ANNONS
Annons

Batterityp påverkar AF hastigheten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rusticolus

Medlem
Har läst att 1D-X ger snabbare AF pga kraftigare batteri som då driver AF i objektivet bättre. Använder själv 5DIII och 300/2,8 II och undrar om användande av batterigrepp till denna kamera skulle ge snabbare AF? Frågan är egentligen generell: får man bättre krut i AF med batterigrepp?

Har läst att 1D-X ger snabbare AF pga kraftigare batteri som då driver AF i objektivet bättre. Använder själv 5DIII och 300/2,8 II och undrar om användande av batterigrepp till denna kamera skulle ge snabbare AF? Frågan är egentligen generell: får man bättre krut i AF med batterigrepp?

1 DX har ett batteri som ger 11,1V, 5D har ett batteri som ger 7,2V.
Med ett batterigrepp till 5D så får du längre urladdningstid från två batterier men inte bättre krut, spänningen är fortfarande "bara" 7,2 V.

Canon EOS med lösa batterigrepp fungerar så, att de använder ett batteri i taget från greppet. Det är därför det inte blir någon skillnad alls, mer än det faktum att du kan göra det du gör i dubbelt så lång tid.

1 DX har ett batteri som ger 11,1V, 5D har ett batteri som ger 7,2V.
Med ett batterigrepp till 5D så får du längre urladdningstid från två batterier men inte bättre krut, spänningen är fortfarande "bara" 7,2 V.
Högre spänning ger inte bättre krut tvärtom så ska spänningen alltid vara den rekommenderade, däremot så kan batteriets förmåga att avge ström ge bättre krut till kameran.

Högre spänning ger inte bättre krut tvärtom så ska spänningen alltid vara den rekommenderade, däremot så kan batteriets förmåga att avge ström ge bättre krut till kameran.

Spänningen ska naturligtvis vara den rekommenderade till respektive kamera. Här menas att det kraftigare batteriet i 1D-X ger bättre drivkraft till objektivets AF motor. Batterigrepp till en viss kamera ger inte någon extra drivkraft till objektivets AF (om jag förstått allt rätt).

Skillnaden i AF mellan 1Dx och 5D mkIII har inte alls mycket med batterikapacitet att göra.

Däremot så "stryper" 5D mkIII hur mycket ström (Ampere) som AF-motorn kan förbruka i jämförelse med 1Dx.
Spänningen (Volt) är densamma.
(Vilket är viktigt för att det hela ska fungera).

Skillnaden i AF mellan 1Dx och 5D mkIII har inte alls mycket med batterikapacitet att göra.

Däremot så "stryper" 5D mkIII hur mycket ström (Ampere) som AF-motorn kan förbruka i jämförelse med 1Dx.
Spänningen (Volt) är densamma.
(Vilket är viktigt för att det hela ska fungera).

Innebär detta att 1Dx driver objektivets AF snabbare än vad 5D3 gör?

Innebär detta att ett batterigrepp till 5D3 inte driver objektivets AF snabbare än vad 5D3 utan batterigrepp gör?

Innebär detta att 1Dx driver objektivets AF snabbare än vad 5D3 gör?

Innebär detta att ett batterigrepp till 5D3 inte driver objektivets AF snabbare än vad 5D3 utan batterigrepp gör?

Hur stor skillnad det är i praktiskt bruk vågar jag inte säga.

Vad det gäller batterigreppet till 5D mkIII.
Så förlänger du "driftstiden".
Men! Det fungerar så att kameran växlar mellan att använda de båda batterierna i greppet.
Så du använder bara ett batteri åt gången.
Vilket gör att kameran inte får tillgång till högre effekt över huvud taget.

Sedan så sitter själva begränsningen som gäller AF-motorn, i husets AF-logik.
Varför den i sig i egentlig mening inte har med batterierna att göra över huvud taget.

Viktigt att komma ihåg att det inte är spänningen, utan den totala effekten, som objektivet kan utnyttja som är avgörande för hur "hårt" AF-motor kan arbeta.

Effekten har egentligen rätt lite med spänningen att göra.

Effekten (konstanten P, enheten Watt) räknas ut med att multiplicera Spånningen (konstanten V, enheten Volt) med strömmstyrkan (konstanten A, enheten Ampere).
Dvs P=U*I.

Drivspänningen som objektivet har tillång till (U) är konstant och har i sig inte med kamerans drivspänning att göra (dvs batterispänningen gör ingen praktisk skillnad).
Utan är konstant.
Det gör att genom att låta kamerans inbyggda elektronik bestämma hur många Ampere som objektivet tillåts förbruka. Så kan man bestämma hur stor totaleffekt objektivet har tillgång till.

Om vi för exemplets skull antar att AF-motorn drivs med 5 Volt (har ingen aning om vad den egentliga drivspänningen är, enbart valt för exemplets skull) och den ena kameran tillåter AF-motorn att förbruka 1 Ampere. Så tillåts AF-motorn att förbruka en effekt at totalt 5 Watt.

Medans om den andra kameran tillåts förbruka 0,5 Ampere, så tillåts AF-motorn förbruka en effekt av 2,5 Watt.

Det stora problemet med att förstå det här för de flesta.
Är nog att majoriteten av det Svenska folket blandar ihop begreppet "ström" (A, Ampere) med Spänning (V, Volt).

Sedan så "krånglas" det hela till av det faktum att hur stor strömförbruken i objektivet är beror på belastningen.
Det elektriska motståndet/belastningen räknas i enheten Ohm, konstanten R.
Där strömförbrukningen räknas ut enligt A=U/R.

Hoppas ni inte blev helt förvirrade, utan lite klokare.
Annars för jag rekomendera en grundkurs i ellära ;)

Ett litet intressant stickspår är ju att Nikons D300/D700 med batterigrepp kommer upp i 8 bps istället för 6 som är standard. Har visserligen inte med AF att göra men....

Ett litet intressant stickspår är ju att Nikons D300/D700 med batterigrepp kommer upp i 8 bps istället för 6 som är standard. Har visserligen inte med AF att göra men....

Det är verkligen ett sidospår ;)

Det finns en rätt avgörande skillnad mellan batterigreppen för 5D mkIII och de för D300/D700.

För 5D mkIII så går batterigreppet noll och ingen skillnad för hur stor effekt kameran får tillgång till.
Batterigreppen för D300/D700 ger kameran tillgång till högre effekt. (Samma spänning, men med batterigreppet så kan du använda batterier som kan belastat med hörge strömmutag).

Det beror på att Nikon inte lyckats göra som Canon gör i exempelvis 7D, där man fixat en elektrisk konstruktion som fungerar i alla hastigheter med den batterispänning som finns att tillgå i LP-E6. Såvitt jag har förstått innebär Nikons lösning att en 5D Mark III skulle kunna använda LP-E4N om den har ett batterigrepp, alltså batteriet från 1DX, och då få mer kräm att tillgå.

Sen är det möjligt att Danne har rätt i sak, men han har det inte i princip. Jag vet inte om Canon gör så att de matar ut en reglerad spänning till objektiven, en spänning som då är samma oavsett vilket kamerahus som driver på från "insidan", så att säga. Detta är nämligen inte alls nödvändigt för att det ska kunna fungera. Jag har sett bilder på insidan av objektiv, där de tycks ha en egen reglering för matningen av sin elektronik. Om det behövs en sådan där motsäger det att de skulle ha en reglerad matning till objektivet. Till en motor är det inte så noga vad man har för spänning, så länge variationen inte överstiger vad lindningarna klarar av.
Detta är uppenbart när det gäller exempelvis likströmsmotorer av PM-typ, där motorns hastighet är helt beroende på matningsspänningen, och den kan (med återkoppling) regleras åtminstone i ett förhållande 1000:1. Men även en konventionell stegmotor kan köras med vitt skilda drivspänningar till chopprande drivsteg. Det kan gå med 5 V likaväl som 60 V, där skillnaden bara är att man kan stega mycket fortare med 60 V än vad som går med 5 V.
Men detta är alltså i princip. Canons exakta implementation har jag inte undersökt.

...
Såvitt jag har förstått innebär Nikons lösning att en 5D Mark III skulle kunna använda LP-E4N om den har ett batterigrepp, alltså batteriet från 1DX, och då få mer kräm att tillgå.
...

Först, tack Anders för intressant info och att du påpekar sakfel.
Har någonstans, var kommer jag inte ihåg.
Läst att enligt Canon själva, så har skillnaden i maximal AF-hastighet mellan 1Dx ohc 5D mkIII.
Så beror det på att 5D mkIII har en intern begränsning i AF-elektroniken.
Som "stryper" hur stor effekt AF-motorn/elektroniken i objektivet får tillgång till.
Så i egentlig mening har det väldigt lite med batterierna att göra.

Sedan, vad det gäller Nikon och deras batterigrepp att göra.
Så är det inte alls nödvändigtvis så att batterispänningen är högre.
Utan så långt jag förstått saken, så handlar det om batterier/lösningar som ger möjlighet till att ta ut större strömuttag.

Som du säkerligen redan känner till så dras alla batterier med en begränsing i hur stor strömstyrka du kan belasta det med, innan batterispänningen börjar sjunka.
En begränsning som har med batteriets inre resistans att göra.
Typen av celler i batteriet påverkar här en hel del.
(Blyceller av den typen som sitter i bilbatterier har väldigt låg intern resistans.
Varför de kan belastas väldigt mycket utan att det påverkar spänningen.
Andra typer som ex NiCad eller modernare varianterer som Litium/polymer har betydligt högre inre resistans. Varför spänningen börjar sjunka påtagligt vid en relativt låg belastning).

Genom att t.ex. parallellkoppla två batterier (alternativt använda celler som tål högre strömuttag) så kan du öka strömuttaget utan att det blir problem med att batterispänningen sjunker för mycket.

Så långt jag kan förstå så har Nikons lösning med detta att göra.

En sak som kan vara intressant i sammanhanget.
Är att den interna resistansen i ett batteri ökar när temperaturen sjunker.
Det är därför som batterierna tar slut fortare när du använder dem i kyliga förhållanden.

Nä, nu får det vara nog med sådana här nörderier ;)
Bättre att faktiskt använda utrustningen man har än att diskutera den fram och baklänges in absurdum ;)

Trevlig fotohelg på er alla :)

Har någonstans, var kommer jag inte ihåg. Läst att enligt Canon själva, så har skillnaden i maximal AF-hastighet mellan 1Dx ohc 5D mkIII. Så beror det på att 5D mkIII har en intern begränsning i AF-elektroniken. Som "stryper" hur stor effekt AF-motorn/elektroniken i objektivet får tillgång till.
Så i egentlig mening har det väldigt lite med batterierna att göra.
Om det finns en sådan strypning så kan den ju mycket väl ha de olika batterimodellerna som grund.

Om det finns en sådan strypning så kan den ju mycket väl ha de olika batterimodellerna som grund.

Visst kan det vara så.
Mer troligt att det handlar om "segmentering" på marknaden, för att få så många som möjligt att välja det dyrare alternativet.

Ungefär som att möjligheten att spela in "ljudtaggar" saknas på 5D mkIII, men finns på 1Dx.
Inte precis dyrt eller komplicerat att lägga in på 5D mkIII.
Har fått det bekräftat att avsaknaden av just den funktionen på 5D mkIII handlar om just "segmentering".

Jag hade batterigrepp och stora batteriet till min D800 dvs samma batteri som till D4. Upplevde inte af bättre jämfört med D800 utan batterigrepp och lilla batteriet.

Batterityp

En viktig sak inte att förglömma är hur mycket kraft batteriet kan leverera per tidsenhet.
Om ett klent batteri kan inte leverera den ström, Amper, som lasten vill ha.
Arbetar AF mycket så kan det ju var en orsak.
Då blir resultatet en lägre effekt (Watt).
Om det är så i fallet med AF-hastigheten vet jag dock inte.
Kan ju även vara så att det finns någon typ av strömbegränsning i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar