Annons

Batterival grepp/kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har valt att använda menyvalet batterigreppet först, på K10D.
Min tanke var att jag skulle ha kamerans batteri som backup. Men det verkar inte fungera som jag tänkt, kameran slocknar när batteriet är slut i greppet och går alltså inte över på kamerans batteri.
Jag vill bara att kameran tillfälligt skall använda kamerabatteriet så att jag kan avsluta det jag håller på med och sen byta batteri i greppet.

Är det någon som har koll på batterinställningarna på K10:an

Micke.

batteri

Enklare att bara ha batteri i greppet och skifta när det är slut. Så slipper man skruva av och på hela tiden.

Annars kan man prioritera i vilken ordning batteriet skall vara igång. Kamera /handtag eller båda samtidigt.

Lothar Marunga

Re: batteri

Lothar Marunga skrev:
Enklare att bara ha batteri i greppet och skifta när det är slut. Så slipper man skruva av och på hela tiden.

Annars kan man prioritera i vilken ordning batteriet skall vara igång. Kamera /handtag eller båda samtidigt.

Lothar Marunga

Det var ju det jag trodde jag gjorde när jag valde "batterigrepp först".
Jag har tillgång till fyra batterier så det som sitter i kameran var mest tänkt att tillfälligt gå in, och sällan behöva bytas.
Men du menar alltså att har man valt "batterigrepp först" så skall kameran automatiskt gå över på kamerabatteriet vid behov.

Micke.

Kameran byter inte direkt. För att bytet ska ske måste du stänga av och sätta på kameran igen, har just provat "skarpt". Jag fick batterivarning, fortsatte sedan att gör "strömkrävande" åtgärder för att se vad som händer. När batteriet är tomt ställer sig kameran i "stand-by" och kan bara väckas med On-Off vredet. Tiden från batterivarning till tomt är ganska kort. Jag ser det som en fördel att kameran inte byter batteri själv utan varning i form av stand-by.

Normalt byter jag när jag får batterivarningen.

/Mats

Tack Mats!

Då skall jag nog få det att fungera.
Att man måste göra ett aktivt val för att gå till batteri "kamera" är bra. Då har man koll på vilket batteri som körs.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar