Annons

Batteritid

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Pentax K200 som jag annars är jättenöjd med men batterierna är alltid tomma, senast jag laddade skrev jag upp datum 22.3. och idag 9.4. fanns det ingen ström. Batterierna höll alltså inte ens tre veckor, och då hade jag inte fotat särskilt mycket. Batterierna är av typen Energizer 2500mAh.
Vad har ni andra Pentax ägare för erfarenheter av strömåtgången? Detta tycker jag nog verkar konstigt.
Sten
 
Jag gav upp om uppladdningsbara i min K200D efter några veckor och kör nu enbart med Energizer Litium, dessa är kanon och laddar inte ur samt räcker till massa bilder, finns ganska billigt på Clas Ohlson mfl i 4 pack så bara att ha ett sånt i reserv i kameraväskan så är du garderad.
 
Det låter rätt normalt för "gamla" typen av NiMh som lider av hög självurladdning.
Redan första dygnet tappar de 10-20% av sin kapacitet, och därefter 1-2% per dygn.

De nya "hybrid" batterierna är klart bättre på denna punkt och håller ca 80% av sin laddning över ett år.
Tex Sanyo Eneloop eller GP Recyko
 
Tack

Jag gav upp om uppladdningsbara i min K200D efter några veckor och kör nu enbart med Energizer Litium, dessa är kanon och laddar inte ur samt räcker till massa bilder, finns ganska billigt på Clas Ohlson mfl i 4 pack så bara att ha ett sånt i reserv i kameraväskan så är du garderad.

Tack för tipset, det låter som en god ide att han sådana i reserv i väskan.
Sten
 
Det låter rätt normalt för "gamla" typen av NiMh som lider av hög självurladdning.
Redan första dygnet tappar de 10-20% av sin kapacitet, och därefter 1-2% per dygn.

De nya "hybrid" batterierna är klart bättre på denna punkt och håller ca 80% av sin laddning över ett år.
Tex Sanyo Eneloop eller GP Recyko
Jag har faktiskt GP Recyco också men jag har inte lagt märke till om de håller bättre, skall ta och ladda dem och skriva upp datum så får vi se. Dumt av Pentax att de så länge har envisats att använda AA batterier, nå nu har de äntligen bytt till Li-Ion ackumulator i K7.
Tack för svaret.
Sten
 
Jag kör Varta's uppladdningsbara, dom håller bra. Blir kring 1000 bilder med dom och har alltid ett par av dom i laddaren ifall det skulle ta slut. Har inte märkt någon större urladdning av dom när dom ligger still ( fast min kamera ligger sällan)
 
Samtliga Litiumbatterier jag använt har hållt mycket bra till min K200D (jag köpte på mig ett rejält lager Philips Lithium Ultra som ClasOhlsson reade ut).
Nu har jag börjat använda Duracells uppladdningsbara ActiveCharge 1,2V 2000 mAH som jag är väldigt nöjd med.

Testade först Duracells 2650 mAH, men dessa höll inte alls länge - mycket missnöjd med dessa.
 
Har Energizer Lithium i kameran och Eneloop i batterigreppet. Funkar kanon. Eneloop har jag använt i ca 6 månader och de är helt överlägsna andra laddningsbara som jag provat. Räcker länge när de används och laddar inte ur märkbart när kameran fått ligga någon vecka.
 
Ska börja använda min nyköpta uppsättning Eneloop vid nästa tillfälle efter oerhört många rekommendationer för dessa på pentaxforums.com.
De verkar svåra att hitta i butik, jag beställde mina på conrad.se
 
AA batterier tycker jag är jättebra, jag får ut mer än dubbelt så mycket per laddning i *ist DS och K-x jämfört med Li-Ion i K10D. Dessutom är AA batterier enkla att få tag på och behöver inte vara något särskilt märke.

Men visst, nackdelen med NiHms är att de åldras. Och de har dessutom självurladdning, vilket innebär att de mår bäst av att användas mycket och ofta. Om de får vila oanvända under längre perioder så tappar de styrka. Är de äldre så går detta fortare.

Men jag har god erfarenhet av Uniross och Hähnel.
Nu senast provar jag Hähnel Synergy, som är av den nya "hybrid-typen" med mindre självurladdning.
Tja, jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad än men kanske längre fram.
Jag är mycket nöjd med hur AA batterier fungerar i mina Pentax kameror och vill gärna att Pentax fortsätter använda dem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.