Annons

Batterilivlängd, D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Hans.

Ok, vi har då en uppgift på ca 500 bilder / batteri... någon annan med en d200 som kan ta fler bilder än ca 500 st på en laddning?

500 bilder... det skulle väl motsvara sisådär 25% av vad t.ex en d50 klarar - å även ganska så långt ifrån de 1788 st bilder som stapeldiagrammet visar..?
 
refo skrev:
Tack Hans.

Ok, vi har då en uppgift på ca 500 bilder / batteri... någon annan med en d200 som kan ta fler bilder än ca 500 st på en laddning?

500 bilder... det skulle väl motsvara sisådär 25% av vad t.ex en d50 klarar - å även ganska så långt ifrån de 1788 st bilder som stapeldiagrammet visar..?

Antal bilder beror på i vilket format bilderna tas. Naturligtvis blir det färre i okomprimerat RAW än i JPEG Basic small. det är i det senaste formatet som mannualen säger 1800 bilder, Jag har inte provat det formatet och kommer inte att göra det.
Hans
 
Jag tycker också attdet är kort batteritid på 300D. Nästan alltid när jag ska ladda över bilder till datorn säger datorn från att jag ska byta batteri. Det gör jag då och laddar över bilderna. Jag har sedan provat att sätta tillbaka de "urbrända" batterierna. Det finns då mycket kapacitet kvar för många ytterligare bilder. Jag tror alltså att programmet för att ladda över bilderna säger från att byta batteri för tidigt.
 
Med lika mått mätt......

joniz skrev:
8 uppladdningsbara AA ?? Batterigreppet tar väl ändå 6 batterier??

Gällande det batteritestet från akam.no så verkar det tveksamt. Hur mäter dom egentligen som får över 7000 bilder med 20D? Och 1700 bilder med D200:an? Jag skulle vara jättenöjd om jag fick så många.
Hei Jonas. Säkert inte med den "standardiserte" mätmetoden som leverantörene använder (50% blixt, AF o.s.v.) Men säkerligen samma metod för alla kamrorna. Sammenlikningen borde vara OK.
Så höga tal kan man nok bara få med rena enkla exponeringar i ngl. snabb följd.
Jag er glad för 500-700 i vanlig använding med min 20D (stora batteriet)
Att Li-Ion batterier ökar vesentlig i kapasitet etter använding är tväksamt. Möyligen lite etter et par uppladdningar. Men minst 12 timmar 1sta gången är viktigt
mvh Erik J
 
Hans William skrev:
Antal bilder beror på i vilket format bilderna tas. Naturligtvis blir det färre i okomprimerat RAW än i JPEG Basic small. det är i det senaste formatet som mannualen säger 1800 bilder, Jag har inte provat det formatet och kommer inte att göra det.
Hans


Ok, då omformulerar jag frågan...

Någon med en d200 som har tagit ca 1800 bilder i formatet JPEG Basic small - på en laddning? (Kanske inte så många med en d200 som tar med "basic" :) men någon har kanske provat)?

Tog för övrigt de nämnda ca 2000 bilderna med en d50 i JPEG Fine-läge, om nu någon vill göra den jämförelsen med en d200?
 
Senast ändrad:
Li-Ion batteriet börjar och dö samma sekund det tillverkas/lämnar fabriken - bättre blir det inte efter du börjat och använda det - tvärtom det blir sämre ännu fortare.....
 
Till vilket syfte, mer än att kolla antalet möjliga bilder på ett batteri, är det att skjuta tills krämen är helt slut? Ska vi som har 200:an sätta oss och nö köra slut på våra ny laddade batterier i basic small bara för att kolla hur många exponeringar den klarar av på en laddning. Patetiskt! Det skulle resultera i låt säga, 5 laddningar a minst 1000 slutarrörelser = 5000. Inte för att jag tror att kameran inte klarar det men det känns lite ¨korny¨. Har man skaffat sig en kamera, oavsett märke och modell, bör man nog ¨investera¨ i minst ett extra batteri. Särskilt om man avänder den i ett professionelt yrkesutförande.
 
¨Blinn¨Anders skrev:
Till vilket syfte, mer än att kolla antalet möjliga bilder på ett batteri, är det att skjuta tills krämen är helt slut? Ska vi som har 200:an sätta oss och nö köra slut på våra ny laddade batterier i basic small bara för att kolla hur många exponeringar den klarar av på en laddning. Patetiskt! Det skulle resultera i låt säga, 5 laddningar a minst 1000 slutarrörelser = 5000. Inte för att jag tror att kameran inte klarar det men det känns lite ¨korny¨. Har man skaffat sig en kamera, oavsett märke och modell, bör man nog ¨investera¨ i minst ett extra batteri. Särskilt om man avänder den i ett professionelt yrkesutförande.
Hej Anders. Detta tycker jag var dagens bästa och förnuftigaste innspel. Et batteri i fickan är bettre enn 10 fåglar på taket.
Natt, Erik J
 
¨Blinn¨Anders skrev:
Till vilket syfte, mer än att kolla antalet möjliga bilder på ett batteri, är det att skjuta tills krämen är helt slut? Ska vi som har 200:an sätta oss och nö köra slut på våra ny laddade batterier i basic small bara för att kolla hur många exponeringar den klarar av på en laddning. Patetiskt! Det skulle resultera i låt säga, 5 laddningar a minst 1000 slutarrörelser = 5000. Inte för att jag tror att kameran inte klarar det men det känns lite ¨korny¨. Har man skaffat sig en kamera, oavsett märke och modell, bör man nog ¨investera¨ i minst ett extra batteri. Särskilt om man avänder den i ett professionelt yrkesutförande.

Nej, det "skall" ingen göra... det är helt frivilligt - men det kanske fanns någon här med en d200 som var nyfiken och intresserad av att veta... som ville prova med "basic"-läge vid - lämpligt - tillfälle när han/hon - ÄNDÅ - skulle fotografera i det läget. Om du dessutom läser mitt tidigare inlägg så skriver jag också att några extra batterier naturligtvis löser "problemet"... det vet nog de flesta också.

Tråkigt att attityden här på FS ibland kan bli så intolerant att man kallar andras nyfikenhet och frågor för patetiskt och korny... *suck*... jag och andra entusiatiska amatörer som har nyfikna frågor (även om de kanske inte faller andra på läppen) drar oss nog för att ställa fler frågor i detta forum om frågorna blir bemötta med liknande svar.
 
Mushkot skrev:
Har haft D200an i ett par dar nu, men jag har som mest kommit upp i strax under 300 bilder innan det har varit dags att ladda. Har iof kollat lite på bilder, zoomat, grävt i menyer osv, men tycker ändå att det verkar lite lite? Hur länge räcker era batterier?
Har haft min D200 Ca.en månad nu o min uppfattning är att batteri kapaciteten är dålig en del tycker det blir mycket bättre efter ett antal uppladdningar men min uppfattning är att det egentligen inte skiljer speciellt mkt utan man har ju haft kameran ett tag o "leker" inte lika mkt. med menyerna å därav räcker batteriet längre.Själv "leker" jag en hel del fortfarande (Tycker det ät mkt. o lära i menyerna)o har säkert laddat batteriet ca. 10 gånger o för mej är det ingen märkbar skillnad.Men med det extra batteripacket på o med 6 st 2500mha batterier så blir det klart bättre om än inte bra!
 
jag har använt min d200 sedan den 21 december.....fortfarande dåligt..300bilder/laddning...så jag köpte 4 batterier. då är problemet löst!

fotar endast RAW, därav resultatet.
 
1147 bilder på två laddningar.
Fotograferar endast i NEF-JPEG Basic.
Bildvisning: Ja.
En hel massa svirande i menyerna.
Främst använd utomhus. Det är mars och jag bor i Umeå = Kallt.

Nöjd.
 
Bibi skrev:
1147 bilder på två laddningar.
Fotograferar endast i NEF-JPEG Basic.
Bildvisning: Ja.
En hel massa svirande i menyerna.
Främst använd utomhus. Det är mars och jag bor i Umeå = Kallt.

Nöjd.
Korrigering: 1147 exponeringar på ladding nummer två. Uttryckte mig klumpigt där.
 
Verkar som om kameran drar rejält med kräm när den är kopplad till dator. Glömde min på i ca en timma (hade garanterat över 50% innan), och då var batteriet stendött! Är nog läge att skaffa sig en kortläsare...
 
Tänkte bara informera om att i M3's test så skriver de att "..batteriet dog redan efter 452 bilder."

/Benny
 
Hej

Fotade på ett bröllop förra lördagen med D200. Kameran användes från eftermiddagen till midnatt ungefär och det fulladdade batteriet räckte till cirka 750 exponeringar inklusive en snabbtitt på nästan alla och radering av ungefär tio procent av bilderna direkt.

Av dessa tog jag ungefär 300 i kyrkan med NEF + JPG FINE.

Resten tog jag med bara JPG FINE.
Minneskorten var Extreme III och Ultra II.

Batteriet och kameran är använda sedan slutet av januari 2006 och har laddats uppskattningsvis 20 gånger sedan dess.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med detta resultat, och publicerar det här för det fall att någon kan ha glädje av hur batteriet fungerar i praktiken.

Fride
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.