela testen. Det är de unika om i världen.

Tittar man sedan på deras framsidor, och tidningens utseende så får i alla fall jag vibbar från både kvällspressens sensationsjournalistik och skvallerblaskornas glättighet.

Men sensationsrubriker säljer tyvärr tidningar...

Tidningen kommer f.ö. från Danmark.

Hälsningar

Adam

En bra tumregel är att undvika facktidningar med "för alla" i namnet.

Men jag måste erkänna att jag blir lite förvånad. De brukar annars vara fototidningen som har gett begreppet betygsinflation ett ansikte. Ett effektivt sätt att använda deras tiogradiga betygskala är att subtrahera ett givet betyg med fem och placera svaret på en femgradig skala.

Gillar annars K&B, de brukar vara resonabla och har lagom mix av foto, blandade reportage och recensioner.

mitt tips för att få bättre tester. eller mer heltäckande. är att dela in användarna i tre grupper. nybörjare, erfaren och proffs. naturligtvis kan man diskutera ihjäl sig på vem som är vad när och efter hur länge men den generella åsikten är väl relativt gemen? således kan betyget (k10d) nybörjare 5, erfaren 7, och proffs 9. bortsett från att min indelning kan vara dålig osv o poängen inte stämmer så är det ändå en bra idé.

eller hur?

det behöver itne ta speciellt mycket mer plats än att efter ha gjort en test lägga till tre kolumner för varje och dela ut, med kort kommentar, ett betyg.

Håller helt med om att vissa tidningar her helt odugliga tester.Det verkar som om de är sponsrade av vissa märken,där redaktionen får varsitt ex gratis.Jag har slutat att läsa svenska fototidningar och numer så blir det amerikanska och tyska tidningar.Tyskarna är noggrannast (Vad annars?) där de mäter allt som kan mätas.
Där fick K10:an lika bra slutbetyg som D200 och D30.På vissa punkter,bl.a brus och in-och utgångsdynamik,var K10:an bättre.

Är man någorlunda seriös och intresserad finns det väldigt bra fotomagasin om man tittar lite utanför våra gränser.

Thomas

Varför skulle utländska magasin vara mer seriösa än svenska? Beror det bara på att vissa kameramodeller får bättre betyg där? När jag läser tester så använder jag även mitt sunda förnuft. Detta innebär även att jag läser flera tester. Då tycker jag att man får en ganska bra bild över hur en produkt presterar. Jag tycker generellt inte att det är några större fel på svenska testare. Men å andra sidan så köper jag inte okritiskt det som skrivs.

I fallet K10D så beror, som jag skrev i ett annat inlägg i tråden, skillnaden i testresultat sannolikt på att tidningen Digitalfoto för Alla testade med 18-55-gluggen och tidningen Foto testade kameran med 16-45-gluggen. Det är väl ganska givet att resultaten varierar med tanke på detta.

TH-56 skrev:
Håller helt med om att vissa tidningar her helt odugliga tester.Det verkar som om de är sponsrade av vissa märken,där redaktionen får varsitt ex gratis.Jag har slutat att läsa svenska fototidningar och numer så blir det amerikanska och tyska tidningar.Tyskarna är noggrannast (Vad annars?) där de mäter allt som kan mätas.
Där fick K10:an lika bra slutbetyg som D200 och D30.På vissa punkter,bl.a brus och in-och utgångsdynamik,var K10:an bättre.

Är man någorlunda seriös och intresserad finns det väldigt bra fotomagasin om man tittar lite utanför våra gränser.

Thomas

Med viss insikt i hur utländska fototidningar arbetar vågar jag mig på ett ironiskt fnitter när jag läser oavnstående inlägg. Svenska tidskrifter är i allmänhet väsentligt mer seriösa än sina utländska motsvarigheter. Ju längre söderut man kommer, desto vanligare är mutor. Men inte ens i mer närliggande länder som Tyskland och Holland är det direkt ovanligt att tidningsredaktioner har olika former av samarbeten med sina annonsörer, något vi i Sverige skulle tycka var mycket märkligt.
Vad beträffar betygsinflation så måste det väl ändå vara tyska Foto Magazin som får räknas som största boven. Räkna fram ett medelvärde på deras objektivbetyg. Ordet "Super" nämns ju lite då och då...

Vänta bara till du tagit dina första bilder o printat dem på fotopapper i hyfsat stor storlek, då kommer du bli så nöjd med din K10D att du blir tårögd...

Lycka till!

PS! Du kan byta ut K10D i ovanstående inlägg mot praktiskt taget vilken modern digitalkamera som helst... ja, en hel del "omoderna" med :)

det låter jättebra!
äntligen lite goda nyheter.
jag blev lite kall när jag såg testbilderna ska jag ärligt erkänna, det var inte mer än betyg 1 i mina oerfarna fotoögon. men som det nämnt förut oxå spå har det visst en del med grundinställningarna att göra och om det är raw lr jpg format.
att k10d är en bra kamera verkar ju de flesta vara överens om, återstår att bemästra den :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar