ANNONS
Annons

Batteritid Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Köpte en A1a idag, och den verkar hålla skapligt länge med det medföljande Lithiumbatteriet, men när jag testade med 6 st fulladdade (om än att de legat någon vecka) 1300-batterier, då höll den inte mer än en halvtimme max.

Är det normalt? Vad vill den ha för batterier?
 
Ja det är nog normalt... 1300-batterier är inte mycket att komma med till att börja med o tyvärr är det så att AA-batterier ligger av sej... när jag körde Dimage 7 fick jag ut många fler exponeringar med AA-batterier än jag får med A1. Ändå drar A1 mycket mindre ström.

Förklaring: Specialbatterierna är såååå bra så jag använder AA så sällan att de mest ligger o laddar ur sej. Med Dimage 7 var jag tvungen att ständigt ladda mina AA-batterier o då höll de sej i mycket bra kondition. De behöver motion. Men 1300 mAh är för lite i vilket fall...

De bästa batterierna jag hittat är Kodaks 2100 mAh. Fast numera kör jag (nästan) bara AA i blixten.
 
Alright.. Läste i instruktionsboken om AA-batterier, det stod något i stil med:
"Med 2100 mah-batterier kan du ta X antal bilder..". Så den utgick från 2100-varianten.
Dessa 1300 har bara legat max en vecka, så det borde inte vara det, utan snarare att strömmen helt enkelt inte räcker till.

Det blir nog att investera i dels ett lithiumbatteri till, och sex 2100-batterier tror jag.
 
Ja, då klarar du dej bra... ger du dej ut på en längre tripp så kör slut på AA-först, de tappar mest ström på att ligga i träda. Specialbatterierna håller i flera veckor även när de bara ligger. Jag är för bekväm för att plocka med AA, även om det är enkelt när man förladdat en kassett med batterier, så de är oftast värdelösa när jag väl behöver dem...

Jag importerade ett par extra NP400 från USA, två stycken kostade drygt hälften av ett från Umeå... inkl frakt o allt... Zebramedia har pirat för runt 250 kronor, värt att prova kanske?
 
Zebramedia säger du, 250 kr... Intressant! Är detta Lithiumbatteri då eller?
Minns min egenskap som novis.. ;)

Jag kollade på cyberphoto.se, det var lite väl dyrt. Tyvärr är man inte gjord av pengar!
 
Nä de är löjligt dyra, förstår inte varför, utomrikes kostar inte batterierna i närheten av det där priset...

http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2917

ser ut att vara samma typ. Det står 1300 mAh på batteriet men 1500 i texten... lite förvirrande. Våra original är väl 1500 om jag minns rätt... men för 244:- kan det vara värt att testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.