Annons

Bedöm min hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

hyperfly

Medlem
Hej!

Vill få in lite fler fotojobb och det är ju kanske bäst att gå via en egen hemsida med portfolio?
www.petterlindqvist.se .

Vad tycker ni om:

1. Upplägg
2. Design
3. Innehållet
4. De bilder som än så länge är postade, dvs generellt. Håller de en jämn hög kvalitet?

Det är ett problem med texten till "Stockholm by night" bilden, det står "StadsgÃ¥rdsleden".
dvs skräptecken i mitten,

Bra tråd!!

Jag skulle ju villja få lite synpunkter å kommentarer om min sida åxo...

Sen om de leder till fler jobb vet ja väl inte...
Vet att de är lite kvar å greja med.. bla ska de in en Engelsk språkig variant av min sida...

Alltid kul med synpunkter.. kanske förslag på förbättringar/förändringar man skulle kunna göra?

//Micke

BTW Petter! jävligt schyssta bilder å snygg sida tycker jag.. gillar ju bajen bilderna :)

Se upp med teckenkodningen!

Du har i koden anget iso-8859-1 som teckenkodning, men du har antingen en server som servar sidorna som UTF-8 alternativt att du skrivit/sparat koden som UTF-8 i strid med vad du angett. Det ger lite oberäkneliga resultat med våra svenska å, ä och ö, man tvingas till att själv explicit ange i sin webbläsare att tolka sidan som UTF-8, då blir det rätt. Se bifogad lilla skärmdump.

Bilagor

• dump.png
    dump.png
    825 bytes · Visningar: 528
Vill du få in fler jobb tycker jag att du ska vara tydligare med det, låt folk veta vad du har att erbjuda/vilka uppdrag du är intresserad av.

Det verkar som att första bilden som visas när man surfar till sidan är olika varje gång, däremot är det samma bild när man tryckt på "enter". Jag tycker att vore bättre om det var samma funktion med ny bild även när du tryckt "enter".

När du väl kommit in har du bara "previous" att välja på om du vill se fler bilder (förutom archives förstås), mer naturligt vore att ha även "next" med.

Söker du uppdrag internationellt eller i Sverige? Om bara i Sverige så skulle jag nog välja Svenska istället för Engelska på siten. (det är nog många som inte håller med mig i den frågan)

Varför ha med "equipment"? Är det för att visa att du tar dina fina bilder med billigast möjliga utrustning? (obs, inte menat som oförskämt) Det jag menar är att jag inte ser någon anledning till att ha med utrustningen om den inte har något positivt att tillföra.

Till sist är min spontana uppfattning om sidan positiv, laddar snabbt och ser bra ut. Lycka till!

Ska sidan fungera som portfolio så är det onödigt att visa Exif-info och kommentarer.
Om du ska ha Exif-info så bör du ha det på alla bilder, nu är det ungefär hälften som har det.

Equipment tycker jag kan stå kvar, men kanske inte som länkar. Dom som är intresserade av vad du använder för grejer vet säkert redan vad en 350D är.

Next och Previous-knapparna sitter lite dåligt till, man måste röra musen hela tiden för att kolla igenom bilderna.

Archive borde nog heta Tumbnails eller något sånt istället eftersom det är samma bilder där som på förstasidan. Småbilderna skulle nog må bra av 2-3px mellanrum mellan sig också.

Resten vart skitsnyggt.

Snygg layout/design.

Framgår inte så tydligt att du säljer fototjänster.

Kommentarer och EF-IF känns onödigt, intressant för mig men jag är ju fotonörd och inte en kund.

Sedan känns inte rubrikerna på knapparna 100%, tycker Archives är ett dåligt val gallery eller även images känns mer tydligt i ditt syfte. Archives ger mer en kännsla att handla om texter.

Sedan är det ju jätte bra och kul med RSS tekniken, men vad skall den ge mig för extra funktion som besökare och kund? Är det nya foton som kommer att anonnsers eller är det så att du är lite kändis och tänker informera om när du är på turne? (ironi ;) )
Känner nog att själv att det passar bättre på bloggar och nyhetssidor.

Sedan undrar jag om du fått hjälp av Daniel Silfver med sidan, tycker nog i så fall att du borde ändra lite färg och typsnitt så er sidor inte är identiska.

Och länken "Design made by" går till http://www.silfvercreations.com/blog/
vilket är en död länk bode vara
http://www.silfvercreations.com/
eller
http://www.silfvercreations.com/?x=about

Men du är helt på rätt spår känns det som.

Iofs snygg laout även om den är mycket snarlik en annan nämnd sida.

Jag tycker dock att det är många knapptryckningar utan att man rikigt vet vad du vill, visa fina bilder, sälja bilder, sälja dina fototjänster ?

Gärna mer info på första sidan, själv tycker jag inte om att behöva trycka på en första sida för att komma till nästa för attt få veta något om vad saken gäller. Mer tydlig info på första sidan om vad du vill med siten.

Exif info saknas för några bilder och inte så intressant om det inte är fråga om någon speciell hantering.

Var tydlig med vad du vill med siten!
Det är många därute som konkurrerar!

Sedan känns det ändå på något sätt lite omständing att få överblick över portfolion.

"coming soon" tycker åtminstone inte jag om. Tag bort rubriken tills du har något att skriva, annars känns det ofärdigt.

"Equipment", nja, känenr mig lite tveksam till den delen, med tanke (inget ont menat) att du inte köra med värsting utrustning, möjligtvis kan man se det som ett sätt att visa vad man kan iåstadkomma med relativt "enkel" utrustning.

Avslutningsvis, det är inte lätt det här med webdesign, minsann. Det är lätt att tycka, men svårare att göra det bättre själv.

Du gör dock rätt att testa din idé på ett antal "obarmhärtiga" tyckare. Verkligheten är dock tuff.

Lycka till och återkom gärna med justerad design så får vi se vad vi "experter" tycker.

Men, bra intentioner är lovvärda och en bra början.

Alldeles för rörig för att din portfolio skall framstå som central!

Låt bilderna vara i centrum! Avskala den från onödigt tjafs som kommentarer och tekniska detaljer kring bilden. Portfolion och en kontaktsida är allt som behövs!

Mvh Magnus

Åtminstone hos mig - segar första sidan och ser bara del av första bilden och oklart att jag måste klicka på den för att komma till nästa bild och den segar också och måste scrolla ner för att komma till menyraden. Känns inte bra - det blir osäkert vad som ska ske. Menyraden bör ju synas på en gång.

DET FÖRSTA JAG SER ÄR I MINA ögon superfint!

Men sedan så blir det rörigt.

De som är intresserad av bilder (inte andra fotografer!!!!) bryr sig inte om komplett exif. Det stör det rena och fina..

Däremot så tror jag att det hade varit ett smart drag att visa hur stor bildfilen är/kan vara i bra kvalitet. Tex 22MB, 16bit, 15x20cm icke förstorat.
Det ger den eventuella bildköparen ett humm om hur användelig bilden är för olika syften.
(dessa siffror tog jag nu ur luften..)

Låt bilderna tala och spinn vidare på din introsida. Renhet!
Less is more! As usually!

Det var mina instinktiva tankar.

MVH Niclas,

Bra förstaintryck, den stora centrala bilden passar för en fotograf. Jag blir däremot lite konfunderad när jag klickar på den och kommer till en icke-sportbild, hade förväntat mig att du var sportfotograf... skulle kanske varit bra med någon text om vilka kategorier du plåtar.

Exif-infon och att folk får lämna kommentarer på bilderna förtar proffskänslan (vet inte heller om det är något att skylta med att du kör 350D).

Validatorerna som nämnts tidigare rapporterar en hel del fel.

Du måste enligt lag tala om i vilket syfte du samlar kakor.

Webbplats tycker jag är väldigt rörig.

Som någon vis person brukar skriva, folk tillbringar mer tid på andra webbplatser. Vilket i praktiken betyder att om man inte känner igen sig något så när under de första sekunderna utan måste börja leta efter vad man kan göra förmodligen kommer att lämna webbplatsen.

Bilderna är fina (vill ju inte bara vara negativ ;-) ).

segladdad, för lite bilder i relation till antal "topics", minst 5-6 bilder per ämne för att visa på att de inte är lyckskott. Ingen kontaktinfo. Varför på engelska, ska du göra internationell karriär direkt?, satsa på engelsk alternativsajt "brittflagga" i ena hörnet. Skippa EXIF, ingen vill veta hur du har gjort av dina presumtiva uppdragsgivare, dölj helst att du tagit bilderna med eos350D - smakar glad amatör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar