Annons

Batterilivlängd, D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två batterier och får ut strax över 300 bilder på det ena och ca 350-400 på det andra. Jag fotar i JPEG optimal högsta upplösning, tittar på alla bilder och det blir en hel del raderande. Jag tycker nog att det är lite dålig kapacitet, hade förväntat mig bättre.
 
Förstår inte den stora skillnaden i batteri kapaciteten mellan olika D200 ????? Får själv ut Ca. 300 bilder o tycker det är rena skiten !!!! Med min förra D70 blev det ofantligt mkt. mer
 
Staffan Zetterlund skrev:
Förstår inte den stora skillnaden i batteri kapaciteten mellan olika D200 ????? Får själv ut Ca. 300 bilder o tycker det är rena skiten !!!! Med min förra D70 blev det ofantligt mkt. mer
Att D70 är bättre sett till batterikapaciteten står nog ganska så klart för de flesta insatta. Men jag håller med om att D200:as verkliga batterikapacitet i förhållande till specifikationen skiljer sig lite väl mycket. Tycker Nikon har presenterat alltför optimistiska siffror.
 
HeatherCoix skrev:
Li-Ion batteriet börjar och dö samma sekund det tillverkas/lämnar fabriken - bättre blir det inte efter du börjat och använda det - tvärtom det blir sämre ännu fortare.....

Det gäller väl ALLA batterier ;-),

Praktisk livslängd vad gäller laddningsbara Ni-Cd,
Ni-MH och Li-ion celler har med antal i och urladdningscykler att göra.

Mitt original 7,2v Ni-Cd batteri till en Makita borrmaskin inköpt 1984 fungerar fortfarande perfekt.

Alltid djupurladdat innan laddning samt laddat över 700 gånger.
 
Staffan Zetterlund skrev:
Förstår inte den stora skillnaden i batteri kapaciteten mellan olika D200 ????? Får själv ut Ca. 300 bilder o tycker det är rena skiten !!!! Med min förra D70 blev det ofantligt mkt. mer
Det beror inte på kamera-individerna, det beror på hur man använder och sätter upp de olika valen:

-- Singelskott eller serier (MYCKET fler bilder om serier)?
-- Hur länge innan LCD default stängs av (om den används alls)?
-- Hur länge innan ljusmätningen default stängs av?
-- Hur mycket används VR (drar c:a 10% batteriet, sägs det)?
-- Hur mycket används AF (AF_C drar ström kontinuerligt)?
-- Vilken typ/storlek av bilder tas (hur mycket får processorn jobba)?
-- Hur mycket tittas det i LCD:n?
-- Hur varmt är det under fotograferingen?

Och att din D70 klarar fler bilder per laddning är väl inget konstigt; den drar helt enkelt mindre ström. Inte konstigare än att en 5W-lampa lyser dubbelt så länge som en på 10W.
 
Senast ändrad:
jorgene skrev:
Det beror inte på kamera-individerna, det beror på hur man använder och sätter upp de olika valen:

-- Singelskott eller serier (MYCKET fler bilder om serier)?
-- Hur länge innan LCD default stängs av (om den används alls)?
-- Hur länge innan ljusmätningen default stängs av?
-- Hur mycket används VR (drar c:a 10% batteriet, sägs det)?
-- Hur mycket används AF (AF_C drar ström kontinuerligt)?
-- Vilken typ/storlek av bilder tas (hur mycket får processorn jobba)?
-- Hur mycket tittas det i LCD:n?
-- Hur varmt är det under fotograferingen?

Och att din D70 klarar fler bilder per laddning är väl inget konstigt; den drar helt enkelt mindre ström. Inte konstigare än att en 5W-lampa lyser dubbelt så länge som en på 10W.
Är det verkligen så att en 5W glödlampa lyser dubbelt så länge ????? Sen fattar ju även jag att olika kameror drar olika mkt, men dom flesta kamerorna ligger ju ganska så nära av vad tillverkarna "utlovar" Men det kanske står någon stans i det finstilta att man inte skall använda AF, displayen avstängd osv. Jag fotar inte annorlunda med min D200 mot vad jag gjort eller gör med mina andra kameror, så jag står fast att batteritiden är SKIT på D200 :-((
 
jorgene skrev:
Det beror inte på kamera-individerna, det beror på hur man använder och sätter upp de olika valen:


-- Hur mycket används VR (drar c:a 10% batteriet, sägs det)?

Och att din D70 klarar fler bilder per laddning är väl inget konstigt; den drar helt enkelt mindre ström. Inte konstigare än att en 5W-lampa lyser dubbelt så länge som en på 10W.

Det beror nog på vilken typ det är.

Mitt 70-200VR halverar batteritiden på D70s.
 
Staffan Zetterlund skrev:
Är det verkligen så att en 5W glödlampa lyser dubbelt så länge ????? Sen fattar ju även jag att olika kameror drar olika mkt, men dom flesta kamerorna ligger ju ganska så nära av vad tillverkarna "utlovar" Men det kanske står någon stans i det finstilta att man inte skall använda AF, displayen avstängd osv. Jag fotar inte annorlunda med min D200 mot vad jag gjort eller gör med mina andra kameror, så jag står fast att batteritiden är SKIT på D200 :-((
D200 klara också vad tillverkaren utlovar. Om du läser förutsättningarna för siffrorna som anges, och jämför detta med t.ex. de tester Björn Rörslett gjort, så ser du att det är helt rimliga värden. Björn fick ju ut mellan 700 och 4400 bilder när han kopplade sin D200 till en extern Nikon intervallometer. Se hans test för en utförlig förklaring till vad som drar ström i en D200.

300 bilder per batteri är dock den lägsta siffra jag sett; 4-500 verkar vara mer "normalt". Inte superbra, men fullt OK för en högprestanda-kamera i D2-klass, med "bara" ett litet 7,4V-batteri (D2 kör ju på 11,1V).
 
Sabud skrev:
Det beror nog på vilken typ det är.
Mitt 70-200VR halverar batteritiden på D70s.
Kan inte säga att jag testat utförligt, men det låter ju väldigt mycket. Naturligtvis är det också individuellt hur mycket man aktiverar VR som fotograf.

Och varje gång man aktiverar VR, så aktiverar man ju också fokusering och ljusmätning. Så att ligga och "följa" saker i sökaren, med VR och AF-C, kan ju vara ett beteende som drar väldigt mycket batteri?
 
D200+AF-s VR 18-200 AF-C och VR på, skärmen på för att visa bild.NEF+JPEG large fine
Batteripack, det äldre batteriet 450 bilder det yngre som inte är uppladdat lika många ggr. 350 bilder.
Min gamla D100 hade bättre batteri längd, men jag klarar mig rätt så bra med 800 bilder.
 
Hans William skrev:
Min gamla D100 hade bättre batteri längd, men jag klarar mig rätt så bra med 800 bilder.
Jag håller med. Jag plåtade hela den fyra timmar långa "The Voice 06"-konserten i Kungsträdgården igår och hade sex stycken NiMH AA-batterier i greppet. När konserten var slut -- 4 timmar, 600 bilder och 5,5GB senare -- stod mätaren fortfarande på tre streck (av fem). Och då är det ändå denna lösning som är "nödlösningen"...
 
jorgene skrev:
D200 klara också vad tillverkaren utlovar. Om du läser förutsättningarna för siffrorna som anges, och jämför detta med t.ex. de tester Björn Rörslett gjort, så ser du att det är helt rimliga värden. Björn fick ju ut mellan 700 och 4400 bilder när han kopplade sin D200 till en extern Nikon intervallometer. Se hans test för en utförlig förklaring till vad som drar ström i en D200.

300 bilder per batteri är dock den lägsta siffra jag sett; 4-500 verkar vara mer "normalt". Inte superbra, men fullt OK för en högprestanda-kamera i D2-klass, med "bara" ett litet 7,4V-batteri (D2 kör ju på 11,1V).
Nu är det ju knappast Volt talet som gör kapaciteten utan mAh som påverkar livslängden !!! Generellt sett är det ju annars bra att hålla nere Volt talet (Spänningen)
 
Staffan Zetterlund skrev:
Nu är det ju knappast Volt talet som gör kapaciteten utan mAh som påverkar livslängden !!!
Nej, men det ger en bra uppfattning om det totala energiinnehållet i ett batteri.

EN-EL4:
1900mAh * 11,1V = 21,09Wh

EN-EL4a:
2500mAh * 11.1V = 27,75Wh

EN-EL3e:
1500mAh * 7,4V = 11,10Wh


Det var närmast detta jag avsåg med att "det ändå inte är så dåligt, med tanke på att D200 är en högprestandakamera i D2-klass". Hur man än vänder och vrider på sig, så har man bara mindre än halva energimängden tillgänglig i ett D200-batteri, jämfört med D2-batterierna.
 
jorgene skrev:
300 bilder per batteri är dock den lägsta siffra jag sett; 4-500 verkar vara mer "normalt".

Skojar du??? Jag har aldrig lyckats komma upp i 300 bilder på en enda laddning. Efter cirka 150 exponeringar brukar batterimätaren ligga på sista segmentet, och vid cirka 200 bilder är det definitivt slut. Jag är inne på min tredje månad med D200 så batteriet är nog så bra som det någonsin blir.

Jag fotar visserligen endast i RAW, kör med blixt i master-läge i cirka 30% av bilderna samt har image preview påslaget för det mesta. Jag använder VR en del också (70-200VR), så man kanske inte ska vänta sig bättre batterilivslängd.

Thomas
 
Tompa2003 skrev:
Skojar du??? Jag har aldrig lyckats komma upp i 300 bilder på en enda laddning. Efter cirka 150 exponeringar brukar batterimätaren ligga på sista segmentet, och vid cirka 200 bilder är det definitivt slut.

Jag fotar visserligen endast i RAW, kör med blixt i master-läge i cirka 30% av bilderna samt har image preview påslaget för det mesta. Jag använder VR en del också (70-200VR), så man kanske inte ska vänta sig bättre batterilivslängd.
Nej, jag skojar inte, varför skulle jag göra det? I andra stycket anger du ju förmodligen själv varför du inte får ut "mer än" 200 bilder.

Ett sätt att öka tiden är ju att ändra default-tiderna för ljusmätningen och LCD:n till min-tiderna (6s resp. 10s, om jag minns rätt.). Sedan kan man ju tänka på att inte längre än nödvändigt ha avtryckaren halvnedtryckt, så att mätning, AF(-C) och VR är konstant aktiverade.

Och sedan är det ju klart att 50-70 bilder med interna blixten i master-mode (med sina för-, styr- och huvudblixtar) sätter sina spår i drifttiden. Det är ju inte så mycket att göra åt, om det nu är de finesserna du vill använda.
 
jorgene skrev:
Nej, jag skojar inte, varför skulle jag göra det? I andra stycket anger du ju förmodligen själv varför du inte får ut "mer än" 200 bilder.

Jörgen, jag menade absolut inte att vara sarkastisk gentemot dig ifall du fick det intrycket. Däremot verkade du så förvånad att någon inte fick ut mer än 300 tagna bilder per laddning. Jag skulle faktiskt tro att 200 - 250 bilder är ganska så genomsnittligt med D200 så som de flesta använder kameran.

Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.